~!@!~ "Eigenwillige myDiGodsdienst" & 'mydigodsdienst zonder beeld'? ~!@!~
VEEL MENSEN denken dat de 'tweede verbondsclausule' [geen beelden maken] een soort herhaling is van de eerste [geen andere goden vereren]?
Dat is niet zo vreemd, want in de tijd van het z.g. Oude Testament was afgodendienst ook beeldendienst.
In de wereld waarin Israel toen leefde, was een godsdienst zonder beelden praktisch ondenkbaar!
Het baarde in die wereld dan ook groot opzien, dat Israel een godsdienst zonder beelden had ...
Men heeft dat nooit echt willen geloven. Allerlei speculaties en geruchten deden soms de ronde over wat er in het "Heilige der Heiligen" in de Tempel in Yeroesjalayiem 'te zien zou zijn'?
Dat kon bijna niet anders zijn dan iets vreselijk gruwelijks of iets heel erg belachelijks zijn, zoals bijvoorbeeld een 'ezelskop' ofzoiets!
De "G D van de Joden" moest er wel schrikwekkend of lachwekkend uitzien, meende men ...
Anders zouden ze niet zo geheimzinnig doen en het beeld van hun "G D" niet zo angstvallig verborgen houden?
Toen de Romeinse soldaten in 79 na Christos Yeroesjalayiem veroverden en de Tempel binnendrongen, dachten ze eindelijk 'het geheim' van Israels godsdienst te kunnen ontsluieren.
Ze konden hun ogen nauwelijks geloven, toen ze helemaal nergens een beeld konden ontdekken!
Het is dus niet zo vreemd als beeldendienst geidentificeerd wordt met afgodendienst.
Voor ons besef zijn godenbeelden per definitie afgodsbeelden: maar voor Israel lag dat anders. OOK wanneer men zich VER hield van afgoderij, van het vereren van 'andere goden', was daarmee nog niet automatisch gegeven dat men zich ook van beeldendienst zou onthouden?
DAN zou men er immers nog toe over kunnen gaan pm beelden van Yahweh te maken: en in feite heeft men dat, zoals we al eerder dagen, ook herhaaldelijk gedaan!
Het 'gouden kalf' bij de berg SINAI en de gouden kalveren van Yaravam waren niet BEDOELD als 'afgoden', maar als beelden van 'yhwh' ...
Het waren pogingen om grip op "HEM/HAAR" te krijgen en zodoende voor eigen doeleinden te 'gebruiken'!
Vandaag de mydidag gebeurt dat niet meer zozeer door middel van beelden van hout, steen of metaal: wij hebben immers 'subtieler methoden' daarvoor?
Bovendien is het een zonde die buiten de grenzen van de 'christelijke wereld' niet zo vaak voorkomt, maar BINNEN die grenzen des te vaker ...
Eigenlijk ligt het ook wel voor de hand dat er buiten de kerk niet zo vaak sprake van is, want waar men "Yahweh" afwijst, zal men er ook geen behoefte aan hebben om "HEM/HAAR" voor zijn eigen karretje te spannen.
TOCH komt het een enkele keer voor: in de bijbel vinden we er een voorbeeld van in Yesjayahoe 36: 4-10 ~ ['wayomer aleihem rav-sjakeh ... aleh el-ha'arets hazot wehasjchitah!'] ~ {De Bevelhebber zei tegen hen: 'Zeg tegen Chazakyahoe: "DIT zegt de grote koning, de koning van Assyria: 'Waarop berust toch dat vertrouwen van u? Ik zou toch denken dat mooie beloften niet opwegen tegen strategie en militaire macht. In wie stelt u zo veel vertrouwen dat u tegen mij in opstand durft te komen? U vertrouwt op Egypte, die geknakte rietstengel die je hand doorboort wanneer je probeert erop te leunen! Want meer heeft de farao, de koning van Egypte, niet te betekenen voor degenen die hun vertrouwen in hem stellen. En u kunt mij nu wel zeggen: "Wijs stellen ons vertrouwen in de Heer, onze G D," maar het was juist DIE G D wiens offerplaatsen en altaren U, "HIZKIA", hebt laten verwijderen? U hebt immers tegen de bevolking van Judea en Jerusalem gezegd: "ALLEEN voor DIT altaar mag u neerknielen"? Welnu, waag uw kans met mijn heer, de koning van Assyria. Hij zal u tweeduizend paarden geven, mits u in staat bent de ruiters ervoor te leveren. Zolang u voor strijdwagens en ruiters op Egypte vertrouwt, zult u immers nog niet de afgevaardigde van de minste dienaar van mijn heer kunnen weerstaan. U denkt toch niet dat hij zonder instemming van Heer [uw G D} is opgetrokken om dit land te vernietigen? DE HEER [uw G D] heeft hem gezegd: 'Val dit land aan en vernietig het.'"
Het is alsof je heersers en hoogeplaatste legeraanvoerders van vandaag de mydidag hoort snoeven en sneven ...