174btsodb àlléén wie Yèsj návòlgen òp zíjn wèg èn


dóór hèm geráákt ìn díe líefde Léven,
àls 't móet tèn dóde, àlléén wie dé wìl 'van g d' dóen, mógen ìngáán ìn hèt Ríjk:
zíj mógen dàn nú ook róepen 'Here, Here', maar dàn ZÀL ut géén gemàkkelijk roepen zijn,
maar 'n roepen úit dé díepte van ons éigen ònvermógen èn zàl 't óók 'n ÈCHT belíjden zíjn:
verwònderd, DÀNKBAAR èn verbáásd!

Misschien roepen ze ook
wel hélemáál níet 'HERE, HERE', maar gáán ze wèl zíjn wèg?
Dàt is óók goed!

Maar zodra ze ùt roepen,
ís 't vànúit 'n diep beléven vàn Yèsjoea's Géést díe hèn begrépen héëft &
díe hèn bezíelt!

Als 't ànders is, is ut níet goed,
dàn ìs het vervloekt! Dietrich Bonhoeffer,
de grote Duitse theoloog, 'n moedig man die vóór de joden opkwam & meedeed aan de samenzwering tegen Hitler van 14 juni 1944, vertèlt ergens van een arbeider, die uitroept: Yesj ìs voor míj de éérste socialist. Je kunt zeggen: dàt kàn níet, dàt ìs ònjúist, wànt Yehosjoea wàs géén socialist, ja híj kòn dàt zèlfs niet zíjn, wànt er bestònd in zíjn DÁGEN nog immers helemaal geen socialisme? 't Ìs als uitspraak genomen
dus 'n anachronisme.

Maar je kùnt 't óók ànders hóren
mèt èchte lúisterende oren èn 'n ìnvoelend hàrt! Dàn HÓÓR je dàt 't GEZÈGD ìs VANÚIT 'n DÍEP beléven, een heel fijn áánvóelen vàn WÍE Yehosjoea vóór déze àrbeider ìs! Hij voelt de nabijheid van zijn kràcht èn géést.
Díe aanwezigheid dóet hèm góed!!!

Híj vóelt zich erdoor gesterkt èn getróóst èn bemóedigd. En dàt Drùkt Híj Mèt Déze Wóórden Úit: dé EERSTE SOCIALIST!

DB ZÈGT dàn:
dìt belijden ìs èchter & waaràchtiger dàn wànnéér 'n Duits Spitzbürger ZÈGT:
Jezus is Gòds Zóón! Want dàt ìs misschien juist weer zo'n zoveelste lége formúle vàn 'n mens die dé MOSJIACH níet návòlgt! BTS' vader vertelde eens dat hij met een hoer stond voor het beeld van Thorwaldsen, met het onderschrift 'Kommer til mig'. Zij had de afbeelding ervan aan de muur van haar peeskamertje gehangen en mijn vader heeft haar toen gevraagd: 'Waarom heb je Jezus daar hangen?' Zíj zéi tóen: 'Dàt is de enige goser die me nog nóóit hééft bedrogen!' Kíjk, zei mijn vader, dàt ìs nu een ÈCHT belíjden
uit de grònd vàn hèt hàrt!

Wàt moeten we zo nu nog zèggen van al die vele mensen die tegenwoordig menen te moeten ontkennen dàt Yesj dé mesjiach of dé CHRISTOS, Christus, Zóón van G d èn Mensenzoon is?

Díe ménen dat dit valse dogma's zijn uit vervlogen tijden, die misschien wellicht ooit zìn gehàd hèbben maar nú allang niet meer?

Gelijk of òngelijk?
Eenvoudig níet te beantwoorden:
voorzover de kerk 't dogma opgevat had àls 'n inzichzèlfrùstende wáárheid die je al móest erkennen òm zálig te wòrden - & kerken hèbben dàt gedáán - hèbben ze zònderméér gelijk? Wat moet je met de lége formúles van een geijkte orthodoxie, die níet gedrágen wòrden dóór 'n geest vàn návolging? Achter àl die dogma's kun je evenzovele vraagtekens zetten & geen van alle ìs ook zònderméér wáár. 't Zíjn alle maar loze kreten, uitspraken waarmee misschien wel íets GEZÈGD wìl zijn, maar 't ìs àls 't eropaankomt vóós & hòl! Maar ik denk dat je 't bijna deze constatering niet láten moet & zeker moet je inplaatsvan dit belijden geen zogenáámd historische waarheid over Yesj gaan stellen
& díe verabsoluteren.

Natuurlijk is Yesj historisch gesproken
'n 'jood', dus bedenk wèl, dat hij als Gallileeër door 'n gevestigd jodendom@Yeroesjalayiem
nauwelijks als zodanig werd (h)erkend, ook nú nog niet!

Overigens was hij ook geen reguliere rabbi,
want wàs hij zèlf wèl bij 'de rabbijnen' (WÈLKE?) in 'de leer geweest'? Er kwamen ook geen leerjongens náár hèm tóe, zoals naar de rabbijnen, maar hij riep hèn èn 'verzamelde ze zelf' bijelkaar?! We weten historisch ook niet zo heel bar gèk véél van hèm! Op 't vlak van de geschiedenis is niet zoveel te zeggen? Bar Pandera?
Ben Panthera? Volkstellingen? Feiten?

Oorsprong? Yoseef? Miryam?
Jongeling of weduwnaar? Jonge vrouw of máágd? Natsereth? Beth Lechem? Qumran? Ayn Fashka? Kana?!
Asa/Gaza/AeGYPTe? Sinaï? Aannemer/timmerman? Tsipporim/Sepporis? Rondreizend! Oudere & jongere kinderen? Erfenissen? Verloren zoons & dochters? Essenen? Grote &/of kleine gemeenschappen? Kfar NACHOEM? Beth Saïda. Chorazim? Gerasa? Die lijst is bijna al net
zo 'eindeloos' of 'beperkt' als die van alle andere profeten, zieners, wonderdoeners,
charismatisch beïnvloedende sekten & splitsingen?!!

We komen er vast
wel wéér op terug? Feit ìs dat al de invloeden, beperkingen, af-, aan-
& uitwijzingen hun oorzaken
& invloeden hebben
gehad!?

21 sep 2016 - bewerkt op 22 sep 2016 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 80 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende