mydimenswording: myDiEvolutie 'in de virtuele dop'


~!@!~



VANDAAG
de myDiDag
denken veel mensen in de rijke wereld
dat Yehosjoea haNatsri haMasjiach
de EEN of Andere Figuur in de wereldgeschiedenis is,
die misschien in het museum thuishoort
maar niet in onze
'werkelijkheid'?

Maar ook
in onze postchristelijke wereld
ervaren mensen telkens weer,
dat Yesjoea dat museum van de geschiedenis verlaat
en daardoor uitdaging en
troost voor menselijke leven
betekent!

Anderzijds
loopt het geloof in "Christos"
het meest gevaar
door hen die hem met de grootst mogelijke zorg
willen conserveren
en
'mummificeren' ...

Ze zijn bang
voor veranderingen
in de eenmaal ingesleten denk- en levenspatronen,
ze beschouwen hervormingen
als inbreuk op het bestaande en zouden Christus
het liefst in een gouden kist opbergen - onaanraakbaar,
en daarom ook niemand rakend,
onveranderlijk en daarom niemand veranderend,
eeuwig geldend, en daarom
zo ver mogelijk van onze werkelijkheid
verwijderd.

~!@!~
~!@!~

Maar "G D"
is niet 'mens geworden' om,
met een beeld gesproken, in zijn 'hemel' of zijn museum te blijven,
en de veranderingen van het geloof behoren tot de geschiedenis van de 'incarnatie'
van "G D" ...

"Incarnatie"
{"MENSWORDING"} betekent juist,
dat het geloof een geschiedenis heeft:
een niet afgesloten geschiedenis met een Open Horizon,
een 'myDiGeschiedenis' die al onze mogelijkheden
alle ruimte
biedt!

DEZE
open horizon
heeft echter niet alleen maar
betrekking op de vragen die vroeger met behulp van
het denkmodel 'dogma' of het levensmodel 'liturgie' kunnen worden beantwoord,
zij geldt pas ECHT met RECHT voor praktische vragen betreffende
de 'christelijke stilering'
van ons leven?

OOK
de horizon
van een mogelijke christelijke ethiek staat volkomen open:
HOE zal die er in de toekomst
uitzien?

Op
WELKE
individuele en sociale deugden
zal het aankomen?

WAT
kunnen WIJ
voor ons 'myDiHeden'
en voor onze 'myDiToekomst
van "Christos"
leren?

We
gebruiken hier
het woord "Christus"
[zoals we al vele malen eerder
allerlei andere 'woorden' gebruikten zoals
"Heer"/Adonai, YHWH/'yhwh', G D/g d, Heilige GEEST:
die was, is en 'aan-het-worden-is'/"KOMENDE" in en 'onder ons', e.d.]
OMDAT DIT
voor een dergelijke manier van leren,
die niet in de eerste plaats historisch
maar PRAKTISCH gericht is,
niet voldoende kan zijn
om alleen maar 'terug te kijken'
naar 'de historische
Yehosjoea'!

JUIST
voor wie uit zijn leven
en uit zijn woorden heeft geleerd,
zal het niet meer voldoende zijn om daarbij STIL te blijven staan
en daarmee de voorgaande geschiedenis van onze
"myDiYehosjoea" te
'negeren' ...

Sedert meer dan
tweeduizend jaar staat ook DEZE Yehosjoea haNatsri haMasjiach OP?
"HIJ" verandert het bewust zijn van mydimensen die geloven in de dimensies
van wat 'hij' beloofd heeft!

SEDERT 'hem'
en 'in hem'
is de hoop [haTikwa] 'op de wereld' gegroeid,
en er is meer reden om moed te hebben
ondanks 'alles' ...

"In
zijn naam"
is het gelaat van de aarde veranderd:
als we over Christus spreken,
dan betrekken we OOK datgene wat een Franciscus of een Martin Luther King van Yesjoea
hebben geleerd, daarbij; we nemen hun schatten over
en alles wat mensen in 'hun ontmoeting'
met Yesjoe hebben
'vergaard'!

DE
"Christus"
van wie wij allen kunnen leren
via 'heilige geest' van 'yhwh' [of hoe je 'het' ook maar wilt 'benoemen'],
is de 'christos' zoals 'hij/zij' is begrepen,
zoals hij/zij zich concreet heeft ontplooid [in principe in IEDER van ons],
zoals 'hij/zij vooropgaat' en
'het werk van g d'
voortzet ...

DEZE
'weg
van christos'
tot aan
ons toe
is niet
voor niets
geweest?

Maar
om DEZE WEG
te leren kennen als de weg van Christos
moeten we ons telkens opnieuw [elke dag weer] bezinnen op 'die man van Natseret',
omdat we in de geschiedenis immers tevens de misverstane,
de 'gefatsoeneerde',
de aan eigen belangen dienstbaar gemaakte Christus ontmoeten,
die zich zo gemakkelijk laat
'manipuleren'!

Wie hem eenvoudig
'met de woorden van de vaderen' beschrijft en doorgeeft,
manipuleert hem alleen al daardoor al,
dat hij met 'de woorden van de vaderen [en de moeders!]' tegelijk 'de wereld der vaderen/ouders'
probeert te bewaren en daarmee de huidige mydiwereld op grote afstand houdt van DEZE,
al of niet opzettelijk?

~!@!~
~!@!~

OPGESTAAN
is steeds slechts DIE Christos,
die 'heden wordt' en die ONS 'in onze huidige werkelijkheid'
[alweer!] 'de waarheid over
ons leven zegt' ...

DOOD blijft 'die Christos',
van wie wij NIETS leren, die ons NIET verandert
en die ons geweten NIET 'ontvankelijker'
maakt.

blozen
engel
liefdesverdriet


21 apr 2006 - bewerkt op 15 mei 2008 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 81 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende