tussen mijn opstaan en vergaan: op weg naar ......



ELKE TIJD
heeft zijn zonde, o g d.
ONZE zonde is de berusting.
We hebben de hoop nog slechts
op onze lippen,
onze harten zijn leeg.

ELKE TIJD heeft zijn zonde, o g d.
Onze zonde is de kortademigheid.
Wij willen niet begrijpen,
dat de strijd voor onze kinderen
en kleinkinderen
voortgaat.
Wij hebben geen lucht meer,
Wij kunnen niet meer rustig
ademhalen.

Elke tijd heeft zijn zonde, o g d.
Onze zonde is de ANGST.
Wij schikken ons naar de druk,
die van boven komt.
Onafhankelijkheid, zelfbewustzijn en
g d'svertrouwen zijn we
kwijtgeraakt.

Aan het kruis van Christos werd
uit jouw moedeloosheid geloof,
uit jouw eenzaamheid liefde,
uit jouw berusting
hoop.



NA
DE DOOD
van Yehosjoea
hebben eerst de vrouwen en vervolgens ook de mannen,
die met Yesjoea hadden samengewerkt, begrepen:
DEZE dood was niet het einde van onze hoop op de bevrijding van Israel,
maar hij bracht
bevrijding.

Het
volk is vrij
van gevangenschap,
bevrijd van schuld,
bevrijd van de macht der onderdrukkers,
verenigd met zijn
G D.

Er is
een nieuw begin,
overal waar mensen in deze bevrijding geloven en die
in hun leven gestalte
geven ...

Het christelijke 'avondmaal'
was de rite van de buitengewone zeggingskracht,
die voortkwam uit de joodse martelaarstheologie en de herinnering aan Yehosjoea
in het christendom symboliseerde?

De herinnering aan de dood van de martelaar
werd het middelpunt van een gemeenschappelijk, feestelijk avondeten
en teven de bron van de stellige verwachting dat de macht van G D GROTER is
dan de macht van de dood!

Het christelijke begrip 'zonde'
is in de postchristelijke wereld gedevalueerd,
het wordt nog slechts gebruikt voor slordigheden in een te volgen dieet,
verkeersovertredingen al of niet met dodelijke afloop of een boete
en seksueel laakbaar gedrag met alle gevolgen
vandien ...

De werkelijke betekenis
van het begrip zonde is gelegen in het vervreemd raken van "G D",
het zich losmaken van 'g d's wil', namelijk een leven in al haar volheid voor ALLE bewoners
van de aarde!

Mensen kunnen zich door bepaalde daden - zoals diefstal, verkrachting of moord -
van g d losmaken, maar ook door een verkeerd leven, door NIET te handelen en te doen alsof je
NIETS gezien hebt, daar waar ingrijpen geboden is ...
[zie het mydiverhaal van de barmhartige Samaritaan
in Lucky Luke 10:29-37]?

DEZE opvatting over 'zonde' - doen alsof je niets gezien hebt, niet hebt geweten,
niet daadwerkelijk betrokken zijn - is voor een theologie na Auschwitz absoluut onontbeerlijk
en bepaalt zowel vanuit de bevrijdingstheologie als de 'feministische' theologie
het denken over DIT 'grondbegrip'!

WAT
scheidt mij van g d,
wat scheidt mij van het leven
in zijn volheid?

DAT is een
andere vorm van geweten,
zonder welke we vandaag de mydidag 'de leer van Yehosjoea'
[NIET] zouden kunnen
begrijpen?

WAT is ons
leven zonder grond van bestaan?
De strijd om voortplanting van plant en dier:
natuurlijk leven op aarde die ALLE beschikbare manieren hanteert om het eigen voorbestaan te 'verzekeren', te handhaven en uit te breiden?
OF de 'nieuwe mydivisie' van 'inkeer en
vervolmaking'?



EN
wanneer eindelijk
zullen de graven leeg zijn
en het opgraven van vermoorden
overbodig
en de foto's verdwenen
van kinderen die met een nieuw soort gif
bespoten worden
dat de huid zwart maakt en
aftrekbaar
en de ogen doet verzinken
en wanneer eindelijk
zullen de graven ontdaan zijn
van vertrapte lijken waar ook
ter wereld

TOEN
ik begon christen te worden
wilde ik Christos zien
hoe hij me slaat op de weg naar
Damascus
deze plaats stelde ik me voor als
Groot Mokum
het lege graf was maar een
mydisprookje
voor niet verlichte
mensen

NU
ben ik al zo lang bezig om
christen te worden
en heb waarschijnlijk ook Yehosjoea af en toe
gezien
de laatste keer als
een vrouw in een ver en duister land
die leert lezen en zij straalde
niet alleen haar ogen ook het dun
geworden haar en de
kreupele voeten
ze straalde
gewoon

MAAR
ik ben ook armer geworden
en loop depressief door de stad
ga ook demonstreren alsof DAAR
moed uitgereikt zou worden
en zou in mijn leven nog graag
de andere helft van de geschiedenis
zien
het lege graf van paasmorgen
en de lege graven waar ook
ter wereld

20 apr 2006 - bewerkt op 15 mei 2008 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 81 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende