mydipoppenkasten in veelvouden wereldwijd over al!

*



IN
een katholieke kerk
staat direct na de ingang
een wijwatervat
waarin de gelovige
zijn de vingers doopt en een kruisje slaat ~
voorhoofd, borst en
schouders.

In de
Russisch-orthodoxe kerk
is in de 17de eeuw nog een felle strijd ontbrand
over de juiste uitvoering
van deze handeling.

Sommige gelovigen
slaan eveneens een kruisje uit eerbied
wanneer zij voor het altaar
langs gaan,
wat een grote tafel is
waaraan de priester heilige handelingen verricht ~
het bevindt zich aan het eind van het 'schip',
vaak in een halfronde ruimte of absis ~
achter dit hoofdaltaar hangt gewoonlijk een groot schilderij of beeld van Christus
omgeven door veel rijke versieringen:
DAAR zijn ook eventueel een relikwie of andere bijzonder kostbaarheden geplaatst of opgeborgen ~
je hebt daar ook nog de "Moeder van God", Maria
of andere heiligen,
wat te zien is aan allerlei verschillende
oude afbeeldingen.

Een
klein kerkje op het platteland
buiten stad of dorp of in een ziekenhuis
noemt men
kapel!

De kerk
in een stad waar een bisschop zetelt
noemt men ook wel een
kathedraal?

Een basiliek
is een kerk waaraan door Rome een bijzondere cilturele of liturgische waarde
is toegekend ...

VEEL
kathedralen in Europa
horen tot de hoogtepunten van de religieuze bouwkunst:
de grootste kerk van het katholieke christendom bevindt zich - haast vanzelf-
sprekend in Rome, in Vaticaanstad: de Sint Pieter,
vernoemd naar de apostel
Petrrus!

In
Oudenbosch te Noord-Brabant,
een kleine 'sint-pieter' te zien: en in
Ivoorkust staat een replica
op ware grootte?

In het
algemeen wordt er elke zondag,
of op zaterdagavond, in een katholieke kerk een erdedienst gevoerd,
de mis geheten.

DEZE mis
wordt opgedragen door de priester, bijgestaan door de misdienaars,
jonge jongetjes uit
de parochie?

De dienst begint
met het door allen uitspreken van de schuldbekentenis:
"Door mijn schuld, mijn schuld, mijn allergrootste schuld,"
nog steeds bekend in de Latijnse versie:
"Mea culpa, mea culpa. mea
MAXIMA culpa!"

Hoogtepunt in de mis
is de z.g. 'eucharistie':
in navolging van het "Laatste Avondmaal"
[de pesach of seder-maaltijd ter herdenking van de uittocht uit de slavernij in Egupte]
neemt de priester brood en wijn tot zich, welke daarbij volgens de leer niet alleen slechts symbolisch zijn voor het lichaam en het bloed van Christus, maar dus volgens de leer der 'transubstantiatie' ook WERKELIJK daarin
veranderen?

Het brood is gemaakt
van bloem en water, heeft de vorm van een schijfje
en heet 'ouwel'!

NA de wijding,
de consecratie, ervan door de priester het het 'hostie',
van het Latijnse hostis,
offer!

De gelovigen
kunnen aan deze avondmaalsviering deelnemen:
zij gaan dan 'ter communie' ...

Ze lopen naar voren,
ontvangen uit handen van de priester een hostie
en eten deze op ...

Voor en na
deze eucharistie
wordt er ook nog gebeden en gezongen
volgens een vaste liturgie.

Tot ongeveer 1970
gebeurde dit in het Latijn, NU in de landstaal
over het algemeen ...

Tot de dienst
behoort meestal ook een korte
preek?

Opmerkelijk
is verder het branden van wierook
in wierookvaten?

De muziek
wordt niet alleen verzorgd door orgelspel,
maar vaak ook door een koor:
het 'kerkkoor' ...

Beroemde componisten
als Mozart & Beethoven hebben ook missen gemaakt,
waarvoor orkesten en solisten
nodig zijn.

Verder is
het gregoriaans, typisch eenstemmig gezang,
ook al meer dan duizend
jaar oud!

~*~

Een
protestantse kerk
ziet er veel soberder uit?
Er zijn meestal geen wandversieringen en al meestal helemaal geen beelden van Christus,
en zeker niet van
'heiligen'!

DAARDOOR
valt het orgel,
HET muziekinstrument in het christendom,
MEER OP dan in een katholieke kerk?
Er is geen altaar, hoogstens een "Avondmaalstafel, die slechts een enkele keer zo nu en dan gebruikt wordt: CENTRAAL staat de 'preekstoel', die in katholieke kerken vaak wat meer zijdelings geplaatst is!
Ten minste elke zondag is er een 'dienst', waarin voorgegaan wordt door de dominee, de predikant ...
Er is een vaste liturgie met gebeden en gezangen: de liederen worden begeleid door orgel en gekozen
uit de psalmen en gezangen die in een
voor elk kerkgenootschap
afgesproken
bundel
staan?

HOOGTEPUNT
is voor de meeste mensen de preek,
waarin in de regel een gedeelte van de bijbel
[beide uit 'oud' EN 'nieuw'] behandeld en uitgelegd wordt?!
Zowel in de katholieke als in protestantse kerken geldt het z.g. 'kerkelijk jaar',
liturgie en bijbellezing volgens een cyclus, groteneeld bepaald door of ge-ent op sommige joodse feest-
& christelijke 'gedenkdagen' ... en BIDDEN gebeurt door de handen te vouwen en de ogen te sluiten;
katholieken knielen soms daarbij [joden 'bewegen' erbij en moslims hebben weer HUN
eigen rituelen waarover we het misschien ook nog wel
zullen hebben?] ...

Gebeden
worden meestal besloten met 'amen',
Hebreeuws voor 'zo zij het' of
'waarlijk'.

Kortom:
naar mijn 'oneerbiedige mening'
is dat allemaal wel heel veel verpakking in rituelen & 'gedoe',
terwijl de eigenlijke INHOUD van de 'blijde boodschap' [ZIE ook vorig[e] mydiverhaaltje{s}]
vaak niet duidelijk genoeg herkend kan worden onder zo vreselijk
veel 'traditie'?

DE
'boodschap'
IS 'eenvoudig':
WAAROM dan zoveel 'poppenkast',
laat staan het tweeduizend jaar lang overmatig oorlogvoeren, martelen, verbranden, executeren,
domineren, frustreren, aanvallen & verdedigen, beschuldigen en pijnigen,
verketteren en zonder medelijden/harteloos moedwillig
afslachten?

"Kerkgeschiedenis"?
"Kruistochten" &
'heilige oorlogen'?
Koud staal & {3?}
wereldoorlogen ...
De verschillende
versies
van pausen,
protestanten &
mohammedanen,
die al meer dan duizend
jaar onderling en
met elkaar
vechten
om
'niks'?

Geef mij maar
de 'enige echte inhoud'
[innerlijke jihad?] en al die verpakkingen kun je
van mij gratis voor niks cadeau
krijgen!

engel
27 feb 2006 - bewerkt op 09 mei 2008 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 81 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende