mydipoedel
*
"DE
Publieke Moraal
& haar draag{rol}stoeldragers:
'welke kleren heeft de keizer
vandaag nu weer
aan'?"
~*~
Wat WEL nieuw is,
is dat duidelijk werd:
publieke moraal is een constructie van autoriteiten [religieus of seculier]
die de samenleving proberen te ordenen in termen
van wat ze ZELF onder samenleving
verstaan?
DIE
ontdekking
[ontmaskering, mag je wel zeggen] hebben we aan de Verlichting te danken,
maar OOK de Verlichting leed schipbreuk, ze verving de autoriteiten van kerk en staat
door die van de Rede, en was dus weer net zover
als voorheen!
Pas onder
de DRUK van de diversiteit
moest OOK de Verlichting 'het' opgeven;
wat kerk en staat niet kunnen, kan OOK de Rede niet
zonder een onderdrukkend dictaat
te worden ...
ZO
kalft
de overgeleverde publieke moraal
sinds jaar en dag af, NIET omdat 'de mydimensen' zoveel
'slechter' zijn geworden, maar omdat de constructies die haar basis vormden,
door de bodem zijn gezakt: ze KUNNEN NIET
tegen de VERSCHEIDENHEID
op!
HET
verbrokkeliongsproces,
zoals 'het' tegenwoordig heet, is in feite een proces van afkalving ...
Grote porties uit het arsenaal van de publieke moraal verdwijnen niet zozeer,
maar ze verhuizen naar de moraal van groepen en enkelingen, omdat ze in de publieke sector niet voldoende steun meer
kunnen vinden.
Volkomen straffeloos,
want staat noch kerk kunnen er iets tegen ondernemen?
Zitten DAAROM de gevangenissen, tbs-klinieken, krisiscentra en dergelijke overvol
en/of maken opeenvolgende regeringen steeds weer nieuwe vormen van 'gedoogbeleid' &
al of niet aanverwante 'strafbaarheidsstellingen'?
DE vraag is misschien wel WAT er in de KERN
van die Vette Oranje Poedel
zit!
In ieder geval
scheept 'het' de samenleving op
met een feitelijke tweedeling op het terrein van de moraal:
een smalle maar strenge moraal die voor IEDEREEN geldt [smal = een minimum aan regels,
maar DIE moeten dan ook!], en DAARNAAST een brede, die vooral 'breed' wordt genoemd omdat mensen altijd tot een eigen groep behoren [WELKE DAN OOK}
die hen van morele idealen en regels voorziet,
en DIE zijn immers ALTIJD breder dan wat de
SMALLE moraal
voorschrijft?
"SMAL" is dus
een karakteristiek van de publieke moraal.
ZIJ is DAT geworden, dat beklemtoon ik hier.
NIET een 'opzetje' maar een GEVOLG, 'het' is de VOORKANT van wat aan de achterkant
de AFKALVING
van de overgeleverde
publieke code
heet.
Naar
mijn mening
is DIT proces ons niet alleen maar 'overkomen', en in DIE zin ONONTKOOMBAAR,
maar OOK een zegen voor de ontwikkeling van een publieke moraal
ANNO
"NU".
Alleen
voor mydimensen
die in Autoriteiten 'geloven' is 'het' een bittere PIL:
immers ACHTERUITGANG en VERLOEDERING of hoe ook maar verder te benoemen [keus zat!]?
Ik zou eerder zeggen: een illusie is doorgeprikt ~
de samenleving blijkt NIET
'maakbaar'
te zijn!
ALLE
mydisombermansverhalen lijken mij
- dat is dan ook mijn punt - TERUG te gaan op een vergelijking met vroeger,
toen alles nog ZO liep zoals "HET"
HOORDE 'te lopen' ...
@
DAT
is niet alleen maar
een idealistische vertekening van vroeger
[zie o.a. ook 't voorjaar van 2004], maar OOK een gebrek aan informatie
over WAT ethiek WEL en NIET vermag:
minder dan we denken,
maar wel net genoeg om te helpen het hoofd
boven water te houden.
~@~
Asih, man, 81 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende