zestigjarige pijnboom nog steeds in volle bloei!


*

"EEN

mydimoraal

van het jaar

NUL?"

~*~


EEN
knoop
hebben we nu
onderhand wel ontward:
ethiekbeoefening is NIET hetzelfde als moraal!
Niet de moraal maar de ethiek loopt vast in haar eigen problematiek
en geeft de schuld aan
de moraal!

DAT
neemt niet weg
dat de vraag of het werkelijk SLECHT gaat
met de publieke moraal wel degelijk mag worden gesteld:
ZIJN we echt [alweer] op weg
naar een moraal van
het jaar NUL?


Om
DIE vraag
goed te kunnen beantwoorden is empirisch onderzoek nodig
waarvoor ik niet competent ben.
Ethiek zou, in de opvatting die ik voorsta,
heel wat meer inbreng van de sociale en culturele wetenschappen kunnen gebruiken:
en WAAR blijft de moderne antropologie
van de moraal?


Wat ik
hier kan doen
is niet veel meer dan dat zwarte beeld van de toekomst van de moraal
toetsen op gronden die ervoor werden en worden aangevoerd:
die GRONDEN stammen uit de hoek van ethiekbeoefenaars
en de autoriteiten!


DAAROM moet we,
willen we tot een houdbaar oordeel komen,
de publieke moraal uit handen van de ethiekbeoefenaars halen,
zoals het geloof uit de handen van de theologie moet worden gehouden.
De deskundigen zijn RAADGEVERS, en DAT moeten ze BLIJVEN,
willen ze hun belangrijke plaats behouden?


GAAT HET ECHT ZO SLECHT?


Ja, als 'slecht' betekent:
het gaat NIET zoals de ethiek en de moraaltheologie
zou willen dat het in ons land toegaat.

Maar wat IS ethiek in dit geval?


Een betrekkelijke beoordelaar
die de samenleving bekijkt vanuit telkens zijn EIGEN normatieve invalshoek: de rooms-katholieke gemeenschap mist de r.k.-moraal, de Christelijk Gereformeerde de C.G., de utilisten liggen met kantianen in de clinch en die beiden weer
met de deugdethici.


Tellen we al die kritieken bij elkaar op,
dan komen we, inderdaad, bij een ethiek van het jaat "NUL" uit ...
Maar ik geloof niet in DIE toekomst; niet omdat publieke moraal een eenvoudig gegeven is,
het zal wel blijken dat ik allerminst lichtvaardig over haar voortbestaan denk.
Maar omdat de criteria voor kritiek niet deugen, ZE ZIJN TE SIMPEL, te populistisch, TEVEEL op het EIGEN GELIJK ge-ent, en juist DAT gelijk staat ter discussie, MOET ter discussie staan,
wil publieke moraal vandaag de mydidag nog
een kans maken!

"IS
publieke
moraal nog wel
mogelijk?
"


Het ziet
er somber uit
voor de publieke moraal,
als we de theorieen volgen
waarmee we ons bezighielden
in de vorige mydi~
verhaaltjes?


EVEN SOMBER
zijn talloze opiniemakers,
het postmoderne leven geeft volgens HEN aan moraal weinig kansen.
Maar DAT hoop ik nog verder te kunnen tegenspreken bij tijd van leven:
de ZWARTE RAND om de publieke moraal stamt uit het [idealistisch] Verlichtingsgeloof,
dat ALLE mensen over EEN kam schoor, en daarom
een OPLOSSING meende te hebben voor
wat behoorlijk EN onbehoorlijk is?


Maar mensen verschillen!
DAT is altijd al zo geweest, en dat is NOG ALTIJD zo!
Groepen hebben hun eigen groepsmoraal,
religieuze gemeenschappen de hunne,
ook DAT is niets nieuws.

IEDEREEN wil wel als mens slagen,
op z'n eentje of samen met anderen,
die wij hoe dan ook op onze weg zullen aantreffen,
als medestander en/of tegenstander,
al naar gelang ...

Opnieuw: NIETS NIEUWS onder de zon!

De redenen waarom
ethiek als discipline werd ontworpen zijn,
met andere woorden bij wijze van spreken en schrijven als het ware, eigenlijk DEZELFDE als die van het 'begin': uitwaaierende diversiteit die in de hand gehouden moet worden door een publieke code.
Maar VAN WIE stamt ze, en door WIE wordt ze GEHANDHAAFD?
Ook DIE vragen zijn er
nog STEEDS!

Gooi het
maar in m'n pet
en zoek het maar uit:
de zon schijnt grijsblauw,
de tuin is groen en vol met bramen/frambozenbloesems,
appels en bessen, grassen, bomen. bloemen
en kruiden!

We'll see
what we will see,
won't we?

See you laterz
mydimachoalligatorz:
after a while mydibonobocrocodile ~
ik heb het al zestig jaar 'op goed geluk' gedaan,
zonder EEN vaste overtuiging of leefwijze,
ik was [en ben] gewoon
nieuwsgierig.

@
blozenengelknipoog
sneakycool!huilen
verliefdliefdesverdrietverliefd
~@~
16 jun 2006 - bewerkt op 23 mei 2008 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 81 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende