zij is hier niet: zij is opgestaan {fijn refrein}?

HET
opmerkelijkste aan
homomuchomachobonobo is onze
grote verscheidenheid
aan uitingen?

Je kunt het
bijna zo gek niet bedenken
of er is altijd wel iemand die iets gelooft wat een ander niet doet!
Bij de voorouderlijke mensapen en aapmensen ging alles er nog wat eenvoudiger aan toe:
er waren en zijn ook wel allerlei verschillen in karakter, gedrag en wangedrag maar sinds homoludensprudens het naar eigen zeggen 'voor het zeggen heeft',
zijn er steeds meer variaties
om de evolutionaire hoek
komen kijken
...

Bij de mensapen
is er meestal EEN 'bigbrotheropperaap' die voedsel en seks reguleert
OF men lost alle geschillen op met ritueel seksueel gedoe, maar bij 'aapmensen' zijn die twee naakte mogelijkheden eindeloos uitgebreid met het puberale gedrag van groepjes jonge mannetjes en vrouwtjes, het gebruik van mimiek en taal, liedjes en dansjes, getrommel & gefluit,
stokken en stenen, klederdrachten, modeverschijnselen en cultureel ontdekken,
aanpassen en eindeloos blijven uitproberen? Dus kom je ook in myDi van dat alles en nog veel meer tegen: min of meer milde & fanatieke voor- en tegenstanders van
'van alles en nog wat'!

Men voelt zich
ook geborgen en afgewezen,
hormonaliseert en culturiseert er een flink eind op los zodat de stukken en splinters
er soms vanaf vliegen, geeft uiting aan [on]genoegen, zorgzaamheid en zorgeloosheid, afkeer en aantrekkingskracht ...

Bij PL is de joodse Yehosjoea
de Heiland der heidenen geworden
maar Yesjoea is volgens christenen meestal wel iets 'meer':
de Verlosser van de HELE wereld en HET Hoofd van DE Schepping?
En in de loop van die voorbije tweeduizend jaar ontwikkelingen her en der kreeg je steeds meer onderverdelingen die meenden DE Waarheid in pacht te hebben!
Orthoxen en roomsen, oosterse en westerse kerken en afsplitsingen, humanisten, liberalen, socialisten en communisten, islamisten en talloze mengvormen van 'whatever comes up & is going down' ...
En steeds als je PL en soortgelijke schrijvers leest, dan denk je: je bent warm, heel warm ~ je bent bijna bij 'het echte vuur'? En dan is het oppassen met houtjes en takjes sprokkelen en ze ook werkelijk als brandstof gaan gebruiken op het vuur
van de mensheid!

Terwijl het merkwaardig blijft
dat een man als Lapide heel wat minder moeite
schijnt te hebben met die zogenaamde opstanding dan menig 'christen'?
Het is dan ook zeker waar dat hij ontkent dat hier sprake is van inbeelding of zinsbegoocheling:
"Wanneer de verslagen en ontredderde discipelen van het ene moment op het andere konden veranderen in een zegevierende geloofsbeweging, uitsluitend door autosuggestie of zelfbedrog ~ ZONDER
een radicale geloofservaring ~, DAN zou DAT eigenlijk
een veel GROTER wonder zijn geweest
dan die opstanding zelf
?!"

Ik begrijp natuurlijk OOK niet precies
HOE dat allemaal
in z'n werk
is gegaan!

Wie ben IK
om die 'opstanding' te doorgronden?
Maar dat er wel MEER onder de zon is dan wij denken kunnen, DAT staat voor mij WEL vast ...
Ik ben er heilig van overtuigd dat wij maar heel beperkt kunnen denken, vooral dankzij de drie dimensies
van die vele mydimensjes waarmee we te maken hebben in ons mydileven van alledag?
Er zijn MEER dimensies dan die drie vertrouwde dimensies!
DAT zijn we dan ook in talloze toonaarden aan elkaar en onszelf aan het duidelijker maken:
er is MEER onder de zon en de maan op aarde en omringende melkwegen, sterrenstelsels & kosmische waterstofwolken in parallelle heelallen en
ondoorgrondelijke eeuwigheden ...

Ik ben en blijf een leek
op al die gebieden: ik ben geen wetenschapper of specialist in EEN of Ander!
Maar ik weet wel dat er best eens een werkelijkheid zou kunnen zijn en bestaan waarin mensen met lichaam en al functioneren, maar onzichtbaar vanuit de werkelijkheid zoals wij die over het algemeen beleven en 'bewijzen': ik denk dat wat je in de bijbel en ook wel elders leest over bijvoorbeeld engelen en over Yehosjoea NA DIE Pesach, tot die hemelse dimensies behoort. Vroeger was die hemel een plaats ergens achter de wolken? Maar de hemel is MEER nog [dan DAT eventueel] vooral een andere bestaans-werkelijkheid, een voor ons meestal volkomen onzichtbare dimensie, waaruit zo af en toe best wel eens iemand [even] in onze aardse dimensie zou kunnen stappen ... "ZE" hebben het ook wel eens over de derde en de zevende hemel? "ZO" iemand is dan even voor ons zichtbaar en tastbaar naar het schijnt,
maar meestal ook 'zo weer' verdwenen! En juist DAT nu kunnen ze [we] met digitale trucjes tegenwoordig zo fantastisch leuk suggereren, en ook met hologramman, laserstralen, [massa]hypnose & allerlei verschillende andere 'psychedelicatessen' & moderne tovenarij
& goochelarij als het ware!

En waarom
zou dat dan soms
ook niet in 'werkelijkheid' kunnen?
Die 'hemelse realiteit' [en/of duivelse wanen] waarin zoveel mensen zeggen te geloven is wellicht heel wat dichterbij dan we over het algemeen vermoeden ...
En Pesach zou {naast allerlei andere feesten & partijen} best wel eens kunnen betekenen dat Yehosjoea is 'opgestaan' aan die andere zijde van ONZE levenslijn
en die veelgeroemde 'werkelijkheid' van g ds
heerlijkheid is binnengetreden?

Zijn 'hemelvaart'
[ook zo'n hoogstmerkwaardig fenomeen
dat al eerder voorkwam & vaker werd beschreven]
zou dan zijn 'definitieve' ingang/overgang in DIE 'werkelijkheid' kunnen betekenen!
Maar zowel daarvoor als daarna is het voor "HEM/HAAR" [nog steeds?] maar een 'kleinigheidje' om in ONZE dimensie te verschijnen waar en wanneer HIJ/ZIJ dat maar zou willen: 'n 'aardigheidje'?
Ik geef toe: het klinkt misschien wel allemaal een beetje sciencefictionachtig, maar waarom zou het echt absoluuut NIET kunnen? Het lost in elk geval wel een heleboel vragen op
die je bij de getuigenissen van
die evangelisten zou
kunnen stellen!

En
het zou ook
nog eens onderstrepen
wat SjaulPaul beweert in 1 Korinthe 15:35~44
waar hij immers zegt en schrijft dat "opstanding" NIET betekent
dat slechts het 'oude lichaam'
weer tot leven
komt!

Pesach
betekent iets nieuws!
Passover is: het oude op een totaal nieuwe manier?
Yehosjoea eet [naar men zei] geroosterde vis en is met handen te [be]tasten & aan te raken ~
dat is het oude ... Maar hij komt schijnbaar en gaat blijkbaar op elk door hem gewenst moment,
en is ogenschijnlijk en/of klaarblijkelijk dusdanig 'veranderd'
dat zelfs zijn eigen leerlingen en volgelingen
hem toch nauwelijks
herkennen?
Er
staat ons
dus waarschijnlijk ook
nog heel wat te wachten
in het 'hiernamaals' [of hoe je 'het' ook wilt [be]noemen]!
Als DIT 'het Hoofd' is, 'het Begin', dan weten we hooguit nog maar
bij {voorzichtige} benadering wat er allemaal
eventueel nog volgen
zal
13 feb 2007 - bewerkt op 03 jul 2008 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 81 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende