mydiwetenschap & ~techniek voor gezond & ziek ...



'mydi~
leefwijzen & ~wetten:
ethiek & politiek. prive

& universeel'


~@~



Er
is nog
een derde
ingredient
van Aristoteles' ethiek
dat ons vandaag de mydidag
in de ethiek parten
speelt.

De
ethiek
[de Nikomachische Ethiek, heet ze]
noemt Aristoteles [ook]
een Politiek!

WAT zit daarachter?



De
uitgang -iek,
die zowel in ethiek
als in politiek terugkeert,
en die VOLUIT geschreven,
aangevuld moet worden, beide keren,
met het woordje 'techne'
[dus 'ethica techne' & politika techne']
duidt aan dat we, in Aristoteles' ogen,
met een aan te leren kunst
te maken
hebben.

In
theologie
zit de uitgang -logie,
een uitgang die in de benaming van
allerlei wetenschappelijke disciplines
terugkeert,
en aanduidt
dat men op een bepaald terrein
zoekt naar de logos,
de logica, de 'logic'
of hoe je 'het' ook maar wilt zeggen,
van "G D"
[of van wat mensen
over g d zeggen],
van kosmos & bios
ensow?


DAT
haal ik erbij
om te laten zien
dat ethiek van huis uit
veel praktischer was,
OOK al VOOR Aristoteles:
geen 'logos' maar
een 'techne'!

Zeker weten
heeft zijn plaats in de wetenschap of liever:
wetenschap is gedefinieerd
door Zeker Weten,
maar ethiek is een techne,
brengt het dus eigenlijk niet verder
dan praktische wijsheid
die een mens zich eigen KAN
en MOET
maken.


HOE
we moeten leven blijft ALTIJD
met enige onzekerheid
omgeven
...


Ethiek is,
volgens Aristoteles dus,
mensen de kunst bijbrengen HOE je goed 'menst'
te midden van
de anderen.

Maar
omdat je
met die anderen
in een polis leeft,
wordt 'goed mensen' uiteindelijk bepaald
door wat het stadstaatje ATHENE,
de polis van Aristoteles,
kan verdragen.

In feite
is Aristoteles'
ethiek een politiek dictaat,
misschien dan wel niet zo KRAS als dat van PLATO
[die, zoals uit De Staat blijkt, veel BETER dacht te weten WAT de normen waren],
maar WEL even
POLITIEK!

Het
ideale gedrag
is het polis~gedrag:
het gedrag dat NODIG is
om een goede polisburger
te kunnen
zijn
...



DAT
sluit NIET uit
dat Aristoteles
OOK over gerechtigheid belangrijke dingen zegt EN over vriendschap,
integendeel, maar dan moeten we erbij bedenken dat HIJ de vriendschap en de gerechtigheid
van/tussen de vrije burgers van Athene
op het oog
heeft?


DAT
betekent
twee dingen
die een kolossale rol zullen [blijven] spelen in ALLES waarmee we voorjaar 2004 begonnen zijn
en wat ons verder nog [daarmee verbandhoudende]
bezighoudt!


Ten eerste
zit er een politiek DOEL
achter Aristoteles' bemoeienis met de CODE:
de leefwijze van de enkeling
wordt ermee geregeld,
maar DAN zoals die DIENSTIG is voor
de samenleving ...

Samenleving dan
- ten overvloede -
zoals A. haar
definieert!


De POLIS heeft
"HET" Laatste Woord
over 'goed mensen':
de regels van de moraal heten dan ook 'de wetten' bij A.
en de ethiek - we begrijpen dat NU wat beter -
de POLITIEK?

Het EEN
sluit 't Ander niet uit:
wat voor de persoon ethiek is,
is uit het oogpunt van de POLIS
POLITIEK!


Ethiek
is de instructie voor de mydiburgers
om tot een geslaagd leven te komen,
maar die ethiek zit dan ZO in elkaar dat deze instructie
als het ware bij wijze van spreken en schrijven met andere woorden
HET Beheersinstrument wordt en vormt in de handen van de autoriteiten,
die voor die samenleving
'verantwoordelijk'
zijn.


Bij
Aristoteles
zijn dat de wetgevers,
bij Plato de
filosofen.



Genoeg
voor dit vroege ochtenduur:
eerst nog even de tuin 'iets' bewateren
voor het geval dat het NIET [genoeg] gaat regenen vandaag?
Waarin een mens zich dus moet trainen, is in het leven volgens de wetten van de samenleving,
OOK als het ons persoonlijk slecht
of althans niet altijd
even GOED
uitkomt.


Het is DEZE oekaze,
die grote indruk heeft gemaakt op de LATERE beoefenaars van A.'s ethiek:
het PERSOONLIJKE belang moet WIJKEN voor wat MORELE Principes
van ons eisen.

Vergeten we intussen ook niet
dat het moreel vereiste bij A. nog
het door de POLIS vereiste is!

De lastige kwestie
waar moraal HAAR 'mydi'~AUTORITEITSVERHAAL vandaan haalt
- antwoord op de vraag WAAROM alle mensen haar behoren te volgen -
heeft tussen de bedrijven door dus nu wel een afdoende
antwoord gekregen?

Voor
Aristoteles
is de Staat DE Autoriteit,
zoals in de Middeleeuwen de Kerk dat werd,
en zoals de Verlichting later
BEIDE
aan de kant zou
zetten.

@
14 jun 2006 - bewerkt op 23 mei 2008 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 81 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende