111/271bormdelitereligiefilosofiepetitie: evolutie


Wat er verder nog op volgde,
ging de kern vormen van christelijke geloofsgemeenschappen voor joden, heidenen, moslims & stammen?

De euangelies vertellen graag
dat 't lichaam van Yesj niet gestólen werd, maar dat hij uit de dood is 'òpgestaan en naar de hemel òpge- varen'! Nadat zijn lichaam verdwenen was, 'verscheen Yesjoea vlg. diezelfde euangelies zo'n twaalf keer op aarde', in 'n tijdsbestek van 40 dagen & nachten?
Hij 'verscheen aan individuen, maar ook aan 'n groep van meer dan 500 man
op 'n bergtop in Galilea'!

Sommigen zouden jarenlang doorgaan met 't vertellen
'over wat er gebeurde'. 'n Kwarteeuw later verwees de apostel SP2 in z'n brief aan Korinthe (15:6) naar de Verschijning op de Bèrg!
Òf Yesjoe, zoals veel (bij)gelovigen vaak zeggen, 'uit de dood is opgestaan' of niet: z'n levens-verhalen & 'zendingswerkboodschappen' kregen na zijn kruisiging veel meer invloed her en der; híj zou de geschiedenis niet eenvoudig ingaan als Yehosjoea of Yesjoea van Natseret, maar vooral ook als Yesj 'de Gezàlfde', dé
masjiach/bevrijder/verlosser van waanideeën!

Contemporaine romeinse schrijvers vermeldden hem
& noemden hen op den duur bij voorkeur Christus, dé gelatiniseerde vorm van het Griekse chrestos, 'gezalfde'? Anders dan alle andere zelfverklaarde 'messiassen', werd híj 'n figuur i/d geschiedenis van Yehoeda/Judea, Yeroesjalayiem! Theudas, de AeGYPTische profeet, e.v.a., zoals Judas van Gamala, werden vrijwel
onmiddellijk weer vergeten.

Alleen 'n "Bar Kochba" (Kochav/Kosiba,
die in 132-136 CE de naar hem vernoemde opstand tegen RÓME leidde) heeft evenveel Jóódse interesse opgeworpen & samengeroepen? Binnen het Jodendom zijn er tot ver na die 'eerste eeuw' nog volgelingen van Yehosjoea aan te wijzen: de elite was meestal nietzo blij met hen, maar archeologische vondsten & bronnen van buitenaf tonen aan dat ze volhardden in hun ge-loof? Romeinse historici als Plinius de Jongere, Cornelius Tacitus & Suetonius noemen Yesjoea allemaal in hun geschriften & Griekstalige historici als Thallus & Phlegon, de satiricus Lucianus van Samosata & de eminente joodse historicus Flavius Yosephus vermelden 'allerlei dergelijke Verhalen over Jesus' eveneens! Niet alle auteurs
stonden welwillend tegenover hem!

Lucianus bespot deze vroege christenen bijvoorbeeld
omdat ze zeggen te geloven in een man die een zo vreselijk vernederende dood stierf? 't Krúis was inderdaad eeuwenlang 'n grote bron van schaamte voor vele christenen, want kruisiging werd beschouwd als dé ideale straf voor ongehoorzame slaven, moor-denaars & 't allerlaagst misdadig volk!? Degenen die dit nieuwe geloof liever afwezen, bespotten de gelovigen omdat ze 'een misdadiger en zijn kruis' vereerden & parodieerden 't christendom als 'n vorm van bijgelovige simplistische gekte, zoals de romeinse retoricus Marcus Cornelius Fronto, zoals geciteerd in OCTAVIANUS van Minucius Felix.

Wèl begonnen christenen kruistekenen
op het voorhoofd & de borst te slaan 'om demonen af te weren'?! I/d 4e eeuw werd 't kruis veel algemener gezien als HÈT Tròtse Symbool van "Jesus" die een vernederende dood gestorven was 'ten behoeve van de héle Mensheid'; 't crucifix, als iconisch beeld v/h Lichaam van Yesj a/h Krúis, is tot de 6de eeuw na zijn dood nog steeds geen deel geweest v/d algemene christelijke cultuur? De relatief schaarse aanwezigheid van 't kruis heeft misschien wel te maken gehad met 't christelijk
geloof 'in de opstanding'?

Vele millennia lang is men 't "blijven gebruiken"!!
22 nov 2016 - bewerkt op 24 nov 2016 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 80 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende