27326 wat in Elburg plaatsvond, was kenmerkend....


VOOR
'T BEGIN
V/D AFSCHEIDING: men
verschilde niet alleen maar
van mening over de toepassing
v/d Dordtse Kerkorde, er waren eveneens meningsverschillen over de dope,
de kerk & 't "GENADEVERBOND"! De ambtsdragers
van Elburg erkenden geen besluit
van 'n hoger kerkelijk orgaan!
Nòch de classis,
nòch de provinciale kerkvergadering MÒCHT hen schorsen?
't Hoogste gezagsorgaan was naar hun oordeel de plaatselijke kerkenraad
en dat waren zijzèlf?!
Tussen de predikanten H.P. Scholte &
H. de Cock kwam met betrekking tot de visie op de kerk
een verschil van mening naar voren!? Scholte was van oordeel dat de kerk uit àlle gelovigen bestond,
dat wilde zeggen een ieder die belijdenis had gedaan! Tenzij uit hun leven en 'leer' het tegendeel bleek,
waren zij allen gerechtigd tot deelname aan het avondmaal en het laten dópen van hun kinderen?
De noordelijke provincies, onder aanvoering van Hendrik de Cock, hadden een andere visie op 'de kerk'!
Er diende rekening mee gehouden te worden dat er leden van de kerk waren die als huichelaars
aangemerkt dienden te worden. De COCK maakte dan ook een onderscheid
tussen de zichtbare & de onzichtbare kerk.
Tot de zichtbare kerk
behoorden allen die gedoopt zijn,
of belijdenis 'des geloofs' hadden gedaan. De onzichtbare
kerk werd alleen maar door "G d" gekend & herkend: in de preek werd dit duidelijk door eerst 'de wet' & daarna
'Het Euangelie' te verkondigen; kortom, men diende eerst doordrongen te zijn van eigen 'verderf' vóórdat men
'De Verlossing van Het Euangelie' èrváren mocht. 'n OPVATTING
die nauw aansloot bij de geloofsbeleving
'Van De Gezelschappen'.

10 mrt 2017 - bewerkt op 12 mrt 2017 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 80 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende