tsodb55590b waarheid is ten principale ook niet ~


ECHTHEID
OF AUTHENTICITEIT?

Zéker, ook dìt is niet helemaal onzin!
't ÌS ongetwijfeld belangrijk èn váák hartverwarmend àls een mens ècht is,
èn zègt wàt hij op z'n lever heeft, àls hij éérlijk voor de draad komt èn er geen dóekjes om blijft winden?!

In het leven kan deze authenticiteit van mensen ongetwijfeld nauwelijks hóóg genóeg aangeslagen worden!

Maar tòch kan ook het vertonen van èchtheid nog té vèr doorgevoerd worden: als je uitsluitend ëchtheid hooghoudt, àls je ÉÉNZÍJDIG op dìt aspect nadruk legt, dan leidt dat gemakkelijk tot een zeker cynisme?

Want de mens is nu eenmaal een dubieus wezen: hij heeft altijd óók z'n slechte èn zwakkere kanten! En díe hebben niet het rècht onder het motto der authenticiteit uitgeleefd te worden. Zíj hebben er om zo te zeggen rècht op om te worden onderdrukt! Èchtheid die uitgespeeld wordt tegen het fatsoen, tegen de goede omgang met elkaar, is gevaarlijk. Hypo-crisie is het laatste tribuut dat aan de deugd wordt betaald. Hypocrisie wordt dus juist op dit punt van de eigen zwakheid & slechtheid van een mens gevergd.

Schijnheiligheid is altijd nog een graadje beter dan grof uitgeleefde 'onheiligheid', dàn gròf uitgeleefd exotisme & eigenbelang?!

Schijnheiligheid is beter dan authentiek schurkengedrag!?Hóe belangrijk ook echtheid is, 't kàn geen laatste criterium zijn. Yaakov heeft in zijn brief (JAK. 3:1-12) fèl & heel geestig geschreven over 't venijn v/d ONBEHEERSBARE TÒNG; híj zegt: als jij jouw tong beheersen KÙNT èn níet struikelt i/h Spréken, dàn BÈN je vòlmáákt, want dàn kùn je jouw lichaam ongetwijfeld helemaal al behéérsen?

Hij is diep overtuigd dat de Tòng hèt ÀLLERMOEILIJKST IN TÓÓM TE HOUDEN ÌS, nòg móeilijker zèlfs dan onze zg. seksuele instincten!

't Vergìf dat de kwáde tòng produceren kan is in ISRAEL DÍEP gevóeld. Dé Wéreld ìs vòl vàn 'vàls getuigenis' dat 'tégen de naaste' afgelegd wòrdt! Je móet díe woorden wel goed proeven èn verstáán. In de Tien Woorden worden beweringen van mensen dan ook gezien ìn het kader van een rechtsproces, waarin de menen getuigen moeten. Dàn kòmt 't er zeer op aan wàt je ZÈGT.

WÉÉ HÈM, díe 'n vals getuigenis ÀFLEGT waarmee hij zijn naaste belàst! Zó'n getuigenis ìs 'n LÉUGEN díe de naaste wil vernietigen.

Vooral daar 't Israëlitisch proces de òmgekéérde bewijslast kende, waarin de beklaagde bewíjzen móest dàt de aanklacht òngegrond was. Dàn kòmt 't zéér áán òp de kwaliteit vàn dé getúigenis: 'n vàls getuigenis kàn je dan máken èn BRÉKEN! De getuige móet dáárom héél góed wéten wàt hij te zèggen èn te zwíjgen hééft èn hij móet doordròngen zijn vàn de gevòlgen vàn zijn woorden.

Als je 't leven beschouwt als zo'n rèchtsproces, dàn wéét je dàt de ànder verwàchtingen hééft vàn jóuw wóórden: wàt hij/zij of hèt verwàcht is dan ook de maatstaf van 't Spréken; de ànder èn zíjn héélheid màg níet aangetast worden: dé ìntegriteit van de ander ìs immers dé máátstàf?! De maatschappij kàn ÀLLÉÉN maar in stand blíjven àls we elkaar hèlpen behóeden èn beschermen mèt onze woorden èn elkaar níet áántasten, kwetsen & kapotmaken! De getuigenissen die we over elkaar afleggen móeten wèl betrouwbaar zíjn.
Alleen dàn mag je à charge getúigen, àls 't ÈCHT júist ìs, want dàn tast 't de integriteit v/d ÀNDER níet áán: 't maakt misschien veeleer 'n herstel ervan mogelijk?! Bij die maatstaf v/d intermenselijkheid, v/d góede betrèkking met de ander, van het bewáren van zijn integriteit, is de maatstaf van 'overeenstemming met de feiten' èn 'authenticiteit of èchtheid' secundair! Primair is of je elkaar beschermt, díent, opbouwt, helpt & steunt met je spreken, öf dat je uitbent op 't kleineren èn òntéren of zèlfs de vernietiging van de ander.
De waarheid is een daad in 't intermenselijk verkeer & Háár stèllende móeten we ons altijd afvragen wàt we ermee voorhebben: opbouw of afbraak v/h maatschappelijk samenzijn, van het sociale lichaam. De vraag is dus of 't constructief ìs wàt je ZÈGT, òf 't opbouwend is, & daarbij gaat 't niet alleen om 't spreken van ÒN-WAARACHTIGHEID maar óók òm 't lúisteren ernaar, om 't óór lenen aan LÉUGEN!
De tong is 'n klein lìd, zegt Ya'akov (3:6), maar zij is 'n vúúr dàt het héle ràd v/d geboorte ìn vlàm kàn zètten, zodàt 't hapert & stòpt!
Dàn gaat ook de mensheid eraan kapot: láát dus bij jullie ja 'ja' zijn èn nee 'néé', zo zegt JAK (5:12) Yèsj ná. Levenswijsheid ìs ìn féite àltijd al de króón geweest v/d mensensamenleving als we 't universeel, sámenhangend, zìngévend, ontdekkend & mededelend èn ook medelévend met elkaar ervaren, ondergaan, ìnzíen, waarderen, beseffen & 'conserveren'?
Natuurwetten, plantaardige & dierlijke kenmerken hebben in hun genetische aanleg ook al potenties & levenskrachten die inzicht, interesse, levenskwesties vol kleuren, kansen & geuren waarderen, beïnvloeden, mogelijk maken & nú zó al met al dùs ook scheppen, uitproberen, testen, opbouwen & verdere kansen geven naar 'n nog 'onbekend dóel'? We zijn wat we worden! Wòrden die we zíjn ...
24 aug 2016 - bewerkt op 26 aug 2016 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 80 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende