sjors & sjimmie van de rebellenclub in actie ...


~!@!~ "Eigenwillige myDiGodsdienst" & 'mydigodsdienst zonder beeld'? ~!@!~


VEEL MENSEN
denken dat de 'tweede
verbondsclausule' [geen beelden maken]
een soort herhaling is van de eerste [geen andere
goden vereren]?

Dat is niet zo vreemd,
want in de tijd van het z.g. Oude Testament
was afgodendienst ook beeldendienst.

In de wereld
waarin Israel toen leefde,
was een godsdienst zonder beelden praktisch
ondenkbaar!

Het baarde in die wereld
dan ook groot opzien, dat Israel een godsdienst
zonder beelden had ...

Men heeft dat nooit echt willen geloven.
Allerlei speculaties en geruchten deden soms de ronde
over wat er in het "Heilige der Heiligen"
in de Tempel in Yeroesjalayiem
'te zien zou zijn'?

Dat kon bijna niet anders zijn
dan iets vreselijk gruwelijks of iets heel erg belachelijks zijn,
zoals bijvoorbeeld een 'ezelskop'
ofzoiets!

De "G D van de Joden"
moest er wel schrikwekkend of lachwekkend uitzien,
meende men ...

Anders zouden ze niet
zo geheimzinnig doen en het beeld van hun "G D"
niet zo angstvallig verborgen
houden?

Toen de
Romeinse soldaten in 79 na Christos
Yeroesjalayiem veroverden en de Tempel binnendrongen,
dachten ze eindelijk 'het geheim' van Israels godsdienst
te kunnen ontsluieren.

Ze konden hun
ogen nauwelijks geloven,
toen ze helemaal nergens een beeld
konden ontdekken!



Het is dus niet zo vreemd
als beeldendienst geidentificeerd wordt
met afgodendienst.

Voor ons besef zijn godenbeelden
per definitie afgodsbeelden: maar voor Israel lag dat anders.
OOK wanneer men zich VER hield van afgoderij, van het vereren van 'andere goden',
was daarmee nog niet automatisch gegeven dat men zich ook van beeldendienst
zou onthouden?

DAN zou men er immers nog toe over kunnen gaan
pm beelden van Yahweh te maken: en in feite heeft men dat, zoals we al eerder dagen,
ook herhaaldelijk gedaan!

Het 'gouden kalf' bij de berg SINAI
en de gouden kalveren van Yaravam waren niet BEDOELD als 'afgoden',
maar als beelden van 'yhwh' ...

Het waren pogingen
om grip op "HEM/HAAR" te krijgen en zodoende
voor eigen doeleinden
te 'gebruiken'!



Vandaag de mydidag
gebeurt dat niet meer zozeer door middel van beelden van hout,
steen of metaal: wij hebben immers 'subtieler methoden'
daarvoor?

Bovendien is het een zonde
die buiten de grenzen van de 'christelijke wereld'
niet zo vaak voorkomt, maar BINNEN die grenzen
des te vaker ...

Eigenlijk ligt het ook wel voor de hand
dat er buiten de kerk niet zo vaak sprake van is,
want waar men "Yahweh" afwijst, zal men er ook geen behoefte aan hebben
om "HEM/HAAR" voor zijn eigen karretje
te spannen.

TOCH
komt het een enkele keer voor:
in de bijbel vinden we er een voorbeeld van
in Yesjayahoe 36:
4-10 ~
['wayomer aleihem rav-sjakeh ... aleh el-ha'arets hazot wehasjchitah!'] ~
{De Bevelhebber zei tegen hen:
'Zeg tegen Chazakyahoe:
"DIT zegt de grote koning, de koning van Assyria:
'Waarop berust toch dat vertrouwen van u?
Ik zou toch denken dat mooie beloften niet opwegen tegen strategie en militaire macht.
In wie stelt u zo veel vertrouwen dat u tegen mij
in opstand durft te komen?
U vertrouwt op Egypte,
die geknakte rietstengel die je hand doorboort wanneer je probeert erop te leunen!
Want meer heeft de farao, de koning van Egypte, niet te betekenen
voor degenen die hun vertrouwen
in hem stellen.
En u kunt mij nu wel zeggen: "Wijs stellen ons vertrouwen in de Heer, onze G D,"
maar het was juist DIE G D wiens offerplaatsen en altaren U, "HIZKIA", hebt laten verwijderen?
U hebt immers tegen de bevolking van Judea en Jerusalem gezegd:
"ALLEEN voor DIT altaar mag u neerknielen"?
Welnu, waag uw kans met mijn heer, de koning van Assyria.
Hij zal u tweeduizend paarden geven, mits u in staat bent de ruiters ervoor te leveren.
Zolang u voor strijdwagens en ruiters op Egypte vertrouwt,
zult u immers nog niet de afgevaardigde van de minste dienaar van mijn heer
kunnen weerstaan.
U denkt toch niet dat hij zonder instemming van Heer [uw G D} is opgetrokken
om dit land te vernietigen? DE HEER [uw G D] heeft hem gezegd:
'Val dit land aan en
vernietig het.'"



Het is alsof je heersers en
hoogeplaatste legeraanvoerders van vandaag de mydidag hoort snoeven
en sneven ...

engel
gemeen
gaap!
blozen
sneakyhuilen
verdrietigboosverward
liefdesverdriet
verliefd
21 apr 2006 - bewerkt op 15 mei 2008 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 81 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende