.DE
PROTESTANTSE WERELD en haar theologie,
DAT lijkt mij een mooie formulering om in deze mydibijdrage
wat verder op door te blijven
gaan!
Zoals
ze haar neerslag
alreeds een beetje heeft gevonden in 'mijn' myDiary,
dat is immers ook de insteek van de meeste
van mijn mydi~verhaaltjes
...
DAAR
kom ik zelf ook
vandaan 'vanaf den beginne'
[september/december '44 ~ mei '45
en de daarop volgende 12/21 jaren]
en dat laat tevens zien
hoe ook DEZE Wereld,
inclusief die van haar theologen
en allerhande 'volgelingen',
TOEN AL begon
te verbrokkelen
en daarmee nog druk bezig is
tot op
de mydidag
van vandaag
aan toe.
Maar
weten we ook iets te zeggen
over 'waarheen de weg
gaat'?
Ik
bedoel dat
natuurlijk niet
in de zin van koffiedik kijken:
ook theologen zijn
geen profeten,
je mag niet van ze vragen
wat de toekomst
brengen
zal.
Maar
hebben al die
verschillende auteurs
die ik zo nu en dan heb aangehaald
de afgelopen jaren
een constructief idee over
de voortgang van "DE" theologie of
'de politiek' en
het 'ideologische spel'
dat zich ongetwijfeld ook afspeelt
tussen al die uitersten
van orthodoxie en
'vrijzinnigheid'?
Sommigen
zijn er zo nu en dan
wel een beetje mee bezig
en doen bijvoorbeeld
voorzichtig een gooi
naar
'wat er zou kunnen komen'
- iets moois -
zoals de fusie tussen
faculteiten en protestantse kerken
haar beslag kreeg,
maar het blijft vaak bij religieus
'pannenkoeken
bakken'?
En
allicht
hopen we op
een 'goede toekomst' van de samenwerkende kerken,
die aan de wieg van 'de PKN-fusie'
stonden!
Maar VERDER?
Ik zie
eigenlijk nog geen
vastomlijnd
project
van de grond komen
[zoals bijvoorbeeld die nieuwe bijbelvertaling?]
voor de gezamenlijke 'gelovigen':
geen duidelijke ploeg om de handen
aan te slaan
...
Continuiteit
als 'vrome wens',
ja DAT wel,
maar ik zou graag wat MEER willen zien
dan voortzetting van het gaan
op 'de oude wegen',
ik had graag wat meer gewild,
had enig LEF willen zien
in de vorm van een ontwerp voor
ZINNIGE
'theologiebeoefening
in onze 'moderne' snelveranderende
tijd!
NU,
NA honderden jaren
van protestantse theologiebeoefening
en nog veel meer 'sekten en bewegingen'
dan ooit tevoren op dit gebied,
OOK iets wat
een handvat biedt,
desnoods een kruk,
om na 2000 jaar
'christendom'
samen op stap te gaan met
'nieuwe papieren'
[EN
mydiverhaaltjes]
onder de religieuze arm
en/of
achter de filosofische
ellebogen
...
WAAROM
zijn zoveel gerenommeerde auteurs daar niet,
gezamenlijk en in vereniging,
toe gekomen?
Mijn eerste
en wellicht meest voor de hand liggende gedachte
is dat ze de kerken niet teveel
voor de voeten willen lopen
in de oeroude religieuze porseleinkast
door AL te ver voor de troep uit te lopen,
en daarmee de even broze
als opgedrongen fusie
- door de kerken opgedrongen -
tussen allerlei opleidingen weer om zeep te helpen
[wat intussen toch weer is
gebeurd!]?
JAMMER,
goede theologie begint
[zoals alle wetenschap] met LEF,
en niet met
pappen en nathouden of
zoutloze smakeloze
compromissen.
DAT kan altijd nog,
compromissen sluiten:
als je 'ermee begint',
dan kan het alleen maar
erger worden
...
ZEG
waar je staat
[als je tenminste ERGENS staat],
DAN weet iedere gemeente precies
wat ze aan je heeft,
en of ze je
'wil beroepen'
{KIEZEN}
of
niet!
Tot
nu toe
is het vaak net
als met de dagelijkse
'krantenkoppen':
interpretaties
en argumenten van dezen en genen
lopen nogal eens
VER
uiteen?
POLITIE:
'registreren van
eerwraak is niet mogelijk'
omdat 'gewoon misdrijf' later toch weer
een kwestie
van 'eer' blijkt te zijn ~
een actuele registratie van het aantal
eerwraakzaken in Nederland
is nog steeds niet
mogelijk?
DE
politie
wenst al langer
concrete en volledige cijfers over
'eergerelateerd geweld'!
Maar het complexe karakter van eerwraakzaken
staat dit hardnekkig
in de weg
...
Het lijkt
net zoiets te zijn als met het voorkomen
van abortus, biologische besmetting,
chemische vervuiling, demagogisch taalmisbruik, ecologische
noodmaatregels en financiele & ideologische
consequenties
en 't gedoogbeleid t.o.v. drugs,
haatdragende taal,
criminele afrekeningen in
de 'onderwereld'
en allerlei andere politieke
doelstellingen en
afwegingen!
Zaken
waarbij 'eer' speelt,
hebben vaak ook een heel lange adem:
wat EERST [op het eerste gezicht]
bijvoorbeeld een heroineripdeal lijkt,
kan LATER toch eergerelateerd
blijken.
JUIST
'vanwege de dynamiek'
in dergelijke zaken is het blijkbaar onverstandig
om eerwraak als apart kenmerk in te voeren
in de politieregistratie:
in plaats daarvan
moet er vooral ACHTERAF analyse plaatsvinden,
OOK op zaken die aanvankelijk een 'gewone'
moord, mishandeling
of verdwijning
LIJKEN?
Maar
ZELFS DAN,
zo waarschuwen 'rapporteurs',
moeten gebruikers van die cijfers
zich realiseren dat ze GEEN inzicht bieden
in de totale problematiek!
"Er is een dark number,
een onderapportage,
waarvan we niet weten hoe groot
deze is."
Om
de registratie
in ieder geval zo volledig mogelijk te krijgen,
zou iedere politieregio EEN of MEERDERE medewerkers moeten aanwijzen
die eerzaken {E.D.}
observeren?
De eenheid
multi-etnisch politiewerk
verleent waar nodig bijstand
en wordt daarvoor uitgebreid naar
MEER arbeidsplaatsen
...
"Het
onderzoek wijst uit
dat er heel veel valkuilen zijn
bij de aanpak van eergerelateerd geweld door de politie"
[EN de AIVD?]!
ZO
werd in een korps vaak ook
TEVEEL & TE SNEL vertrouwd op de goedbedoelde adviezen
van tolken of 'allochtone
collega's'."
Maar
een agent
afkomstig uit bijvoorbeeld
het oosten van Turkije
heeft lang niet altijd inzicht
in de gebruiken van mensen uit West-Turkije:
bovendien kunnen in EEN land verschillende etniciteiten leven
zoals op de Balkan en in Iran/Irak,
Afghanistan/Pakistan, Kashmir/India/Ceylon/Nepal/Birma/China,
Darfur/Soedan, Ethiopia/Somalia/Eritrea,
Libanon/Israel/Palestina
en ga zo maar nog
veel verder en alsmaar
door?
De
CIA roert ook nog
[en niet zij ALLEEN] met haar vreselijke
'ervaren' vingers in de multicultipap
WAAR OOK ter wereld:
nieuwe trainingen nemen altijd wel ergens een aanvang
op de EEN of Andere "SUPER"-
bewapende manier ~
er worden allerlei lesboeken samengesteld
en 'een "andere" aanpak' voorgesteld ~
het herkennen en behandelen
van 'eerwraak', 'terrorisme', 'drugshandel',
'mensensmokkel',
'illegale vluchtelingen',
'religieus fanatisme',
gaat dus ongetwijfeld ook weer
deel uitmaken van
'de opleiding
voor nieuwe
agenten'!
Vroeger
hadden we
de
DE
'nozems',
'halbstarken',
'hippies', 'provos',
'kabouters', 'sekteleden',
'junkies/funkies & punkies'
en de eerste 'gastarbeiders',
'politionele acties', 'undercoveragenten',
'hells angels',
'jeugdige prostituees'
en allerlei andere 'zedendelinquenten',
'pyromanen' & 'schennisplegers',
'nsb'ers & ss-ers',
'zwarten/negers', 'spleetogen/bleekscheten',
'etnische minderheden',
varkenshouders & kippenfokkers,
vleesbergen & melkplassen,
bommenleggers & zelfopblazers,
dierenbevrijders.
concentratiekampen &
volkenmoordenaars,
voetbalhooligans & heksenjachten,
ketterverbrandingen &
'inquisities'?
Naarmate
de wereldbevolking
razendsnel
{hand over hand}
toeneemt samen met
waterschaarste,
voedselgebrek, grensconflicten,
luchtvervuiling, bodenverontreiniging,
grensoverschrijdende criminaliteit,
global warfare & meer van dergelijke
minder fraaie ontwikkelingen
wordt OOK de roep om een nieuwe Sterke Leider
ALSMAAR
luider:
de pro's & contra's
van de meest gewone en krankzinnige ondernemingen
rijzen de hoge druk~
snelkookpan uit
en staan om de haverklap op ontploffen,
uitbreken, losbarsten
EN satellietsurveillance,
'geheime dienstigheden'
en diverse
kruisbestuivingen tussen de
'veroorzakers',
'gedogers'
en
'verlossers'
van
ELLENDE
...
En
'wij in mydi'
zitten er midden tussenin:
compleet met
rooms-katholieke pausen,
protestantse kerkleiders, boeddhisten,
hindoes & moslims,
allerhande diverse andere gelovigen
en ongelovigen,
jeugdpukkelpuistenkopjes &
~schotelantennes,
bezettingen & bevrijdingen,
naoorlogse
opbouw- & afbraakmaatregelen en
wat er verder nog
zo nu en dan
een mydi~rol speelt
tussen
ons opstaan
en slapen
gaan?
