ternauwernood ontsnapt van/aan schuld & onschuld!?


~*~

IK
HEB EENS
een onderzoekje gedaan
in een poging om David wat beter
te leren begrijpen!

DEZELFDE
koning die zijn volk leerde klagen,
gaf het een onvergetelijk lied over openbare schuldbelijdenis,
iets waar wij in myDi ook zo goed in zijn, en hij dichtte
talloze prachtige
'lofliederen'?

DAVID
had kennelijk DEZELFDE GEBREKEN als iedereen in het OT,
en TOCH werd hij bekend als 'de man
naar g ds hart'.

Yoh
Calvijn schreef: "David lijkt op een spiegel
waardoor G D ons de doorgaande lijn
van zijn genade
laat zien!"

WAT
WAS HET GEHEIM
van David?

De
drieenzeventig psalmen
die aan David worden toegeschreven,
geven inzicht in zijn diepste gedachten,
vooral omdat sommige van die psalmen
beginnen met een beschrijving
van de situatie
waarin ze werden
geschreven ...

Ik
begon met
het lezen van Davids geestelijk dagboek,
zijn psalmen, en op basis DAARVAN
probeerde ik me voor te stellen
in WELKE SITUATIE die bepaalde psalmen
werden geschreven?

DAARNA
raadpleegde ik
'de historische mydiverhalen'
in 1 & 2 Sjmoe'el
en vergeleek mijn voorstellingen met hetgeen
'werkelijk' was
gebeurd!

In
psalm 56,
de psalm met de bekende woorden:
"OP G D vertrouw ik", dankt David g d
dat "HIJ" zijn 'leven heeft gered van de dood'
en zijn 'voet voor
aanstoot'?

Uit
die psalm
leidde ik af
dat G D op 'wonderbaarlijke wijze had ingegrepen'
en David had gered uit een 'hachelijke
situatie' ...

WAT
was er 'werkelijk'
gebeurd?

In 1 SAM 21
las ik het 'mydiverhaal'
van een angstige gevangene die kwijlde en als een waanzinnige tekeerging, in een wanhopige poging om het vege lif
te redden!

Voorzover IK
het kon beoordelen,
was er geen sprake van een wonder,
maar WEL van een slimme overloper met een sterke drang
tot overleven?

Het KAN zijn
dat D. tot g d heeft geroepen,
en dat hij op DAT moment het idee kreeg om waanzin VOOR TE WENDEN -
hoe dan ook, hij gaf aan "G D"
alle eer!

D. gebruikte zelfs
de vorm van het acrostichon om zijn gedachten
weer te geven, door ieder vers te laten beginnen met de opeenvolgende
letters van het Hebreeuwse alefbet: het was KENNELIJK zijn bedoeling
om de gebeurtenissen op een formele, serieuze manier
weer te geven ...

DAARNA
'bestudeerde ik'
psalm 59: "MIJN STERKTE, op U wil ik acht slaan,
want G D is mijn burcht. Mijn goedertieren G D ..."
OOK in DEZE psalm werd gesuggereerd dat G D had 'ingegrepen'
om D. te redden?

EN DAN
lees je in 1 SAM 19,
in de corresponderende passage,
dat D. vluchtte door zich uit een venster te laten zakken,
terwijl zijn vrouw de achtervolgers afleidde door een 'terefiem in geitenghaar' te wikkelen:
WEER geeft D. alle eer aan G D voor iets dat lijkt op
'gewone menselijke'
vindingrijkheid?!

Psalm 57
laat een ANDERE kant van D. zien:
hij beeft van angst!

Ik veronderstelde dat D. twijfelde,
toen hij die psalm schreef.
WEER fout!
Toen ik het verslag van die gebeurtenis opzocht in 1 SAM 24,
las ik over EEN van de MEEST 'stoutmoedige' daden
in de geschiedenis ...

Psalm 18
geeft een samenvatting van de militaire carriere van David.
Geschreven toen D. EINDELIJK onbetwist koning was,
herinnert de psalm in scherpe details aan de VELE 'wonderlijke' verlossingen die "G D heeft
gegeven"?

Als je ALLEEN DIE PSALM leest,
en NIET de bijbehorende geschiedenis,
DAN zou je denken dat D. een mooi beschermd leven heeft gehad?
DIE psalm zegt NIETS over de jaren dat hij voortvluchtig was,
over al die nachtelijke veldslagen,
de achtervolgingsscenes en de listige ontsnappingen
waarmee de bladzijden van 1 & 2 SAM
zijn gevuld!

OM
KORT TE GAAN,
want ik blijf telkens weer veel te lang uitlopen & 'doordrammen':
ALS JE de psalmen leest die David worden toegeschreven,
en vervolgens probeert om een 'mydibeeld te krijgen' van zijn leven,
DAN wordt dat een
mislukking ...

UIT
DIE PSALMEN
kun je een beeld krijgen van een 'vrome', wereldvreemde kluizenaar,
of van een 'bedeesde', neurotische man die bij "G D" in een goed blaadje staat, maar NOOIT van een krachtige, moedige
legendarische
figuur?

HOE is
die tegenstrijdigheid,
die ieder van ons waarschijnlijk ook maar al te goed kent uit eigen leven,
te verklaren tussen D.'s subjectieve beleving, neergelegd in zijn psalmen,
EN de 'feiten' van 1 & 2
Sjmoe'el?

ER IS
een verschil tussen 'werkelijke gebeurtenissen'
en onze beleving
daarvan!

Als
jij & ik
'hetzelfde feestje of eenzelfde drama meemaken',
DAN zullen we BEIDEN misschien wel met dezelfde 'uiterlijke' feiten thuiskomen, zoals wat er gebeurde en wie erbij
'aanwezig
waren'?

Maar onze
'innerlijke beleving' zal echter ZEER verschillend zijn!
IK zal me misschien wel afvragen of ik een goede indruk heb gemaakt,
en of ik geestig & 'charmant'
was?

Heb ik
wellicht
iemand beledigd of heb ik MEZELF te kijk
[of te kakken]
gezet?

EN JIJ,
op jouw beurt,
zul je hoogstwaarschijnlijk, al of niet 'hetzelfde' afvragen,
maar dan over jouwzelf!

DAVID wekt
in ieder geval de indruk
dat HIJ "ANDERS" tegen de dingen aankijkt:
iets wat je ook kunt tegenkomen bij vele andere 'hoofdfiguren'
in onze 'nationale' & 'internationale' avonturenroman doorspekt met
allerlei literatuurvormen & 'gewone menselijke'
gebeurtenissen.

ZIJN
'heldendaden' ~
wilde dieren doden met de blote handen, Goliath verslaan,
de aanslagen van Sja'oel overleven, de Filistijnen misleiden e.d. ~
verdienen voor HEM een heldenrol
op het 'wereldtoneel'?

Als hij
NADACHT
over al die gebeurtenissen en er gedichten over schreef,
DAN slaagde hij er echter in om "YHWH", de g d van Israel,
De HOOFDROL
te geven!

WAT
de uitdrukking
'wandelen met g d' ook mag betekenen,
DAVID bracht die
in PRAKTIJK ...

Of hij
die gedachte nu
uitdrukte in verheven lofdichten of in gewone mydiverhalen, in BEIDE gevallen heeft hij "G D" OPZETTELIJK bij ALLE
aspecten van zijn leven
betrokken.

Een kwestie van
aandacht, menselijke bewustwording,
aanwezigheid van geest & 'eigen'
'plaatsbereiding'.

engel
11 jan 2006 - bewerkt op 29 apr 2008 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 81 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende