"myDi~
kurken & ~zwemvesten,
dolfijnen, wal~ & bruinvissen, masten, planken &
allerhande onbewoonde eilanden ...."
ZODRA
mensen
niet meer uitsluitend
op g d [yahweh] vertrouwen,
is er sprake van
afgoderij?
ALS
we ons
dat realiseren,
worden al die oude bijbelgedeelten over afgoderij
brandend
actueel!
Want
net als vroeger
is het voor de mydimens van vandaag
nog steeds een razend moeilijke opgave
om UITSLUITEND
op g d te
vertrouwen ...
OOK
WIJ
zoeken ons houvast in dit korte leven
telkens weer bij anderen
en andere dingen
naast
g d?
We
schakelen
g d misschien wel niet uit
en laten hem niet helemaal
buiten beschouwing:
natuurlijk
niet!
Al
zouden we
het willen,
we zouden het niet
KUNNEN?
Maar
gelukkig
hebben we naast "HEM/HAAR"
nog wat kurken en zwemvesten in voorraad,
die ons drijvend
houden!
Want
als "G D" de ENIGE was
die ons boven water moest houden,
DAN zagen we het toch wel heel somber in
en zouden we wel eens in PANIEK
kunnen raken?
~
ZO
was het ook
bij Israel!
Het volk
schoof Yahweh niet
aan de kant.
Het was niet zo,
dat men helemaal niets meer
met "HEM/HAAR" te maken wilde hebben
zoals bij die 'supercommunistische landen'
van nog maar een paar jaar geleden
en g d VOLLEDIG
uit 'het leven wilde
bannen'!
Welnee,
ze bleven 'hem' wel degelijk
'vereren' & 'aanroepen':
maar hij was NIET MEER
de ENIGE in hun
leven ...
NATUURLIJK
bleven ze 'offers aan hem brengen'
& 'tot hem bidden',
maar als je het DAARBIJ zou laten
en NAAST hem ook niet nog allerlei andere goden
[en godinnen]
zou vereren OF Andere Dingen had
waarop je "VERTROUWEN" kon,
DAN was het toch wel HEEL erg magertjes
en nam je
een VERSCHRIKKELIJK GROOT
risico?
~
Als
we DAT
voor ogen houden,
komen die oeroude mydiverhalen en
~profetenwoorden uit het Oude Testament
heel dicht naar ons toe
en zijn ze ons helemaal niet ZO
vreemd meer?
DAN
herkennen we daarin
precies dezelfde twijfel,
het zelfde gebrek aan vertrouwen,
dan OOK ONS in zijn mydigreep kan nemen
EN
kan houden!
~
~
NATUURLIJK
moet je op God vertrouwen,
zeiden we tijdens de
koude oorlog.
Maar
GELUKKIG hebben we AMERIKA ALS
bondgenoot
{MET ons arsenaal aan ABC~wapens},
want anders waren we allang opgevreten
door de russische beer
{EN het collectieve geheugen ofzoiets
draaide al weer
op volle toeren met de duitse wolf & adelaar,
de franse revolutie,
de tachtigjarige oorlog & al die andere
reeksen van oorlogen,
opstanden, politionele acties,
slavenmarkten, contractarbeiders,
gastarbeiders,
{INTER}nationale eileiders &
eindeloze zaadbuizen,
~ballen en ~stromen en ga zo
maar door
met de internationale nederlanden,
het zwitserleven,
bella italia,
spaanse bejaardenoorden,
paapse missionarissen &
protestantse zendelingen,
concentratiekampen,
industrie van vernietiging van mannen,
vrouwen, kinderen & babies
aan de lopende band door gifgassen,
hongersnood, watergebrek en
permanente stromen van vluchtelingen,
immi~ &
emigranten &
whatever pot de duivelse kok
schaft
onder het mom van
de biddag
voor het gewas,
het gas en
de as}
...
NATUURLIJK
moet je op G d vertrouwen,
zeggen we
[of niet!]
...?
MAAR GELUKKIG
hebben we OOK onze wetenschap en techniek
en de democratie en
de AIVD!
DIE vinden
voor ELK probleem dat zich voordoet,
wel weer een oplossing
[vroeger of later!]?
Natuurlijk moet je
'op god vertrouwen'
[ofzoiets],
zeggen we:
maar gelukkig hebben we wat geld achter de hand
EN een paar goede verzekeringspolissen,
zodat ONS niets kan
gebeuren
...
