29871pm200 ontwikkelde mannen in landen met streng
Q
RELIGIEUZE BEVOLKINGEN
KONDEN ALLEEN MAAR MET MAZZINI INSTEMMEN
TOEN HIJ, NA EEN MISLUKTE INVASIE VAN ITALIË IN 1834,
Gòd terugbracht in de politiek door "HÈM" te vereenzelvigen met nationale soevereiniteit:
"WE MOETEN DE MENSEN ERVAN OVERTUIGEN," schreef hij, 'DAT ZE ALLEMAAL ZONEN VAN GOD
ZIJN MET ALS DOEL DÉ ÉNIGE WÈT HÍER ÒP ÁÁRDE TEN UITVOER TE BRENGEN!" Mazzini liet ook al
openlijk zijn minachting voor de Katholieke Kèrk blijken, al was 't dan uit naam van een effectiever,
nuttiger en ambitieuzer godsdienst! "DIE VAN ÒNS IS GÉÉN SÈKTE, MAAR EEN RELIGIE VAN HET
PATRIOTTISME," verklaarde hij! "SEKTES KUNNEN BEZWIJKEN ONDER GEWELD, RELIGIES NIET!"
De religieuze kijk op de politiek leidde vanzelf tot de eis dat alle aspecten van 't leven aan díe poli-
tiek dienstbaar worden gemaakt en onder één strijdbaar, tótáál geloof geschaard. 't Nationalisme,
zoals Mazzini het voor velen definitief definieerde, is een geloofsstelsel dat het collectieve bestaan
gehéél doordringt & 't idee aanmoedigt òm jezèlf òp te offeren òm 'n revolutionaire gemeenschap
'tot stand te brengen'! Onderwijs - ofwel indoctrinatie v/d màssa, het 'vòlk' - werd voor dat doel als
cruciaal beschouwd, & door 'n grote aanhang onder 't volk, aldus Mazzini, kòn àlléén verkregen gaan
worden dóór zich het vocabulaire èn de praktijken v/h katholicisme toe te eigenen: Gòd, trouw,
plicht, preken, martelaarschap & BLÓED! 't Wàs zógezien no maar 'n kleine stap
v/d wederzijdse doordringing van religie & politiek - 'n concurrent
v/d Franse godheden [idols] vrijheid,
gelijkheid & broederschap -
naar cultureel
chauvinisme.
Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende