*
EEN
VOORBEELD
[alweer?]:
mijn vader
werd doodgeschoten
vijf maanden voor
mijn
geboorte.
Ik
heb
hem dus
nooit 'gekend'
en ik heb maar heel weinig
tastbare herinneringen
uit zijn korte leven
[30 jaar]
in mijn
bezit.
Ik
koester
een paar vage foto's van hem,
uit zijn jeugd tot een paar jaar voordat ik werd
geboren ...
Ook heb ik een tekening
die hij als jonge jongen maakte
van een oude stratenmaker en een bijbel
die hij kreeg aan het einde van de catechisatie,
een bijbel uit 1718 en nog enkele
'kleinigheden'.
Uit
die paar dingen
en de verhalen van mijn moeder
kan ik iets van hun relatie
met elkaar, 'g d' en 'de anderen'
afleiden.
De
brieven
die hij schreef
vanuit Kamp Erika bij Ommen
in 1942 waar hij voor vier maanden {?}
geinterneerd was gaven eveneens
'zicht op zijn ziel'
en dat alles had nog niets
direct met MIJ
te maken omdat ik pas drie jaar later
ter wereld
kwam:
TOCH
kan ik nu,
zestig jaar later
nog geroerd worden, uitgedaagd & 'overtuigd'
als ik lees en hoorde over HUN
relatie(s)!
De
psalmen,
en al die andere 'heilige schriften',
hebben voor mij zo ongeveer dezelfde status als de krabbels
van mijn vader en de opvoeding
door mijn
moeder.
OOK
die psalmen
en gezangen,
mydiverhalen & ~belevenissen
ontstonden immers
in een gemeenschappelijk context,
"G ds verbondsgemeenschap' met Israel, Yehosjoea en de rest
van 'de wereld' in 'tijd & eeuwigheid':
al die verschillende auteurs en 'gelovigen'
hebben zich uitgedrukt in schitterende,
soms zeer gestructureerde
poezie en
proza?
Al
die
'voorbij zaken'
en mijn eigen belevenissen
zijn samengevloeid tot
EEN
geheel!
Als
ik ze
NU lees,
dan doe ik pogingen om
mij te verplaatsen
in de gedachten van DIE auteurs
en al die anderen die mij hebben gevormd -
NET zoals ik me probeer in te denken
hoe & wat mijn vader dacht en deed &
hoe mijn moeder daaronder
voor, tijdens en na
de oorlog
leed
EN
liefde
uit
putte:
DAT alles
zijn slechts wat
fragmentarische/stuntelige
impressies & conclusies op grond van
'toevalligheden' EN 'hun geloof' in
'een betere
wereld' ...Zou ik
ZO kunnen leven?
vraag ik me soms af.
Heb ik OOK zoiets ellendigs
meegemaakt?
in DIE naoorlogse jeugd,
met DIE dienstweigering en zwerftochten
via Israel & India, Arabische landen, Japan &
de voormalige USSR zoals
ik getracht heb te omschrijven
in de afgelopen 24
maanden ...
Ben
IK ooit
ZO uitbundig &
terneergeslagen
geweest?
als 'dakloze hippie',
'ronddolende beatnik' of
hoe je 'het' ook
maar
wilt
noemen ...En vervolgens
probeer ik me al
die verschillende situaties
in te denken,
waarin IK een bepaalde psalm
zou 'nazeggen':
het moment dat ik 'nicknames' koos
zoals, "Spiros", "Abdallah",
"Yeshu" of 'mordechai'/'set' &
'chai' ...
DE
vraag
is dus ook
{VOOR MIJ}
op welke omstandigheden
bepaalde bijbelboeken slaan
[waarin ze zijn ontstaan]
en hoe wij 'er iets' van kunnen leren
[in ONS dagelijkse mydileven]
als we die oeroude mythen & wijsheden
toepassen op ons EIGEN leven
door de eeuwen
heen?
Is dat
soms 'als ik het
moeilijk heb'?
In 'verleiding kom' of
'succes heb'?
Als ik wrok koester
of onrechtvaardige wordt
behandeld?
IEDERE psalm,
'heilige schrift'
[profetie of 'preek'],
die losgemaakt wordt
van 'het geheel van details',
kan misleidend
werken?!
In een
'weldoordachte
overdenking'
als bijvoorbeeld psalm 91,
kunnen ook wij
'meevoelen' over het 'pakkendste beeld'
van 'g ds
bescherming':
"Wie in de beschutting
van de 'allerhoogste' woont
en overnacht in de schaduw van de 'ontzagwekkende'
zegt tegen de 'wordende' [yhwh]:
"MIJN toevlucht, mijn vesting,
mijn g d, op JOU
vertrouw
ik!"
"HIJ"
bevrijdt ons
uit het net van
de vogel[ratten]vanger
en redt ons van de
dodelijke pest,
HIJ zal ons beschermen
met zijn vleugels,
onder zijn wieken kunnen we
een toevlucht vinden,
alleen ZIJN trouw is
ons veilig
schild!
De
verschrikking
van de nacht[bombardementen] hoef je
niet meer te vrezen, ook de [cruisemissile]pijl niet
die overdag op je afvliegt,
noch de [vogel]pest die rondwaart in het donker,
noch de [misdaad]plaag die toeslaat
midden op
de dag.
Al
vallen er
duizenden aan je linkerzijde
en tienduizenden aan je rechterhand,
JOU zal niets overkomen [dachten 'ze' dat ook niet o.a. in Qumran
en 'op de Olijberg'?]:
OPEN JE OGEN
EN ZIE
hoe wie kwaad doen
worden gestraft.
JIJ bent mijn toevlucht, 'yhwh'/'wordende'!
Als je mag wonen bij de 'allerhoogste/diepste',
dan zal het kwaad je niet bereiken,
geen plaag zal je tent
ooit treffen.
"HIJ" vertrouwt je toe
aan 'zijn engelen', die over je waken waar je ook gaat.
Hun handen zullen jou dragen,
je voet zul je niet stoten aan een steen.
Leeuw en adder zul je vertrappen,
roofdier en slang
vermorzelen.
"IK ZAL"
bevrijden wie mij liefheeft
en beschermen wie met 'mijn naam' vertrouwd is.
ROEP JE MIJ AAN, 'ik geef antwoord',
in de nood 'zal ik bij je zijn',
jou bevrijden en met roem overladen,
aan jou overvloed geven
van dagen:
"IK ZAL
je redding
zijn!"
~*~
"IS
DAT WEL
ZO?"
~*~
WAT
moet je dan denken
van het feit dat goede mensen
[voor, tijdens & na] in de Wereldoorlogen zijn gearresteerd
door de geheime staatspolitie,
of door fanatieke extremisten werden
en worden omgebracht
'bij
bosjes'?
Hoe
zou
DIE psalm
overkomen
aan de vooravond
van een onthoofding,
steniging, kruisiging,
vernietiging?
De
vergaande
beloften in de psalm
voor een veilig leven sloegen
kennelijk NIET op de
werkelijkheid?
Je
kunt
erook nog
op
wijzen
dat 'satan'
volgens de mydiverhalen
over Yehosjoea uit de context gerukte citaten
uit DEZE psalm heeft gebruikt om Yesjoea te bewegen
om zich van de hoogte
naar beneden
te werpen?
Yesjoe
snoerde hem de mond met een
ander
'schriftgedeelte'!
Psalm 91
geeft dus
uitdrukking aan
EEN van de lieflijkste
en meest 'gewaardeerde' gemoedstoestanden
van 'een gelovige',
maar we moeten WEL bedenken
dat het slechts EEN van de mogelijke
stemmingen
is?
HIER
blijkt een
volkomen vertrouwen
in de 'vaderlijke/moederlijke zorg'
van "G D": mogelijk heeft DEZE psalmdichter
'g ds bescherming'
ervaren in een levensbedreigende
situatie ...
OP
andere
momenten
en in ANDERE gemoedstoestanden,
in moeilijke omstandigheden,
kan DIEZELFDE 'psalmist'
in wanhoop en volkomen verlatenheid
tot 'g d hebben
geroepen' ...
YESJ
citeert
psalm 22:
"ELI eli LAMAH azavtani
rachok miyosjoeatie divrei sja'agatie?"
"MIJN G D, waarom hen jij mij verlaten?
JIJ blijft ver weg en redt mij niet,
ook al schreeuw ik het
uit!"
Psalm 91
laat ons alleen maar
EEN DEEL van het geheel zien,
en slechts EEN van de [vele] stemmingen van
de [on]gelovige?
In
stille
verbazing
belijdt de psalmist dat
onder 'g ds vleugels'
slechte mensen
het goede
ondervinden.
Je
hoeft
dan ook
maar een paar
andere psalmen te lezen
om 'het beeld' compleet te maken
en uit te roepen dat soms onder DIEZELFDE 'vleugels'
[onder de rook van 'mokum' o.a.]
goede mensen worden getroffen
door het ergste
kwaad.

















?