mydiver{s}luieringen & ~ontdekkingen: alfa & omega


~{@}~

ALS
we zo'n
veertig jaar geleden
al waren begonnen met het nemen
van doorslaggevende & afdoende maatregelen
zouden we NU een evenwichtssituatie
kunnen hebben
bereikt!

We zouden
voortplanting strikter hebben kunnen beperken,
milieuverontreiniging drastisch hebben kunnen verminderen en heel behoedzaam met onze natuurlijke hulpstoffen hebben kunnen
omgaan
...


Er moet blijkbaar
een einde komen aan de ongebreidelde groei van economie en bevolking,
om een dergelijke situatie te kunnen
bereiken?


DAN
zou de mensheid
er wat zekerder van kunnen zijn
dat de kwaliteit van leven langduriger op een hoger niveau
zou blijven
...


Met andere woorden
in een ander referentiekader zou je ook kunnen zeggen:
in het 'riijk der hemelen van g d op aarde' zou Mammon
de God van het Geld met zijn continue Groei,
onophoudelijk door bijna iedereen verafgood,
minder kansen hebben gehad om de boel naar de bliksem te helpen
~ de vraag is nu nog steeds
WAAROM
het er nog nooit van
gekomen is?


Waarschijnlijk
is ons innerlijk nog niet
'ver' genoeg ontwikkeld om het verschil
te beseffen tussen goede en
kwade neigingen!



GROEI
ontstaat immers
niet zomaar
vanzelf?


Daar
moet je iets voor doen,
daarvoor zijn inspanningen en
ontberingen
nodig!


De vraag is
waarom homomachobonobo niet ophield
toen hij/zij 'genoeg'
had ...


Niemand
wil blijkbaar de laatste zijn
door dit als eerste te doen:
stoppen met de wapenwedloop,
ophouden met het ophopen van schijnbaar eindeloze kapitaalgroei,
stoppen met onderdrukking en uitbuiting
nu het nog
kan?



Iedereen lijkt bang
om de eerste stap te zetten,
omdat men bang is om achterop te raken:
men stopt niet omdat anderen
niet stoppen.

Als er
EEN schaap over de dam is volgen er meer,
wie de schoen past trekke hem aan en alle katten zien er grauw uit in het donker,
als de kat van huis is dansen de muizen op tafel,
de kost gaat voor de baat uit,
wie niet horen wil moet
maar leren voelen en
de kleren van de keizer
zijn altijd de
mooiste?



WAT weten wij
eigenlijk over manieren
van 'rijk worden':
materieel en
geestelijk?


HOE
komt het
dat bepaalde mensen WEL
wijs of rijk worden en
anderen niet?


Rijkdom
heeft in eerste instantie te maken
met de inkomsten en pas daarna
met uitgaven.


Als je
meer uitgeeft
dan je ontvangt, word je armer,
en als je minder uitgeeft dan je ontvangt,
dan word je rijker:
wat de uitgaven betreft,
die kun je maar tot een bepaald niveau
blijven verminderen ~
je wilt immers wel
voorlopig nog even
in leven
blijven?



Wat doen
bijvoorbeeld
Big Brother Bush
& z'n Little Sister Verdonk dus:
ze proberen de inkomsten te verhogen
door onder andere olie- & grondstofrijke gebieden
in te palmen en tegelijkertijd ongewenste 'vreemdelingen'
buiten te sluiten
...


Het bereikbare inkomen
volgt immers een bepaalde hierarchie?
Op de alleronderste trede van deze hierarchie staan heel eenvoudig
aalmoezen en restanten voor kinderen, bedelaars en liefdadigheid voor 'hulpbehoevenden'
[als dat in onze kraam van pas komt?],
daarna komt al snel "WERK"
[indien aanwezig!]:
je doet iets voor iemand
en die persoon geeft jou in ruil daarvoor
geld [en/of goederen]
...



Dat werk
kan worden verricht als 'medewerker'
of als 'zelfstandige', dat maakt in aanvang
nog niet zo bar veel
verschil!


DAT
wordt dan
meestal "eerlijk werk" genoemd
en de inkomsten die je hiermee kunt verwerven,
zullen de uitgaven aanvankelijk
nog niet zo heel snel
overschrijden?


Je hebt je
diverse uitgaven
EN de regerende elite wil jouw geld in de vorm van belasting[en]
om onder de armen te verdelen [speciaal onder 'eigen' armen
& achter 'eigen' dikke vette
ellebogen!] ...



DE
grootgrutters,
biermagnaten, dikbuikigen
en de diverse koningen der wijn-,
boter-, kaas-, vlees- &
eierbergen
en al
hun elitaire
grootgrootbezitters
en aanverwante griebelaars
in 'de orde van Oranje-Nassau & Andere Naties ofsow'
zouden het liefst ALLES willen hebben,
maar omdat jij dan zou verhongeren,
gaan bedelen en/of zou onderduiken in de onderwereld
en hand- en spandiensten verlenen
aan de altijd aanwezige
onvermijdelijke weer onmisbare en noodzakelijke locale Maffia
en/of Internationale "Vijand"
EN
dan ook misschien niet meer
in staat bent om de gewenste kinderen op de wereld te zetten
- nieuwe staatsburgers, werkslaven & toekomstige belastingbetalers -
LATEN de Big Brothers & hun Little Sisters
jou net voldoende
om van te leven of te kunnen
overleven?



Niet meer:
geen enkel land
en geen enkele maatschappij
heeft immers nog baat bij een onafhankelijke bevolking.
Vandaar dat eerlijk werk, dus datgene waaraan de meeste mensen hun tijd besteden
als huismoeders en handlangers, zaaiers & maaiers, plukkers & rapers, pachters & slachters,
brengt meestal niet veel meer op dan de 'gebruikelijke'
[zelfs vaak ontoereikende]
levensstandaard ...


DAARNA
komt het
'gespecialiseerd werk'
met al HAAR 'ins & outs'!
En WAT heeft DAT nou allemaal weer met 'de bijbel' te maken?
HOE krijgen we die bijbel [en al die andere 'heilige schriften'] UIT het frame
dat al zoveel onheil heeft gesticht
in de afgelopen
duizenden
jaren?

Laten
we nog even
het bijbelboek GEN[esis]
als voorbeeld nemen
met de hoofdstukken 1-3 als formidabele inzet:
"In den beginnen schiep G D hemel & aarde!"
HOE die vertaling moet luiden van 'in den beginne' laat ik nu maar even liggen,
we kunnen niet ALLES tegelijk behapstukken, en er is al vreselijk veel over geschreven,
maar dat is dan ook niet waar ik
op DIT moment in
geinteresseerd
ben.


WIE
heeft DAT
opgeschreven?


DAT is mijn vraag!


Een groep
priesters uit Israel,
ten tijde van de zogenaamde Babylonische ballingschap,
zoals het onderzoek
heeft uitgewezen ...


DE
'homomachobonobocirkel' is weer eens rond:
[toch jammer dat ik er geen zelfgekozen toepasselijke MAPS~locatie bij mag zetten!]
het zijn MENSEN die AL DIE mydiverhalen op bepaalde tijden en bepaalde plaatsen hebben doorverteld, opgeschreven en herschreven,
dat kan eenvoudig nu eenmaal
niet anders?


En HOE wisten ze
dat "G D" in 'den beginne had geschapen',
hoe WISTEN ze dat "HIJ" tot "Adam" sprak,
HOE wisten ze dan wel van
'in den beginne'?




DAT
zijn vragen
die mensen mogen en kunnen stellen,
het zijn zelfs de meest voor de hand liggende vragen
[en die worden meestal juist vaak niet
altijd gesteld]!




WIE
heeft aan [al die] nijvere schrijvers VERTELD
dat het ZO in zijn werk
is gegaan?


We hebben
een mythisch mydiverhaal voor ons,
opgesteld in termen van
verbeelding!


Het 'paradijs'
is 'verbeelding',
de 'schepping in zes dagen' is het,
en op de zevende dag 'rustte HIJ' is OOK verbeelding,
joodse verbeelding, want de zevende dag is de joodse sjabbatdag
en DAN zal er NIET 'gewerkt'
worden
...


OOK
"Israels G D"
rust dan, net als de bijbelschrijvers doen.
Zeg nu zelf: dat is toch verbeelding?
Evenals het kneden van de rode
aarde tot er een Adam,
'n aardmannetje uitkomt en een Chava
'de moeder van alle volkeren':
OOK allemaal 'mydi~
verbeelding'
...

knipoogengelblozen
sneakycool!huilen
verliefdliefdesverdrietverliefd
~{@}~
17 mei 2006 - bewerkt op 20 mei 2008 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 81 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende