tegen de postmoderne besmettelijke leeghoofdigheid
Kies dus
liever NIET
voor de postmoderne
mydileegte!
Die
bestaat?
ALLES is even goed en best,
IEDER mag zijn eigen geloof houden,
we doen niet meer lelijk
tegen elkaar
enzovoorts,
enzovoort ...
Als je het HOORT
is het eerste wat je denkt:
GELUKKIG, geen getwist & geshout meer
over geloofswaarheden!
Maar
bij nader inzien
groeit wantrouwen:
welk RESPECT zou er voor WELK geloof nog over blijven,
als DAT alles is is wat er over religie
te zeggen valt?
We worden,
met andere woorden,
voortdurend gedwongen
om te schipperen tussen twee kwaden:
de HARDE lijn van het behoudende christendom,
van de leer die zegt HOE alles in elkaar zit,
DAT aan de
ENE kant.
En aan
de andere kant
de 'postmoderne leegte',
waar absoluut NIETS er meer toe doet,
omdat het allemaal lood om oud ijzer is.
Ik teken weer eens twee uitersten [alweer!],
maar overdrijf ik?
Er is
geen kerk
van enig belang die het ECHT meent,
als ze zegt dat "ALLAH" met precies hetzelfde recht vereerd wordt
als de 'christelijke G D',
en de postmoderne gelovige,
die zijn 'eigen teelt' heeft samengesteld,
je zult er moeilijk eentje aantreffen
die er NIET van uitgaat
dat ZIJN TEELT
'de beste'
van allemaal
is?
KUNNEN
mensen dan 'gelovig' zijn
ZONDER 'fundamentalist' te worden,
en tegelijkertijd NIET in het GAT van de postmoderne
leegte vallen?
Wat
MIJ betreft:
LEVE de 'theologiebeoefening',
althans zoals ik die zie!
DAAR leer je AF te stappen
van de meerwaarde van het eigen geloof,
daarmee BEGINT het
leerproces?
DAT is een stap
die de christelijke theologie
nog NIET gewend is
te nemen ...
Noodgedwongen
wordt - soms ook met overtuiging -
aanvaardt dat ANDERE vormen van geloof
OOK hun waarde hebben,
maar ik moet mij al heel sterk vergissen
als niet toch telkens weer zou blijken:
de meerwaarde van het christelijk geloof staat vast,
en meerwaarde betekent:
het christelijk geloof
staat BOVEN,
bijvoorbeeld, de islam,
of het geloof van
hindoes?
Ik noem maar wat!
Dat het
'christelijk geloof'
BOVEN 'het jodendom' staat,
DAT beweert de christelijke kerk al vanaf haar begin,
door de joodse heilige schrift het OUDE Testament te noemen;
DAT hoef ik dus niet NOG eens
aan te tonen?
Is het ONZIN
om van 'meerwaarde'
van een bepaald geloof
[van de moslim of van de jood of van de hindoe] te spreken?
Nee, op zichzelf is meerwaarde zeer wel denkbaar,
maar het begrip veronderstelt dan het bestaan
van een WAARDE: immers, geen MEERWAARDE
als er geen 'waarde'
is!
WAT IS
de waarde
van de religies die ik hier noemde,
WAARAAN meten we de waarde van een religie
[een geloof] AF?
DAT
is de GROTE
vraag!
Maar
eerst maar even
naar de wc en dan kijken hoe het
met de katten en de kippen van de
oeroude Dinah staat, en met
haarzelf
...









Asih, man, 81 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende