van de ene bil op de anderevanjeklitsklatsklandere
~ "myDiKlatsch" ~
HET 'myDiManuscript' over ISSA had ongeveer de volgende inhoud:
IN HET KORT wordt er eerst iets gezegd over de geschiedenis van Israel!
Door de toorn van "G D" kwam het volk in Egypte, maar het werd bevrijd door de zoon van de farao, MOSSA:
deze was zeer geinteresseerd in de 'g d' van isreal toen er een verschrikkelijke ramp had plaatsgevonden omstreeks {?} 1234 voor Chr. [de ontploffing van thera@sarotini&tsunami!] wist hij zijn vader te overtuigen dat deze zijn vader te overtuigen dat deze ramp veroorzaakt was door het gevangen houden van dit volk in slavernij
wanneer dit volk in palestina gekomen is zien we dat de israelieten 'g d' voortdurend verlaten totdat ze zich bekeren waarna 'g d' weer naar hen luistert
daarom wordt na verloop van tijd ISSA geboren die reeds als kind de mensen oproept om zich te bekeren en zich te reinigen van hun zonden
als ISSA dertien jaar is moet hij volgens de gewoonten van zijn land trouwen ISSA wil dit niet {!} en vertrekt in stilte uit zijn huis [net als de 'verloren zoon' ...]
hij reist ver weg en komt aan in de PUNJAB & RAJPUTANA {RAJASTHAN}
DAAR ontmoet hij JAIN-monniken die hem vragen om te blijven
hij wil [alweer?] niet en trekt verder naar JUGGERNAUTH [puri in orissa - jagannatha/krishna-tempel] aan de indiase oostkust waar hij de veda's bestudeert en leert hoe te genezen & duivels uit te drijven
gedurende zes jaar trekt hij in die omgeving rond daarbij plaatsen bezoekend als benares/varanasi & tajagriha/patna
DAN ontstaat er een conflict [DAN pas & ALWEER?!] ISSA preekt tot de laagste kasten/klassen, de vaisya's & de sudra's zeer tegen de zin van de twee hogere kastes de brahmanen en de ksatriya's
"G D" heeft iedereen gelijk gemaakt zegt ISSA
OOK ontkent hij de goddelijkheid van de veda en van de godendrieeenheid brahma, vishnu & shiva
IMMERS "g d" de schepper is de ENIGE & WARE g d
hij verwijt de priesters bedrog en leugen roept de mensen op om de armen te helpen niemand te schaden en niet te begeren ...
voor alle zekerheid trakt ISSA naar het noorden: hij komt in het 'gothamide-gebied'/gautama-area waar sakyamuni werd geboren en gaat daarna naar NEPAL en de HIMALAYAS
hij bestudeert de boeddhistische pali-sutra's roept op tot vergeving der zonden en tot contemplatie op de koninklijke persoonlijkheid van "G D":
hij protesteert tegen bijgeloof en vooral tegen het brengen van offers
zijn succes is groot de mensen geven de goden op en aanbidden de WARE "G D"
doch de geestelijke leiders willen dit niet {alweer niet?!} en vragen om een bewijs van zijn 'godsgeloof'
ISSA weigert dit {again & again!} en deelt mee dat EENS aan het eind der tijden zal BLIJKEN 'wie gelijk heeft'
OPNIEUW vertrekt hij en nadat hij ook hier weer zes jaar is gebleven komt hij NU in PERSIA aan:
de priesters nemen hem na korte tijd gevangen omdat hij ZOROASTER beledigd zou hebben doch DAT blijkt later onjuist te zijn:
ISSA riep de mensen op om de zon niet meer te aanbidden want OOK de zon is 'een schepsel van g d' nooit kan vuur een 'middelaar' zijn ~ "G D" is goed en g d zal EENS 'alle mensen oordelen'
de leiders achten het dan verstandig om ISSA los te laten
Hahahaha... en deze titel is om je dood te lachen Ik ga echt eens al je titels doorneuzen en de leukste op rij zetten. Geweldig, dat is toch al een gedicht opzich, zo'n titel?