mydipraktijk: sluiers limieten snoepjes straf love
*
KARAKTERISTIEK
van een code
voor 'goed mensen'?
Genormeerd EN
variabel!
Publieke moraal
bestaat bij de gratie van haar dragers,
ze IS
de mensen die haar
dragen ...
Een paar vragen
moeten nog worden beantwoord:
WAARVOOR
vechten de dragers, en
WAAROP
kunnen ze {WE} bij elkaar
appelleren?
WAARVOOR
we vechten in het BERAAD,
DAT zal inmiddels duidelijk zijn, is een CODE,
een laag bij de grondse code,
zoals ALLE codes laag
bij de grond
blijven!
Een code
kan nooit christelijk zijn,
DAT blijkt al bijna
tweeduizend
jaar ...
NODIG,
onontbeerlijk;
het is wat anders
dan handelingsaanwijzingen
volgens een moreel VOLMAAKT model,
zoals wel gebleken
is?
Want
WAAROP appelleren we,
als we mensen
[ELKAAR
dus 'elk ander']
oproepen
om de samenleving te
helpen dragen?
In laatste
instantie op niets:
mensen willen 'het' of ze willen
'het' niet.
Maar
om met 'in laatste instantie'
te beginnen,
is wat overdreven,
we doen dat gewoonlijk dan ook niet,
maar appelleren aan welbegrepen eigenbelang, aan wederkerigheid,
aan de overmacht
waar de enkeling vaak wijs aan doet
zich bij aan te sluiten
ensow ...
DAAR is niets mis mee,
maar het zijn GEEN verheven morele motieven, hoe zwaar ze ook wegen,
en hoezeer ze ook in de gewone dagelijkse mydipraktijk
de dienst uitmaken.
MENSEN
dragen de publieke moraal omdat
en voorzover HUN belang ermee wordt gediend,
en welbegrepen eigenbelang betekent dat ze OOK bereid zijn er regels voor te volgen
of [tijdelijke] offers
voor te brengen.
Voor
morele IDEALISTEN
is publieke moraal dus niets,
dat kunnen we rustig
vaststellen.
NIETS?
Alleen maar ergernis!
Op het veld van de publieke moraal
heersen NIET de verheven doeleinden van de groepsmoralen:
het zou de publieke moraal
om zeep helpen?
Een mensbeschouwing er tegenaan zetten,
die de mens als een gemeenschapswezen definieert,
brengt niet verder.
Wat een mensopvatting inhoudt
is de achterkant van wat aan de voorkant de juiste moraal
wordt geacht.
We schieten er niets mee op,
herhalen alleen maar onze eigen particuliere of groepsmoraal
in een iets andere
uitmonstering ...
Op een
versluierde manier
wordt de publieke moraal
TOCH weer een net
dat uitgespreid wordt over de samenleving,
en mensen verhindert naar
hun EIGEN inzicht
'goed te kunnen
mensen'.
Is er dan
helemaal niets
gemeenschappelijks
vast te stellen
over mensen?
Jawel,
maar DAN kom ik uit
bij de LIMIETEN van het beestje 'mens'
[aka homomuchomachobonobo]:
je KUNT niet ALLES van hem/haar vragen,
als het om MORAAL gaat [goed leven],
want DAN treedt er zeker materiaalmoeheid op,
de huid die bijeenhoudt scheurt,
zoals bij een vliegtuigvleugel,
en met het vliegen
is het DAN
gedaan.
Je kunt EVENMIN
het goed leventje [goed in niet-morele zin]
ZO uitrekken, dat zij ALLES krijgt wat zij wenst, ALLES doet waar hij zin in heeft,
want een mens kan zich ook OVERETEN,
en DAN BARSTEN we!
SOMS
LETTERLIJK,
soms alleen uit zijn voegen,
soms alleen uit haar broek,
maar BARSTEN doen we,
want niet alles
KAN.
@
[mDMSCLJK1805F/3020/1967/1/11/JW/14]
Asih, man, 81 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende