tv@r&f: altruïsme Stèl, zegt PS in 'n zaal @ Gent:
'JE LOOPT DOOR 'T PARK EN JE HOORT IETS IN DE VIJVER PLONZEN? JE HÁÁST JE ERNAARTOE EN ZIET 'N KIND IN 'T WATER SPARTELEN: 'T IS AAN 'T VERDRINKEN!
ER IS NIEMAND ÀNDERS IN DE BUURT! ZOU JIJ NU IN DE VIJVER SPRINGEN OM 'T KIND TE RÈDDEN?'
"Ja, natuurlijk moet ik dat kind redden, zullen de meeste mensen antwoorden? Wíe dàt kìnd laat verdrinken, handelt immoreel!" Dàn is Peter Singer bereid om die situatie nog íets specifíeker te maken: "Er is geen risico dat jijzelf verdrinken zult: de vijver is òndíep, als 'n volwassene kun je erin staan; dáár bèn je van op de hoogte! Maar deze reddingsactie brengt wèl enige kòsten met zich méé: je hebt nu jouw mooiste kleren aan èn je dúúrste schóenen?" 'Nou èn?', zullen de meeste mensen zeggen. 'Die kleren & die schoenen doen er niet toe, 't gáát immers òm 'n mènsenléven?' Op dàt moment hééft PS z'n publiek wáár híj 't hèbben wìl! Want als je dìt beaamt, wááròm accepteer je dàn dàt 'r i/d ontwikkelingslanden DÁGELIJKS kinderen overlijden zònder dàt jíj ìngríjpt, terwíjl hùn dóód mèt jóuw hùlp bv. o.a. vóórkómen hàd kùnnen wòrden? De casus is typerend v/h wèrk v/d beroemde hoogleraar bio-ethiek aan Princeton University.
Als utilistist streeft hij naar 't minimaliseren v/d hoeveelheid ellende i/d wereld & 't maximaliseren v/d hoeveelheid van wat goed lijkt?
Mèt 'n ijzeren logica kòmt híj tòt dit soort van radicale conclusies, die je dwìngen tot 't hèróverwégen van je morele keuzes, of béter nú eigenlijk: tòt hàndelen! Dàt ÌS tenminste dé bedóeling? Zoals hij zèlf zègt: "Natuurlijk zijn er verschillen tùssen dìt vóórbééld èn onze werkelijkheid! Wáár ik KÒM, vráág ik mensen òm díe áán te wìllen dragen? Maar nog nooit heb ik iemand 'n verschil hóren nóemen dàt moréél relevànt is!" Geroutineerd maar nauwgezet gaat hij zèlf àlvàst de belàngrijkste tégenwerpingen àf! De fysieke afstand? Waarom zou díe ertoe DÓEN: plaats & tijd veranderen immers helemaal niets aan de waarde van een mensenleven? De ònbekèndheid? Je kènt dìt kìnd i/d víjver óók niet! En 't feit dat jij bij die vijver in dàt pàrk óóggetuige BÈNT ~ dàt jíj òp de hóógte BÈNT, terwijl je alle andere stervende kinderen níet zìet? Ook daar kunnen we ons vlg. PS in deze tijd niet meer achter blijven verschuilen! Want we kríjgen 't wèl te hóren èn te zíen: we wéten héél góed wàt er gebéurt, òf we kùnnen 't wéten! 't Publiek komt niet met andere tegenwerpingen. Deze kritiek hóór je pas ná àfloop: misschien 'n vorm van Vlaamse beleefdheid?! De filosoof die met zijn boek 'Animal LIBERATION' (1975) 'n belangrijke inspiratie was v/d dierenrechtenbeweging èn 'n morele onderbouwing bood voor veganisme & vegetarisme, wordt híer nog ogenschijnlijk 'op handen gedragen'? Gènt draagt met trots uit per inwoner de meeste vegetarische restaurants in Europa te hebben èn dé progressiefste stàd vàn België te zijn. {wvv}
Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende