Waarom kritisch? Kritiek uit respect! myDiKoningin


~ "WAAROM
zo kritisch?" ~


Waarom zo kritisch,
en nog belangrijker:
waarmee legitimeer jij jouw kritiek op een religieuze traditie,
waar je zelf nota bene bij hoort?

Daar kan ik een hele reeks antwoorden op geven,
maar ik begin bij het begin.

Ik ben niet kritisch van nature,
integendeel, ik ben opgevoed als een braaf jongetje.

Geloof dus niet
de mydiverhalen dat ik op de catechisatie
[zo heette vroeger het kerkelijk onderricht]
het de predikant al moeilijk maakte
met scherpe vragen.

Niks scherpe vragen,
ik liep het platgetreden pad,
het pad waar iedereen liep, en het enige waar ik de pest in had,
was dat de dominee in mij een voorbeeld zag van een gedwee gelovige puber
[toen een onbekende term, op straat dan],
die zijn verstand gebruikte.

Maar ik had niet geleerd
om mijn verstand kritisch te gebruiken
en niemand heeft mij daartoe aangemoedigd.
Mijn hele leven lang - na die eerste catechese dus -
heeft niemand dat ooit gedaan.

Laat ik dat hier ter plaatse
de eerste reden noemen waarom ik kritisch ben geworden:
ik wil goedmaken wat anderen aan mij verkeerd deden,
ik wil volwassen gelovigen [en niet-gelovigen overigens net zo]
afhelpen van waar ze mij niet van afhielpen,
en wat ik zelf moest veroveren:
ook op de platgetreden paden
je verstand gebruiken.

Daarmee verwant
is een zeker wantrouwen dat mij allengs heeft bevangen,
ja, inderdaad op het terrein van de godsdienst.
Ik heb er lang over gedaan,
maar ten slotte begreep ik dat "G D" handlangers heeft,
niet "ZELF" uit 'den hoge' naar beneden dondert,
maar dat het donderen afkomstig was van pastoors, dominees,
bisschoppen en pausen, die op hun beurt weer door de kerken geautoriseerd werden
om te zeggen: "Maar wij spreken namens G D!"
DAT zeggen ze dus zelf,
en dat maakt wantrouwig.

De hierarchie in de kerken dus,
het baas boven baas, clerus boven leken,
dat was en is het dat mij kritisch maakt.

Ik heb begrepen
dat instituten die G D in hun vaandel hebben,
met macht werken,
met macht boven macht,
autoriteit boven alle autoriteit,
want immers 'van Boven'?

Rooms-katholieken
zullen niet makkelijk hun kerk verlaten,
omdat zij de macht van de kerk meer of minder bewust
met de macht van "G D" vereenzelvigen
[ze schrijven Kerk dan ook met een hoofdletter]!

OOK 'gereformeerden',
'hervormden' en allerlei andere 'protestanten'
kennen die macht, en al maken ze zich er misschien wel wat gemakkelijker van los,
stel je er maar niet teveel van voor.

Namens "G D" in de band houden,
DAT is de macht van het kerkelijk instituut [en de politiek],
die ik met grote argwaan bekijk.

Waar ik die machtsuitoefening tegenkom,
in leer en leven, in kerkregering en in pastoraat,
in het parlement en op straat, daar ga ik mijn verstand gebruiken,
en de theorie waarop die machtsuitoefening berust,
proberen te ontzenuwen.

Verwacht je dat van het kritische verstand?



Jawel,
ik ben wat dat betreft een "Verlichtingsmannetje"
en hoor niet bij de "Romantiek"
[hoe romantisch ik mij ook zo nu en dan
mag voelen].

29 apr 2006 - bewerkt op 18 mei 2008 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 81 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende