mydispeeltuin aan 't noordzeestrand in de bocht
~@~
LATEN
we dus maar
doodgewoon doorgaan
met onze
mydireligie:
als je helemaal
'niets' op de wereld hebt,
dan heb je altijd toch nog
myDiary?
De
meeste
mensen denken bij DAT woord
[religie] niet aan de bestaande religies
zoals wij die kennen
in ons 'li{e}ve vaderland',
maar aan iets zachts,
iets warms,
de zachte sector
om haar zo maar te noemen
in het grote geheel:
NIET alleen maar een totaal onschuldige factor in het GROTE GEHEEL,
maar OOK
een instrument dat kan worden aangewend
om te pleisteren en te verbinden
[emotioneel brein?]!
De samenleving
heeft behoefte aan religie,
NIEUWE behoefte zelfs.
Allicht
klinken ZULKE geluiden goed,
zeker in de oren van kerken,
maar WAAR hebben we 'het'
EIGENLIJK over?
Als we 'religie'
invullen met de reeel bestaande religies,
zoals die gepraktiseerd werden en worden
in en buiten onze
samenleving,
DAN
komen
joden- & christendom,
islam. hindoeisme e.d. in beeld,
en welke andere concrete religie
je ook verder maar wilt
invullen.
Religie
is dus als een historische grootheid,
als een cultureel gegeven,
sociaal te beschrijven als een organisatie
[organisme?] met een SET van geloofsideeen
die DAARIN de dienst uitmaken
met allerlei rituelen en diverse morele verplichtingen
die meestal werden [worden?] opgelegd,
en met mensen die zich
tot aanhangers van dat bepaalde geloof, DIE sekte
of DAT modeverschijnsel
rekenen.
Het is
een globale opsomming van ke{r}nmerken,
maar ze is voldoende
voor DIT moment
om de gedachten enigszins
te kunnen
bepalen
...
DE
vraag
is dus NIET
wat religie wel of niet kan,
maar of de historisch gegroeide religies
zoals wij die vandaag de mydidag kennen,
in staat zijn om de rol die hen wordt toegedacht,
ook ECHT te spelen: als CEMENT
voor de samenleving
te dienen
...
OOK
van 'samenleving'
maak ik een punt.
Het gaat NIET zoweer om religie in het algemeen,
en evenmin om samenleven in het algemeen,
maar om echte concrete religies
in een concrete samenleving,
in DIT geval voorlopig nog maar
even Nederland met al z'n zogenaamde [Y]ups &
Downs[yndromen]:
WAT
kun je in "ONS" land
van de reeel bestaande religies
eigenlijk nog
verwachten?
Gewoonlijk
is HET antwoord
dat de staat [Big Brother B.]
wel erg blij mag zijn met het bestaan
ervan.
Ik draai het
dus in het vervolg
dus toch nog maar liever even OM:
de reeel bestaande religies
mogen in hun handen wrijven
dat ze wonen en werken in een moderne,
seculiere staat als
Nederland.
~@~
Asih, man, 81 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende