mydischrijfraadsel: rituele tele virtuele kunstjes


~*~

~ Een tempel uit de dagen van Adam? ~

~*~


~ De oudste tempel ter wereld staat in Turkije.
Hij zet wetenschappelijke opvattingen over de Steentijd en verzamelaars op zijn kop.
Geen natuurlijke heuvel of berg maar een tell:
een door mensenhand opgeworpen
verhoging.

~ In de afgelopen twaalf jaren
legden archeologen een heiligdom uit de Steentijd bloot,
dat nu al 'de oudste tempel van de wereld
wordt genoemd.

~ Met koolstofdatering
is de ouderdom van de opgegraven restanten vastgesteld:
tussen tien- tot dertienduizend jaar.

~ Dit keer geen onooglijke splinters,
maar stenen ringen en enorme kalstenen beeldhouwwerken
van duizenden kilo's.

~ Over de oorspronkelijke functie van de vondsten verschillen onderzoekers van mening.
Was het complex van Gobekli Tepe, zoals men in de jaren tachtig dacht,
een graftome, als de pyramide van Gizeh?
Hadden de rechtopstaande stenen een functie als de monolieten van Stonehenge?
Was het een godsdienstig centrum,
een nederzetting misschien?

Deze ontdekking was in ieder geval een sensatie!
Gobekli Tepe, zo'n 15 kilometer van Sanliurfu, even ten noorden van Syria,
stond sinds 1963 bekend als een archeologische vindplaats,
en in de jaren tachtig had een onderzoeker al wat veldwerk verricht,
maar verder was het toen nog
onontgonnen terrein ...

Uit de verte zag je al dat het geen natuurlijke heuvel was:
wat je daar zag, dat kon niet anders zijn dan een grote, door mensen opgeworpen heuvel!
Als je de 'berg' van 15 meter beklom dan vond je fragmenten van grote T-vormige stenen die
door mensen waren
gehouwen ...

Een archeologische ontdekking dus:
een ogenblik waarvan je weet dat maar weinigen zoiets vergund is.
Sinds 1995 wordt er nu gewerkt aan
deze opgraving.

Volgens de vorsers moet Gobekli Tepe voor jagers en verzamelaars
die in de Steentijd door de woestenij van zuidoost-Anatolia trokken een bezondere betekens hebben gehad.

Niet alleen maar omdat er toen, heel anders dan nu,
begroeiing was [waarschijnlijk door overbegrazing verdwenen], maar ook omdat ze er stenenkringen oprichtten, met een doorsnee van
dertig meter.

Daarin plaatsten ze enorme beeldhouwwerken van kalksteen,
versierd met afbeeldingen van stieren, slangen, wilde ezels, vossen, gazellen,
duizenpoten en leeuwen ...

De archeologen stellen dat de makers van het heiligdom
een flinke organisatiegraad moeten hebben gehad om het tot stand te brengen.
Men schat dat er zeker 500 mensen aan hebben gewerkt, om van de rotsen stukken af te breken en de brokstukken vervolgens 100 tot 500 meter te verslepen.
HOE ze dat hebben gedaan - terwijl het wiel nog niet was uitgevonden -
is nog een onbeantwoorde vraag, maar ze STAAN er:
leistenen pilatren van zeven meter en 50 ton!
Er moeten waarschijnlijk mensen uit een gebied met een straal van zo'n 100 kilometer aan hebben meegewerkt?

Men gelooft nu
dat de afgegraven heuvel geen nederzetting was, maar een tempel,
'een raadselachtig heligdom van steentijdjagers':
vooral de manier waarop de stenen zijn geplaatst
zegt al genoeg ...

De opgraving is kringvormig
en wordt door twee heel grote en ettelijke andere
megalitische stenen
begrensd.

Bovendien ontbreekt elke aanwijzing voor alledaags menselijk verblijf - geen woonruimten en geen verbruiksgoederen zijn tot nu toe
gevonden.

Op T-vormige sculpturen trof men gestileerde handen en hoofden aan.
DAT kan wijzen op een cultus rond bepaalde personen, gevierd binnen de stenen kring?
De afgebeelde dieren maken duidelijk dat het hier ook
om verering van dieren kan gaan ...

Men trof mensen- en dierenreliefs in rijen aan:
ook dat heeft een bijzondere betekenis ~ archeologen debatteren erover of we hier te maken hebben met een primitieve vorm van
hieroglyfenschrift.

DAT zou kunnen betekenen
dat in Gobekli Tepe het OUDSTE tot nu yoe bekende menselijke schift is gevonden:
het probleem is dat we onderzoek doen naar een tijd die 6000 jaar ligt
VOOR de ontdekking van het schrift!

Ons onderzoek gebeurt eigenlijk in het luchtledige,
want we moeten het doen zonder iets van overgeleverde geschiedenis!
Het kan nog jaren duren eer we onze theorieen hebben
getoetst?

Gobekli Tepe
heeft nog niet al zijn geheimen prijsgegeven;
slechts zo'n vijf procent is pas
blootgelegd.

Onderzoekers
hopen hier in Anatolia inzicht te krijgen
in de achtergrond van de 'neolithische revolutie',
het raadsel van de rondreizende jager die zich op EEN plaats vestigt
om daar huizen te gaan bouwen,
vee te houden en akkers te
verbouwen.

Dat JUIST verzamelaars en jagers een tempel konden oprichten,
roept de vraag op wat er EERDER was,
de stad of de cultus?

En of rituele kunst niet altijd
tot de uitingen van de menselijke geest
heeft behoord.

~#~


~@~
12.000 jaar:
Turkije neemt het record van Malta over?
Volgens het Guiness Book of Records staat het oudste gebouw ter wereld:
de prehistorische Gigantija-tempel, op Malta?
De eerste stenen tempels verrezen daar zo'n 5800 jaar geleden.
Malta verliest dus zijn toppositie?
De oudste Egyptische piramiden zijn 4600 jaar oud;
e piramide van Gizeh is 6000 jaar JONGER dan het bouwwerk in Gobekli Tepe!
De obelisken in Frankrijk van Carnac zijn gedateerd op 6500 jaar en de beroemde stenecikel van Stonehenge in Engeland is niet ouder
dan 5000 jaar.
En 'wij in mydi' maken OOK deel uit van 'die traditie':
rondtrekken en ~zwerven is een 'heilige bezigheid', evenals huizen bouwen, vee verzorgen, akkers aanleggen, kinderen krijgen & hen leren
lezen en schrijven.
~$~
engel
23 mrt 2006 - bewerkt op 11 mei 2008 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 81 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende