mydipagans & ~christians in cyberspacemydi~deserts
~*~
ROND
het jaar 323
verenigde Pachomius in Egypte een aantal van zulke kluizenaars in een koinobia,
een kloostergemeenschap ...
WELDRA volgden er MEER!
HET IS
welhaast ZEKER
EEN van DEZE mydigemeenschappen bij Nag Hammadi geweest die geschriften uit haar biliotheek in een kruik verstopte?
DIT
overigens uit VREES voor VERVOLGING
door dezelfde bisschop Athanasius die zo'n gloedvolle levensbeschrijving
van Antonius produceerde ...
~*~
VELE
mydimensen
in de eerste eeuwen van onze jaartelling
voelden zich als het ware bij wijze van spreken en schrijven
'in de wereld geworpen'.
ZE
ervoeren
een soort van vreemdelingschap
tegenover deze vaak VIJANDIG overkomende
cyberspecial space~
wereld?
HET
onzekere bestaan
in vaak economisch zeer zware tijden,
angst voor de toekomst, oorlogsgevaar, natuurrampen & epidemieen,
DAT ALLES gaf een gevoel van verlatenheid dat uiteraard
niet ALLEEN 'christenen'
overviel!
HET
'oude liedje':
'pagans & christians in ages of anxiety' ~
en EEN van de antwoorden op al deze 'rampen'
van belachelijke overvloed en schrijnende tekorten
KON 'ascese' voor 'maagden & knapen'
zijn ...
~*~
De
heiligenverering
van Rock 'n Rolling Stones,
Nirvana & Beyond Evanescence
was begonnen met de 'martelarencultus'?
OMDAT er later geen 'echte' martelaren meer waren,
onder de katholieken & protestanten [ketters] tenminste,
want alras kwamen er ELDERS STEEDS MEER,
gold het bewaren van de 'maagdelijkheid
en het knaapschap'
als een soort van VERVANGING
{"SUBSTITUTE"}
van het 'onmisbare'
martelaarschap!
DAT
kon best eens
ZO ZIJN:
dreigende werkloosheid,
lusteloosheid, verveling, angst en verdriet,
teleustellingen & zinloosheid,
tussen grenzenloze vrijheid en krankzinnige druk en dwang,
kan in alle tijden en op alle plaatsen leiden tot
NOG meer 'onnodig'
lijden?
In
de vierde eeuw
groeit de waardering
voor de maagdelijkheid als grootste christelijke deugd explosief:
zo'n beetje iedere zichzelf respecterende 'kerkvader'
schrijft wel een traktaat over de zegeningen van de maagdelijkheid
en het knaapschap ~
de OORSPRONG ligt natuurlijk
[zoals gewoonlijk?]
VROEGER!
We
zagen dit ook al bij
bijvoorbeeld Tati~anus & in de apocriefe mydiApostelverhalen?
OOK de eerder genoemde Tati~anus zag seksualitiet als
'algemene bezoedeling' ...
~*~
EEN
iets diepzinniger argument voor maagdelijkheid [m/v]
geeft Gregorius van Nyssa [ca. 335-395]?
HIJ
is EEN van
de VELE mydischrijvers
van een verhandeling over maagdelijkheid.
Voor deze Gregorius de Uyl uyt de Fabeltjeskrant van Sesamestreet {?} bestond de scheiding tussen mannen en vrouwen uit een abnormale toestand,
waarin de mensheid na de
'val in het paradijs'
geraakt
was!
ADAM
zag hij als
de heldere spiegel van een ziel die,
op haar beurt, de ongedeelde en volkomen eenvoud van g d weerkaatste:
de splitsing in geslachten kwam op het moment dat Adam de 'onsterfelijkheid' {WIST HIJ VEEL?} verloor,
en MET de onsterfelijkheid werd [het bewustzijn van] seksualiteit door g d
aan de mens gegeven?
Gregorius,
en HIJ niet alleen
- we vinden deze gedachte bij veel tijdgenoten terug -
verbond dus de seksualiteit
met de dood!
De
sterfelijkheid
had OOK de factor TIJD binnengehaald
in het ontluikende 'homomachochimpbonobobrain'?
DOOR de [m/v] mydimaagdelijkheid zou 'de mydimens' eindelijk in staat zijn
om met DEZE factor af te rekenen en WEER ONSTEFELIJK
te worden!
~*~
Kerkvaders
als Hieronymus [347-419] & Augustinus [354-430]
waren fervente aanhangers van het mydimaagdelijkheids/knaapschapsideaal:
de laatste verbond seksualiteit
direct aan de 'erfzonde'?
HIJ
zou het liefste zien dat het nageslacht
'met de hand werd ingezaaid' [of zelfs 'ingekloond'?];
maar hun tijdgenoot, de Egyptische abt Iohannus Cassi~anus,
zag seksualiteit juist als een GESCHENK van G D,
'NIET om ons te schaden maar om ons
van dienst te zijn'!
OP DIT PUNT
[als 'puntje bij paaltje komt']
was er dus ZEKER GEEN
eensgezindheid ...
ENERZIJDS
zien we de zwarte kant
van het knaapschapsmaagdelijkheidsideaal:
de uiterst negatieve benadering van seksualiteit, die VOORAL het later Westerse christendom kleurde,
en ANDERZIJDS een relativering daarvan, zoals die vooral
in het oosterse christendom
gold ...
ZO
ZONG MEN
in Constantinopolis
[het latere Turkse Istamboel!]
in de zesde eeuw op hoogtijdagen de KONTAKIA,
geinspireerd door een homilie van de charismatische prediker
Iohannus Chrysostomos
[347-407]:
"IK
VERWERP HET VASTEN
van wie geen medelijden kent.
IK AANVAARD HET GEBED
van wie bedachtzaam eet.
IK VERACHT ALLE MAAGDEN
die het menselijk gevoel uitsluiten.
IK BEMIN DE GEHUWDEN
die hun medemensen
liefhebben."

Asih, man, 81 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende