op 'n rode paddestoel zat kabouter mordechai ...


~*~


Op
het einde
van de tweede eeuw
was deze keuze
echter niet zo
vanzelf-
sprekend?
Sommige
christenen wilden
MEER
evangelies officieel [h]erkend zien,
andere minder!
Ik geef nu
maar even slechts commentaar
bij
EEN
aspect van dit
mydiverhaaltje:
het bestaan van evangelies
die uiteindelijk
NIET
aanvaard werden
door de katholieke
christenen
...



DEZE
evangelies,
die men doorgaans 'apocrief'
['verborgen'] noemt,
hebben mensen altijd al
gefascineerd.

En enkele ervan
[bijvoorbeeld het evangelie
van de Egyptenaren]
zijn totaal verloren
gegaan.

We kennen ze
alleen maar van een paar kleine
korte passages die geciteerd zijn
door schrijvers van wie het werk
WEL bewaard gebleven is.

Er zijn ook
heel wat ANDERE apocriefe
evangelies geschreven en vertaald,
maar de meeste ervan
werden NA 180
geschreven.

TWEE ervan
zijn relatief VROEG ontstaan
en bevatten best wel interessant materiaal:
het kindheidsevangelie van Jacobus
en het evangelie
van Thomas.

Het
eerste
is een nogal beperkt evangelie
zoals ook al wel blijkt uit de titel:
het gaat over Yehosjoea's geboorte
en zijn kinderjaren ...

Het
Thomasevangelie
is een verzameling uitspraken
die men heeft gevonden
in gnostische manuscripten
in Egypte.

[Het gnosticisme
was een wereldbeschouwing
die leerde dat al het stoffelijke slecht was;
de god die de wereld geschapen had,
was een slechte god
en de schepping was
verdorven.

Gnostici
die tegelijk christen waren,
beweerden dat de GOEDE G D
Yehosjoea had gestuurd
om de zielen van de mensen
te verlossen,
niet hun lichamen,
en dat Yesjoea niet ECHT
een mens was.

Uiteindelijk
werd DEZE leer
als 'ketters' bestempeld
door de christenen
die het er niet
mee eens
waren ...]!

Ik deel
het standpunt
van de meeste wetenschappers,
dat er maar heel weinig
in de apocriefe evangelies staat
waarvan denkbaar is
dat het uit de tijd van Yesjoe
stamt.

DEZE
evangelies
zijn legendarisch en
mythologisch.

En van al
het apocriefe materiaal
zijn alleen maar enkele uitspraken
in het Thomasevangelie
de moeite van het lezen
waard.

Hetzelfde
geldt natuurlijk ook
voor 'de meeste' [?] mydientries
in ONZE EIGEN
dagen!

DIT
betekent NIET
dat we een DUIDELIJKE scheiding
kunnen maken met de historische evangelies
van het Nieuwe Testament,
en een deel van het materiaal is nieuw
[zoals we net
zagen].

TOCH
moeten we
in die vier canonieke evangelies
sporen zoeken van
de historische
Yehosjoea?

En wat MIJ betreft:
IK ben eigenlijk net zo benieuwd
naar 'de echte menselijke waarden'
in onze eigen dagelijkse mydibijdragen
als in al die bijbelse
mydiverhalen
[of het 'waardevolle'
uit WAT voor bron
dan ook!]!

~verliefdliefdesverdrietverliefd~
engel

25 nov 2005 - bewerkt op 11 apr 2008 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 81 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende