~ 'EEN wereld:
EEN geest ~ Uitholling &
Vervulling' ~
~~~ "Voorbij de g d
van theologen & filosofen" ~~~
De beelden
en woorden vormen zich
terwijl je slaapt.
Het brein
als transformator
van de omgeving:
resultaat van natuurlijke ontwikkelingen
in ons.
Achter g d
nooit een vraagteken gedacht,
ooit ~ nooit?!
Daarbij dan
- even vanzelfsprekend -
G D als
een persoon gezien,
of nee,
dat is te parmantig,
ik zei liever:
een persoonachtig wezen ...
HOE kon
die overgeleverde voorstelling
dan van zijn voetstuk
vallen?
Niet uit filosofische overdruk.
Want de theologie
is ijzersterk als het gaat om het verdedigen van verloren posities,
ik voelde mij helemaal thuis in
die exercities.
Het ging anders.
Ik beschrijf het proces
in twee etappes.
Gevoel en verstand
komen niet meer uit met het overgeleverde beeld:
wat ze [je ouders, de kerk, de deelcultuur]
je hebben verteld rijmt niet
met jouw ervaringen.
En wat zijn
overleveringen nog
als ze je ervaringen niet meer
ordenen?
Net als d
en meeste mensen liep ik vast op "G D"
als beschikker van het deel en
lot der mensen.
Zes miljoen dode joden?
Rwanda? Congo? Darfur? Cambodja? Vietnam?
Tsjernobyl? China & USA/USSR?
Als "HIJ" DAAR
niets aan kon doen,
dan was 'hij' geen "G D" meer,
en kon hij er wel wat aan doen maar
hij deed het niet,
dan kwam je uit bij wat Karel van het Reve
'de ongelooflijke slechtheid van het Opperwezen'
noemde [en/of zijn broer Gerard Reve
die zijn 'rooms~katholieke Maria/g d' vastbond
als een ezeltje
ter zijner avondma[a]lse
behandeling]?
Geen
enkele oplossing
houdt het uit,
ook niet die van Luther,
volgens wie we naar Jezus Christus
en zijn Kruis moesten kijken
om de echte [de genadige] G D
in het oog te krijgen.
Of het uitzien
naar de onfortuinlijke PIM als 'Uw Nieuwe Ministerpresident',
Volkert v/ Gr. als de Verlosser des Volkes
van het Holle Land;
Theo van G. de 'geitenneuker'
als liberaal allesbeterwetend kopstuk
of Muhammad B. als wegbereider
van de Mahdi ...?
De vooronderstelling:
een in zonde gevallen, doemwaardige wereld,
evenals de daaraan verbonden
simpele oplossingen
klopt niet!
Niettemin
heb ik het toch nog jaren lang
volgehouden in mijn oertijd,
en mij geconformeerd aan de voorstelling
van de overlevering[en].
TOTDAT je merkt dat je verstijft
en verdoft als mens:
je kunt jezelf niet blijvend
tegen je diepste
gevoelens verzetten
zonder gevolgen.
Mankeert er dan
misschien iets aan
die overgeleverde
voorstellingen?