35315hk124 Óók i/d kerkgeschiedenis heeft men Yesj
        
TÈLKENS
WÉÉR VÓÓRGESTELD 
ÀLS DÉ 'NÍEUWE WÈTGÉVER' 
EN 'T EUANGELIE GEPRESENTEERD 
ÀLS 'Níeuwe Wèt'! Nu wéés YÈSJ de mozaïsche Wèt 
zéker níet als zodanig af àf àls zodánig als hij inging
tegen 't farizese {vroegjoodse} legalisme.
Ook mag men de Wètsvroomheid 
zèlfs wat betreft díe tijd niet vereenzelvigen 
met 't wijdverbreide wetticisme.
Op zichzelf getuigt de wet 
v/d 'ordenende wil van G d'? Op zichzelf getuigt zij van G ds goedheid & trouw, & is zij
'n document & 'n blijk van G ds genade & liefde voor zijn volk & vraagt zij niet alleen afzonderlijke daden, 
maar Het HÀRT! YÈSJ wilde de wet niet vervangen door zijn eigen boodschap: híj is gekómen òm te vervùllen, 
niet om òp te heffen, zo hebben we al eerder vaker gezien? Hij was geen vertegenwoordiger 
van 'n anarchistisch soort wetteloosheid. En desondanks was de wet voor hèm 
níet de hóógste nòrm, waar niet 
aan getornd kòn worden! 
Ànders hàd híj ook nooit zó vrij 
met die Wèt kùnnen omgaan? Want, zoals we herhaaldelijk zagen,
't staat wèl vàst: YÈSJ kòn óver de Wèt héénstàppen - niet alleen over de traditie, de mondelinge overlevering
'der vaderen', de HALACHA, maar óók over 'de heilige schrift' zèlf, de i/d 5 'boeken van Mosjeh' (=Pentateuch)
neergeschreven 'wet van G d', de Torah! Dàt de mondelinge overlevering bìndend zou zijn, wees híj scherp àf:
in woord & daad ging híj ìn TÉGEN zowel de cultische reinheidsvoorschriften àls de voorschriften omtrent het
vasten & vooral ook de sjabbatdag?! Dàt hàd tot gevòlg dat híj zich de verbitterde vijandschap v/d farizeeërs 
o/d hàls haalde! Natuurlijk gebeurde dat ook doordat bij 't afwijzen v/d mondelinge overlevering de Torah 
zelf i/h geding kwam - de wet van Mosjeh, waarvan de overleveringen der vaderen slechts 'n 
interpretatie leverden of beweerden te geven (zoals de bepalingen i/d Torah over rein 
& onrein voedsel of sjabbatsgeboden)! 
Yesjoea
nam echter regelrecht stelling 
TÉGEN de mozaïsche wet i/h verbod op echtscheiding, i/h verbod om te zweren,
i/h verbod v/d vergelding, i/h verbod om de vijand lief te hebben? Zijn kritiek o/d wet werd nog eens versterkt 
door zijn kritiek op de eredienst! Voor YESJ is dé Tèmpel níet ééuwig zoals voor de meesten 
van zijn vele diverse volksgenoten: hij rekent met de afbraak v/d Tèmpel; vlg. hèm 
staat de nieuwe tempel vàn G d, die i/d 'heilstijd' de oude
vervangen zàl, óók àl kláár? Maar i/d tussentijd 
benadrukt YESJ niet alleen de ondergeschikte 
betekenis van al die offercultusgebruiken: 
hij éist óók verzóening 
vóórdàt men er
een ÒFFER 
brèngt.
 
    
    
    Asih, man, 80 jaar
 
 
 
        Log in om een reactie te plaatsen.
 
        vorige
    volgende