waarheen, mydipelgrims: waarheen vaart gij??


DUS!
Wat zou ik
DAN nog 'liever' hebben gewild
NAAST archeologie & herinterpretatie?
Ik had eigenlijk een wat dapperder geheel gewild ...
OOK continuiteit en continuiteit is twee.
Is theologische filosofie alleen maar het betrekken op elkaar van "G ds Woord" en 'de situatie'?
DAN verlies je toch 'iets' uit het oog!
WIE weet wat 'g ds woord' IS:
OF gaat het juist om wat 'al die kerkleden,
volgens HUN traditie, 'voor g ds woord houden'?
DIE zin [g ds woord betrekken op de situatie]
zou volgens mij dan ook, om vruchtbaar te kunnen zijn,
moeten luiden dat DIE bepaalde geloofstraditie(s) en 'de cultuur'
op elkaar betrokken moeten
ZIJN EN BLIJVEN
...

EERST DAN
kun je 'ermee werken'!
Want WAT is 'G ds Woord'?
Ja, DAAR heb je niet van terug,
DAAR moet ELK zich voor BUIGEN, ook 'de cultuur' ...
Ik zie dus inderdaad continuiteit, zoals men zo graag WIL,
maar helaas die van een 'dwangidee', dat je alleen maar
bij 'lidmaat zijn' kunt
instappen.

Dat is
een variant
[een beperkende!]
op Anselmus, die vond dat je moest instappen
bij 'christelijk' [het geloof], als je theologie wilde bedrijven:
fides quarens intellectum: EERST GELOVEN, en DAN naar begrip streven
[en NIET Andersom {!}, is de
bedoeling] ...

Dat lijkt MIJ
juist een kortsluiting
die ik al wel vaker in mydi heb proberen te ontkrachten,
een poging die ik hier en nu niet zal overdoen:
daarvoor is het al
te warm!

Laat ik
alleen herhalen:
ze slaat de theologie met
onvruchtbaarheid.

Maar hoe
zit het DAN:
een standpunt neem je toch ALTIJD in?
Allicht, je staat nu eenmaal in een bepaalde
[gelovige/ongelovige] traditie, de JOUWE,
van waaruit jij
opereert!

Maar ZONDER
alvast tevoren jouw gelijk te incasseren op voorhand
VOORDAT je nog bent
begonnen.

TRADITIO
quaerens fidem
: de traditie zoekt gelovigen:
DAARMEE wil ik van mijn kant samen op stap om er kerkleden en wereldlingen mee te benaderen:
OOK een vorm van continuiteit, maar DAN EEN die mij de handen vrijlaat
om nieuwe wegen
te zoeken!


De 'gelovigen'
en HUN theologie
NIET het middelpunt van wereld en waarheid?
Als je DAT serieus neemt, dan dien je te aanvaarden dat OOK 'gelovigen' in een historisch KADER opereren, dat gevormd wordt door de cultuur waaruit ze
zijn voortgekomen.
09 mei 2006 - bewerkt op 20 mei 2008 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 81 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende