suckers, slijmballen, slaven & sacred mydistories?


~!@!~

SCHIJNBAAR
[blijkbaar!] is ons brein
telkens weer in staat om uit eigen beweging
alsmaar nieuwe [of dezelfde] mydiverhaaltjes
te verzinnen?

In
dromen
gebeuren allerlei
[on]mogelijke dingen
terwijl we ogenschijnlijk 'buiten bewustzijn'
verkeren voor het innerlijk oog van
onze hersenen ...

En
'afgezien'
van lichaam en hersenen,
is ons 'ik' de functie waarmee we
kunnen/moeten leren
kiezen!

Ons
genetisch verpakte
mini-ikje bestaat meestal uit
de oorspronkelijke samensmelting
van mannelijke zaadcel met vrouwelijke eicel:
en van daaruit [als alles goed gaat] ontwikkelt zich een min of meer
zelfstandig m/v/b "IK" dat zich verder bekommert
om het welzijn van onszelf en omringende
'eeuwige jachtvelden'?

In
principe
dus niet zoveel anders
dan alle andere levensvormen
die zich vanaf het begin hebben ontwikkeld
via andere planten en dieren: maar wij 'mensen' bekleden
[naar eigen zeggen] een tamelijk unieke positie in het geheel
van [r]evolutionaire hoogstmerkwaardige
ontwikkelingen ...

Enkele
miljoenen
[of miljarden, wat maken een paar
nulletjes meer of minder uit?] jaren geleden
zijn er processen in gang gezet die sommige mensen
toeschrijven aan toeval en andere aan 'g d' [of iets dergelijks]:
FEIT is DAT we 'er' [althans nog] zijn en dat we niet kunnen
nalaten om 'er' volkomen automatisch
mydiverhaaltjes bij te
verzinnen!

Of we
nu slapen
of waken, dromen
of ons 'bewustworden' van onszelf
en 'de anderen' in onze omgeving:
we hebben 'iets' omhanden ~ we zijn bezig
om een wereld van betekenis te scheppen & op te bouwen
[zijn voor een tijdje een plaats van g d volgens
sommigen] en DAT doet ons opschrijven wat
je dagelijks onder andere in myDi kunt
terugvinden aan diverse
hersenspinsels?

DAAR
plakken we in de loop der eeuwen
dan weer diverse etiketten op zoals 'primitief spiritisme,
heidendom, hindoeisme, jodendom, boeddhisme, christendom,
islam' en meer van dergelijke fraaie omschrijvingen [OF
we zeggen gewoon dat we 'het' niet weten], dat we
in 'de wetenschap' geloven, een filosofie of
een 'politieke richting', 'onszelf' en/of
'de Ander' ...

Een
hoogstmerkwaardig mengsel
van menselijke [on]mogelijkheden,
hersenactiviteit en omringende invloeden,
toevalligheden en min of meer geheimzinnige
gebeurtenissen!

Barstensvol
met vermeende waarheden,
ingrijpende historische gebeurtenissen,
sterrenstof voor kunst en industrie en allerlei andere uitingen
van het onderbewuste holistische holenmensbestaan,
religieus besef en politieke
bewustwording?

En
DAT
is nog maar slechts een tamelijk willekeurige greep
uit de door mensen gehanteerden methoden en praktijken,
en hebben we nog bij lange na
niet iedereen
gehad ...

We
zijn in staat om onze mythen
als schadelijke bijgelovigheid te bestrijden,
'grote intellectuelen' uit de klassieke oudheid
zagen ze als bakerpraatjes en de talrijke populaire navertellingen
die in onze tijd de rond doen & nijver circuleren via een bonte reeks
van media, sekten, regeringsbeleid of modieus verschijnsel,
zijn in de regel voor de jeugd bestemd en hebben vaak
geen andere pretentie dan 'onschuldig'
amusement & 'geld uit de zak'
klopperij!

"Mythe"
& 'mythisch' zijn dus
in de loop der tijden wijd uitwaaierende begrippen geworden
die onderhand behoorlijk ver zijn afgedwaald van
hun oorspronkelijke betekenis, toen het
Griekse woord 'muthos' nog slechts
een aanduiding was voor allerlei
oude en minder oude
'mydiverhalen',
waarin - soms via merkwaardige omwegen -
vragen over mens en wereld werden beantwoord of
allerlei netelige kwesties aan de orde konden
worden gesteld?

Het
onderscheid tussen
'het mythische' & 'het legendarische' vervaagde daarbij
nogal eens, maar bijna niemand die dat toen erg vond [althans
voorzover wij weten] ...

En
waarempel [en waaratje!]:
wat gebeurt er?

OUDE mythen
blijken soms nog springlevend voort te leven
op de aardkloot [volgens de wetenschap en de media],
EN men tracht ze ook nog vaak nieuw leven in te blazen 'a la Reagan/Bush'
of 'a la Arabian Nights', op z'n boerenfluitjes of hoogst verfijnd
en vul het verder zelf maar
verder in!

Ik
ga een
kijkje nemen
bij het versgebakken brood
en een kopjen koffie
zetten:
ondertussen
draait de wereld verder
en gaan wij
in myDi ook [on]rustig door
met duimzuigen en opbiechten,
verslag uitbrengen van onze eigen ontdekkingen,
contacten leggen en banden verbreken
of verstevigen ...

Misschien
tot straks of later:
we zien wel wat er uit de bus komt,
vooralsnog blijft 'het brein' actief met het
ontwerpen van hypothesen en het
toetsen aan de 'realiteit' zoals
WIJ die ondergaan en
'ervaren'.

engel

14 dec 2005 - bewerkt op 17 apr 2008 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 81 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende