religieus seculier theologie filosofie poli-ethiek

RELIGIE IS MEER IN 'T NIEUWS DAN VOORHEEN! IN VEEL GEVALLEN IS DAT TERUG TE VOEREN OP ALLERLEI ZAKEN DIE NU AL MIN OF MEER MET DE ISLAM TE MAKEN HEBBEN & VRIJHEID VAN GODSDIENST IN RELATIE TOT HOMORECHTEN EN DIVERSE KWESTIES ROND HET BEGIN & HET EINDE VAN 'T LEVEN? BOVENDIEN HEBBEN HEBBEN AANVALLEN VAN NIEUWE ATHEÏSTEN ZOALS RICHARD DAWKINS & CHRISTOPHER HITCHENS, HET THEMA RELIGIE NOG MEER URGENTIE GEGEVEN - DAARVOOR WAS 'T IN DE OGEN VAN VELEN VOORNAMELIJK EEN IETWAT NOGAL EXCENTRIEKE, MAAR VERDER TAMELIJK ONSCHADELIJKE HOBBY?! MAAR IS ER OOK AL SPRAKE VAN EEN TERUGKEER VAN "G D" IN POSITIEVE ZIN? DAT LIGT BLIJKBAAR INGEWIKKELDER! MISSCHIEN ZIJN GELOVIGEN, OMDAT ZE WETEN AL TOT 'N MINDERHEID TE BEHOREN, WAT BEWUSTER GEWORDEN VAN HUN UITEENLOPENDE OVERTUIGINGEN, EN KIEZEN ZE ER ZODOENDE DUIDELIJKER VOOR OM NU TÉGEN DE HEERSENDE CULTUUR ÌN TE GAAN? DAT IS OOK EEN FACTOR!!
SA: 'Als het geloof allang vooral onschadelijke malligheid geworden was, waar kwam het nieuwe atheïsme dan opeens vandaan? Het keerde zich toch vooral tegen het zogenaamde Christendom?' JM: "Wellicht stoorde het de militante atheïsten nu dat het geloof toch nog steeds niet compleet verdween òf was men nu zo bang dat het een comeback zou kunnen maken, hoewel dáár weinig aanleiding voor leek te zijn! Maar hun strijdlust viel wel samen met 'n zekere neergang van de seculiere ideologieën, met name het marxisme & freudi-anisme: daardoor ook werden de natuurwetenschappen dé Níeuwe Ideologie, dé nieuwe antireligieuze filosofie. JM verraste dat, omdat we in de jaren zeventig juist ontdekt hadden dat ook de natuurwetenschappen zo veranderlijk waren èn afhankelijk van zekere bepaalde paradigma's!" SA: 'Naast de terugkeer van 'G d', zal JM 't hebben over de toekomst v/d theologie - want dat is wat JM betreft bepaald geen marginale wetenschap; 't behèlst zo'n beetje àlles?!' JM: "ONDERDEEL VAN HET SECULARISME IS OM DE THEOLOGIE TE VERBANNEN NAAR 'N ZO BEPERKT MOGELIJK TERREIN, WAAR HET ZICH SLECHTS BEZIG ZOU MOGEN BLIJVEN HOUDEN MET DIVERSE ABSTRACTE NOTIES OVER HET AL OF NIET BESTAAN VAN GOD EN DE INTERPRETATIES VAN DE BIJBELBOEKROLLEN, TERWIJL AL DE ANDERE ISSUES WEL PERFECT BESTUDEERD ZOUDEN KUNNEN WORDEN IN STRIKT SECULIERE TERMEN? MAAR IN JOHN MILBANKS OPTIEK STREKT THEOLOGIE ZICH UIT TOT NAGENOEG ÀLLE ASPECTEN VAN HET LEVEN OP AARDE! HOE WE OVER 'G D' DENKEN: DÀT MÁÁKT IMMERS 'N VERSCHIL VOOR ÀLLES!? IK BESCHOUW 'T ALS TWEERICHTINGSVERKEER: ALS JE DE WERELD ZIET I/H ZG. "LICHT VAN CHRISTOS", DÀN LÉÉR JE NÍEUWE DINGEN ÓVER DE WERELD, & DE WERELD - INCLUSIEF ANDERE CULTUREN & TRADITIES - LEERT NIEUWE DINGEN OVER "YEHOSJOEA" AKA DE MOSJIACH, GEZALFDE, CHRISTUS ALS BEVRIJDER, VERLOSSER & VOORBEELD!"
25 aug 2016 - bewerkt op 27 aug 2016 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 80 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende