29955pm220 Gandhi behoorde met Simone Weil tot de
Q
VELE
20ste-eeuwse denkers
die de nadruk op rechten betwistten:
de aanspraken die naar éigen gewìn strevende,
hebberige individuen òp ànderen déden gèlden,
de basis van de verspreiding van de commerciële
samenleving over de hele bewoonde wereld?! Óók zij zeiden
dat een vrije samenleving zou móeten bestaan úit 'n geheel van moderne verplichtingen!?
Maar Mazzini's Mèssianìsme haalde een streep door Gandhi's goede ideeën en hij voorzag niet
dat voor het door Mazzini verlangde Dèrde Róme grove gewelddadigheden nodig waren & dat Europeanen,
laat staan Ethiopiërs & Libiërs, zich ertegen zouden kunnen verzètten? Een al vroeg opmerkzame criticus
van Mazzini was de Russische anarchist Bakoenin. Ze leerden elkaar kennen in het begin van de jaren '60
van de 19de eeuw in het huis van hun wederzijdse vriend HERZEN! Bakoenin had goede redenen de Italiaan
dankbaar te zijn, die hèm tégen de fèlle aanvallen van Marx beschermd had? Hij zou ook blij moeten kunnen
zijn geweest met Mazzini's oproep tot een 'opstand van de massa', de 'heilige oorlog v/d onderdrukten'! Maar
hij schreef kleinerend over Mazzini als 'n 'hogepriester v/h religieuze, metafysische
& politieke idealisme' èn hij somde zijn tekortkomingen òp: "Hèt is de cultus
van Gòd, v/d goddelijke èn menselijke autoriteit,
't is het geloof i/d messianistische predestinatie
van Italië, koningin onder de naties,
met Róme als hoofdstad
v/d wereld!"
Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende