ullekebulleke remisulleke ullekebulleke myDiKNUL!?


~@~

'Conservering
van oude teksten en het ontstaan
van nieuwe inzichten'

Oude
teksten
werden steeds weer overgeschreven
en produceerden zodoende ook
nieuwe inzichten.

~@~


We
moesten
bijna 2000 jaar geleden
eigenlijk alleen nog beslissen over de vraag,
of de boeken Hooglied, Ester & Prediker
'de handen verontreinigen', dat wil zeggen: 'heilige boeken zijn'
waarbij men zowel VOOR als NA het gebruik
de handen moet
wassen ...

En
de beslising
is positief uitgevallen in die tijd:
OOK DEZE drie boeken behoorden voortaan tot de Joodse canon
van 'gezaghebbende
boeken'!

En
DAARMEE
was feitelijk
de omvang van de canon van wat tegenwoordig
het Oude Testament heet
definitief vastgesteld rond 1900 jaar geleden
bij Javne of Jamnia,
"Bat Yam" {?} bij Yafo
waar het Sanhedrin zich had gevestigd
na de verovering van Yeroesjalayiem en de verwoesting van de Tempel
in 70 na Christos?



Kennelijk
had men in die tijd
toen alles op losse schroeven kwam te staan,
behoefte om eens en voorgoed vast te stellen,
welke boeken voor het Joodse geloof
van gezaghebbende betekenis
waren ...



Je
moet je wel
goed realiseren,
dat die canon uit drie bundels bestaat:
de tora [vaak vertaald met 'de wet'] of de eerste vijf boeken van de bijbel,
die ook dikwijls aan Mosje worden toegeschreven,
de nevi'iem [letterlijk: de 'profetische boeken']
waar ook Sjmoe'el & Koningen onder vallen, en de
Chetoeviem [de "[Ge-]Schriften"], die veel later zijn gebundeld
en die pas langzamerhand - ieder op eigen wijze -
gezag hadden
gekregen?

Sommige
traditionele
joden en christenen
vinden dat het hele OT op 'historische feiten' berust:
men laat de Joodse religie dan voor het gemak bij de "Schepping" beginnen,
of althans bij "Adam & Chawa" in 'het paradijs'
van de "Hof van
Eden" ...

Iets
meer
kritische mensen
zien de oorsprong van Israels 'g d's~dienst' bij Avram uit UR & Haran liggen,
als wordt verteld dat G D
'een verbond sluit'
met Avraham?



Pas in de mydiverhalen
van de latere koningstijd krijgt men
wat steviger historische grond
onder de voeten!



En dan NIET
bij de mydiverhalen over Sjaoel, David & Yonatan, Sjlomo enzovoorts,
die ZO zijn geidealiseerd, dat je het verschil tussen feit en fictie
moeilijk kunt achterhalen ...

De
hofambtenaren
van koning ACHAV
waren belast met de geschiedschrijving
van de annalen van de koningen
van Israel!

ZIJ
zouden waarschijnlijk
heel wat beter onze historische belangstelling kunnen helpen bevredigen
dan de 'grote theologen' en profeten
uit de latere geschiedenis?

Achav was de omstreden king,
die getrouwd was met de Phoenicische prinses Izebel,
die de Ba'alsdienst in Israele verdedigde
en bevorderde.



DAAR
kun je ook kennis nemen van de visie
van hun opponent, de profeet Elya [Eliyahoe] en van degenen
die al die voorgaan mydiverhalen hebben
'ingekleurd'!



Die eerste twee
bundels boeken: TORA & NEVI'IEM, of de Wet en de Profeten,
zijn naar alle waarschijnlijkheid in de tijd van of vlak NA de Babylonische ballingschap
vastgesteld?

En dat
moet je je niet voorstellen
als een officiele conciliaire beslissing,
zoals de christelijke kerk haar dogma's heeft vastgesteld op 'concilies';
het was veeleer ZO, dat er al talloze mydiverhalen, ~overleveringen,
~wetten & ~voorschriften bestonden,
die vaak al eeuwenlang invloed
hadden gehad ...



Ze golden voor 'gelovigen' als 'gezaghebbend'!



Maar in
de tijd
van de ballingschap,
toen het officiele apparaat van de Tempel in Yeroesjalayiem niet meer werkte,
werden de tekst en de omvang van deze boeken min of meer officieel vastgelegd,
zodat "IEDEREEN", OOK ver afgelegen groepen gelovigen in de omringende gebieden,
wist waaraan men zich
'moest houden'?

Je kunt het zelfs
nog goed zien in het zogenaamde Nieuwe testament:
TOEN werd over het OT kortweg gesproken als over
de "Wet en de
Profeten" ...

De Assyriers
brachten in 722 BC
het Noordelijk Rijk {Israel} ten val
en deporteerden de bevolking!

Ruim een eeuw later,
toen de babyloniers de macht op de Assyriers hadden veroverd
vonden er - in 597 en daarna weer in 586 -
grote deportaties vanuit het Zuidelijk Rijk {Yehoedah}
naar Babylonia plaats!

De Terugkeer
begon ongeveer in 538,
toen de Perzen de macht van de Babyloniers overgenomen hadden:
waarschijnlijk heeft men in de periode van tijdens of vlak NA deze balllingschap[pen]
de 'erfenis' willen consolideren door de 'oeroude mydiverhalen',
overleveringen en profetische uitspraken
achteraf 'definitief' vast
te leggen.



IN FEITE
doen WIJ
in myDi
DAT OOK:
we zijn ons min of meer bewust
van onze huidige toestand,
vragen ons af
'waar dat allemaal heenmoet'
en
'hoe dat allemaal ZO
is gekomen' ~
en voordat we het weten
zijn we bezig om de 'hele' voorgeschiedenis
'vast te leggen'
in geuren en kleuren ~
van 'oerknallen'
tot en met
'oerkrimpingen'
en alles
wat daar allemaal
tussenin zit
aan
hoogst
merkwaardige
eigenaardigheden tussen
geboren worden
en afsterven ~
NB per
pc
...

engel
cool!boosgemeen
knipoogverdrietigsneakyblozenhuilennahnah
verliefdliefdesverdrietgaap!liefdesverdrietverliefd
13 apr 2006 - bewerkt op 15 mei 2008 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 81 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende