aan ...
Probeer je eens
voor te stellen dat
het mogelijk zou zijn
om van de ene op de andere mydidag
de levensstandaard van de HELE wereld
op het niveau te brengen dat we hier in de Lage Landen
aan de Noordzee en in andere geindustrialiseerde landen 'normaal' vinden:
een miljard autorijdende Chinezen,
een miljard Hindoestanen in rijtjeshuizen met een barbecue in de tuin
enzovoorts.
Wat DAT
zou betekenen, is gemakkelijk uit te rekenen:
in ontwikkelingslanden leven ongeveer vijf maal zoveel mensen
als in geindustrialiseerde
landen ...
EEN inwoner
van een industrieland belast het milieu
en de grondstofvoorraden van de aarde tien tot twintig keer meer dan een inwoner van een derdewereldland!
DIT zou dus betekenen
dat de belasting van de aarde, die immers al zo hoog is,
nog eens zou vertienvoudigen?
En DAT
zou het einde
kunnen betekenen
...
Met
andere woorden:
bij wijze van spreken en schrijven als het ware zijn de grenzen al bereikt!
Want als het leven dat WIJ leiden niet voor ALLE mensen mogelijk is, dan betekent dit niets anders
dan dat "WIJ" een groter deel van de koek hebben genomen dan ons toekomt?
We merken weliswaar vrijwel niets van deze problemen,
omdat we erin zijn geslaagd de problemen naar nog
verafgelegen landen te
verplaatsen ...
Nederland verbruikt
veel meer grondstoffen dan het bezit
en datzelfde geldt voor HEEL Europa: onze gestage economische groei is alleen maar mogelijk
doordat we de derdewereldlanden "HUN" grondstoffen heel goedkoop afhandig kunnen maken, en in ruil daarvoor sturen we ons afval daar dan weer naartoe, schelden wat van hun schulden kwijt
en plegen 'liefdadigheid' via volksloterijen en algemene
belastingen en schenkingen.
En kennelijk zijn
we NOG STEEDS NIET tevreden:
hoewel de bevolking van Nederland vrijwel praktisch niet meer toeneemt,
zijn we alleen maar gericht op NOG MEER economische groei: Oom Fritz [Olivier B. Bommel] steunt Tante Rita [Big Sister] Verdonk en Oom Marcellus [de waffelverkoper] valt Neef Wouter [Wammes Waggel] Bos aan, Jan Marijnissen [Tom Poes] weet voor alles een BETERE oplossing, Hans Wiegel staat al voor z'n spiegel
om 'het volk toe te spreken' en ter linker en rechter zijde worden de plastic mesjes al nijver geslepen
voor de volgende ronde demoncratische Zweinsteinverkiezingen over het grote
vervangen van JanPeter B., Regelneef Pechtold & Nicht [GroenLinks]
Femke 'hadjememaar'
Halsema ...
ALLES
moet steeds
maar weer groter en beter,
steeds maar weer MEER en 'luxer' & 'makkelijker' worden:
het schijnt onmogelijk te zijn om nog "NEE!" te zeggen en 'tevreden' te zijn met wat we hebben bereikt!
Maar WAAR moet dat toe leiden, die continue economische groei die de opeenvolgende regeringen van ietsje meer linkser of rechtser belangrijker vinden dan iets anders?
Ze KLAGEN als de groei niet meer bedraagt
dan 2%
...
Laten we
eens aannemen dat het 5% zou zijn:
een armzalige vijf procent; als je dat naar boven afrondt, dan is dat na een periode van zestien jaar
een verdubbeling, een TWEE keer zo groot grondstoffengebruik, een 2 X zo grote milieubelasting etcetera.
In de loop
van de myditijd leidt OOK
een procentueel LAGE groei tot een groter opleving
dan we ons kunnen [mydireacties stegen met 0,33 ofzoiets
in de afgelopen mydimaanden?]
voorstellen.
Het is
net als met
een vergroot EGO met narcistische neigingen:
misschien gaat het wel een tijdje goed, maar vroeger of later gaat
de 'ik'-kruik te water tot hij barst, de ego~luchtballon verdwijnt in het grote niets
en god rijdt door de wolken op een fiets, maar hier op aarde schijt den duvel op de grote hoop van 't begrotingstekort en veegt z'n billetjes af met talloze mensen
zonder [in zijn ogen althans] enige werkelijke waarde
dat 't een 'lieve geile lust' is omdat DAT
nu eenmaal zijn homomacho
bonoboistische
"AARD" is?
Dergelijke
ontwikkelingen
kunnen natuurlijk NIET altijd maar
ZO doorgaan!
Als tien jaar geleden
elk gezin gemiddeld EEN auto bezat
en tegenwoordig gemiddeld drie,
dan betekent dit niet dat elk gezin
op een bepaald moment honderd auto's
zal bezitten ...
AL deze sectoren
- grondstofreserves, milieubelasting,
gezondheid, voortplanting,
klimaat, levensstandaard enzo voort - zijn op ALLERLEI terreinen
met elkaar volkomen verweven:
WIJZIGINGEN in de ENE sector hebben
invloed op bijna alle Andere sectoren;
en wat er in systemen die ZO met elkaar VERWEVEN zijn kan gebeuren,
is dat ze na een lange periode voor zorgen dat de [over-]belasting
plotsklaps dusdanig culmineert,
doordat er ook andere factoren meespelen
en de zaak in elkaar doen storten met veel gebliksem en gedonder
vroeger of later ...
een soort van domino-effect
dus
...
Op kleine schaal
is dat al bekend van meren in Noord-Europa
die gedurende een lange tijd schijnbaar niet beinvloed werden door schadelijke stoffen,
om daarna plotseling "dood te gaan"; TOEN werden het dode waterbekkens
zonder planten en zonder
vissen!
Iets dergelijks
kan ook gebeuren met individuele mensen
EN met het ecosytseem van
de hele aarde?
Misschien
zullen er over nog een 65 miljoen jaar
nog wel eens intelligente insecten zijn die zich afvragen HOE het mogelijk was
dat 'de soort mens' {"Homo Exaggerarens"}
net zo plotseling lijkt te zijn uitgestorven
als de dinosauriers
lang geleden ...
DAT
zijn heel veel
problemen TEGELIJK:
we nemen onszelf en elkaar
in het ootje met ons egootje in ons autootje;
en op het eerste gezicht ziet het er dan ook nogal
belabberd voor ons uit
als 'diersoort' out
of control!
Maar
zoals de Wijzen & Profeten
uit het Verre Oosten reeds vele malen veel eeuwen geleden
hebben aangetoond ligt de 'constructiefout' in onze 'beschaving' eigenlijk alleen maar bij onszelf:
we hebben 'het' aan onszelf te wijten en er is geen God of Duivel die daariets aan kan doen,
behalve dan in die mate dat we henzelf 'scheppen' & '[ver-]eren' & '[ver-]dienen' ...
en die we daarom ook zelf weer kunnen
'aanpassen', 'genezen' &
'repareren'?
Pleeg dus
niet TE snel 'zelfmoord' of WAT voor manier dan ook:
"it's all in the mind" en lees de voorafgaande en volgende
mydistukjes om 'op de hoogte te blijven'
van EEN en
Ander.








