~@~
HANDIG
om
als myDi'er
wat velletjes papier
en een pen
naast je bed
te
hebben?
Mocht
de geest
toeslaan
en vaardig worden
tijdens de nacht
en dromen doen ontstaan
en je wordt wakker en wilt 'het'
vastleggen,
omdat je wel weet
dat het niet waar is
zoals je vaak dacht
dat je 'het'
wel zult onthouden,
dan kun je 'het' meteen na het ontwaken
vastleggen voordat
alles weer
razendsnel vervluchtigd
is!
Maar
toch wel lastig
als je daarna weer
de vier velletjes laat vallen,
en na het oprapen
niet met zekerheid kunt zeggen
in welke volgorde ze werden
beschreven ...
Dus
op goed geluk
en hoop van zegen
nu proberen
om ze over te tikken,
ook al zullen de meeste myDi'ers misschien wel denken:
daar heb je die malle oude sul
van een mordy/chai/set weer
met z'n vreemde mydiverhaaltjes waar meestal niemand
vaak ook maar iets van
snapt?
~*~
Volgens
mijn laatste kurkdroge droom dus
van vannacht,
is ons brein als 'n soort van 'computergame'
[ik weet wel niet wat die games inhouden of zijn
en heb alleen maar een vaag idee, maar
ok, het klinkt modieus &
toepasselijk?]:
als je in je lucide/heldere droom
bij de juiste synaps [ofzo] terechtkomt,
dan gaan we symbolisch 'op pad door tijd & ruimte' in ons
'collectieve evolutionaire
geheugen'!
Bijna
alles wat we 'weten',
[wat je ook maar weten wilt],
ligt al klaar om ontdekt te worden
binnenin ons eigen
zich van zichzelf bewustwordende
brein ...
Ons
'gedeeld geweten' is
als het ware bij wijze van spreken
en schrijven & streven
met steeds weer 'andere & dezelfde'
woorden & begrippen
een andere 'naam'
voor g d?
De 'geest'
geboren uit water & vuur
ontdekt zichzelf via ons en vice versa:
'g d' heeft dan wel 'heelal &
eeuwigheid geschapen'
tijdens de EEN of Andere kosmische oerknal
miljarden jaren geleden,
maar wil 'het' ook toch wel graag met
'eigen ogen zien'!
Daarvoor heeft
'de Geest' blijkbaar ook
ONZE ogen en OREN en andere zintuigen
nodig tussen oersoep en
oneindigheid:
alleen ZO kunnen we onszelf
en elk ander beter
'leren kennen' op een soortgelijk wijze
dat tijd en ruimte
zichzelf 'leren
zien' ...
Ieder
van ons
bevat dus
via ons DNA/RNA [etcetera]
wat stukjes van die kosmische legpuzzle
die via 'religie & filosofie'
naar 'bestaan streeft':
de goede geest doet ons hopen
in eenvoud en waarheid,
terwijl de schaduwkant de neiging heeft
om te wanhopen te verwarren
en allerlei drogredenen te verzinnen
die ons afleiden van
'het pad' dat prille profeten e.d.
vele eeuwen geleden
ontdekten en ook voor ons trachtten 'open te
leggen' & 'begaanbaar
te maken'?
"DIT
'heilige' PAD",
deze 'sacrale evolutionaire dans',
deze 'intochten & uittochten' verwerkelijken
ook waar het Yeshoea echt
om ging en gaat 'in ons':
wat we dus in feite "DOEN" in droom,
gebed, meditatie e.d.,
is het 'schoonmaken'/'oppoetsen'
en genezen/herscheppen & ordenen van ons
kosmische brein!
Ons
collectieve 'bewustworden'
elke dag en nacht weer opnieuw,
again & again, till we die:
datgene wat de geest ons onthult
in 'kennis & wijsheid'
is wat er altijd eigenlijk al
van het begin af aan in plaatsvond
en doorgaat via ieder
van ons ...
In ieder van ons
geeft die 'goddelijke vonk' het Licht om
'de schat in de akker van ons brein' te ontdekken
en te ontsluiten:
de 'parel' die we eigenlijk niet
'voor de zwijnen moeten gooien' of in
de [r]evolutionaire modder
moeten begraven ?
Maar
omdat de toegang
tot dit paradijs, deze innerlijke 'hof van eden'
in principe voor ieder van ons 'afgesloten' is
en moet worden 'heropend'
kunnen we vanaf een bepaald 'min of meer
bewust' moment
'symbolisch' verdergaan
op dit 'innerlijk pad' waar
alle profeten, zieners en dromers
'het' al
over hadden in
HUN mydiverhalen &
-ontdekkingen!
Er is
niet alleen
maar EEN weg voor ons Allen,
maar alle wegen leiden uiteindelijk 'daarnaartoe'
of we ons dat nu
bewust zijn [want hardleers?]
of niet ...
Alleen
moeten we nog wel 'even'
onderscheid leren maken
tussen de onbewuste 'brede weg'
die alleen maar naar 'het verderf' voert,
en het eventuele/individuele 'smalle pad'
van bewustwording en
'herschepping & verwoording'
dat we ieder voor zich &
g d voor ons allen & en wij allen samen,
kunnen leren ontdekken tijdens
ons korte leven?
Het bloed
van de martelaren
is 'het'
geestelijke zaad
van de tempel/kerk/moskee [of hoe was 'het' ook alweer?]:
dat [tat tvam asi]
is het leven van de 'kinderen g ds'
ons dagelijkse
mydi-'pakkie-
an'!
We
proberen
stuk voor stuk
om 'die weg' te ontdekken
en delen onze ervaringen ook
via myDi{!} als ons eigen medium:
wat begon met de oermens in duistere holen
& rond kampvuren langs
de evenaar en over de ganse aardkloot
in mimiek en vertellingen,
mydi-ervaring & -verwerking
in miljoenen jaren,
DAT 'bevredigt ons' PAS
ECHT ...
Hoe
groter 'beest'
hoe kleiner geest &
des te groter 'de Geest'
zoveel kleiner het
lichaam?
Tyrannosaurus Rex
Bushiensis/Osamaensis [ensow],
als beeld[en] van het kwaad
& gewelddadige drift:
we 'moeten' volgens HEN blijkbaar
OF hen volgen & gehoorzamen,
OF we zijn ook 'de vijand'
die uitgeschakeld moet worden
met alle beschikbare middelen ook al zou dat
het einde van de aarde kunnen
betekenen!
Dus geef mij dan maar
de symboliek van de gewone 'verlichting'
zoals we die kunnen
[h]erkennen in het beeld van 'duif', 'vis', 'slang',
'mosterdzaad' &
'graankorrel':
in aanvang ben je kinderlijk naief & verlegen
en blijf je je verwonderen over al die
menselijke ontdekkingen ...
Zo
vrij als
een vis,
onbekommerd
als een duif en zo sluw als
een slang?
Als kind
'selecteer' je
al die potenties voor voelen,
denken en handelen:
het EEN of Andere '8-voudige' pad ~
zo heeft elk tijdperk en elke levensperiode
EIGEN mogelijkheden en kansen
tot 'verlichting' en/of
'verduistering'!
DE
kunst is
om te kunnen leren kiezen
voor het 'smalle pad'
van zelfverwerkelijking & 'vervolmaking'
in 'nederigheid' e.d.,
in plaats van het kansloze voortracen
op de brede weg van blinde welvaart & destructie
die 'voert naar de eeuwige zinloze pijnlijke
verdoemenis' ...
OF
we blijven
'onbewust/onbekeerd'
tot de zinloze dood erop volgt
OF
we worden ons 'bewust[er]'
en gaan in tot het zogenaamde
'eeuwige leven' van het
'paradijs'?
DIE
twee mogelijkheden
kom je telkens weer
overal tegen in de menselijke symboliek
en die kunnen wij ook
herontdekken in ons eigen bestaan
en leren betreden &
begaan op 'eigen
wijze'!
GEEN
rattenvanger nodig
uit Washington
Bora Bora, Pyongyang,
Moscow, Paris, London, Berlijn
Peking of waardanook
vandaan ...
Alleen maar
een zuiver geweten en een
open geest.
Het spijt me
dat dit alweer zo 'lang' wordt:
het handschrift is amper te ontcijferen en ik zal ook wel
weer de [on]nodige tikfouten, verschrijvingen en foute woorden
aan het maken zijn, maar 'het' is bijna klaar ~
nog maar EEN
velletje.
HET
joodse 'pad'
van de profeten, Yochanan & Yehosjoea
& de charismatische Paul {!?}
liep waarschijnlijk ook gedeeltelijk via de toenmalige 'sekte[n]':
verklaringen van oeroude traditie{s} op 'nieuwe wijze'
in een pregnante situatie van supermachten en
lokale ellende en gewone mensen vermorzeld onder de laars
van uitbuiting, hongersnood, armoede &
uitzichtloosheid?
Je
[h]erkent dat je eigenlijk
een 'kind van g d'
& 'moeder aarde' bent en/of wilt zijn
en uit de 'dope' sta je
als het ware 'herboren' op
uit het stromende water van de geest vol vuur
om 'g ds wegen' te
benoemen/verwoorden
en ZO
voor te bereiden
door mensen te genezen van doofheid & blindheid
e.d. [d]evolutionaire
'mankementen' & allerhande kortzichtige/hardhorige
tekortkomingen ...
Vervolgens
ontmoet je vroeger of later 'op dit pad'
mede- & tegenstanders die je helpen of
het leven bitter, zuur &
onmogelijk
maken!
DIT
spirituele pad is 'het'
waar het in ons leven eigenlijk
om gaat: waar we ons ook bevinden
en wie we ook 'zijn',
er is 'een weg naar eeuwig leven'
die we kunnen betreden
voordat we sterven
en het tegendeel daarvan
is onder woorden gebracht in termen als:
verwarring, verdwazing, [de]pressie, onderdrukking,
gewelddadigheid naar binnen en naar buiten
en vernietiging/zinloosheid?
En soms
is het verdraaid lastig
om die twee van elkaar
te onderscheiden
en dwalen we telkens weer
tijdelijk af
om bij leven en welzijn
[of hoe dan ook]
TOCH weer 'terug te keren'
op ons 'eigen'
originele/individuele 'pad'
van de keuze
tussen 'goed & kwaad'
of ook wel
go[e]d & [d]evil
genoemd ...
EN NU
terug naar
Essent/Agis,
't Ermelo's Nieuwsblad,
de Trouwe ochtendkrant,
de VPRO-gids,
Vrij Nederland,
de Groene Afvalwijzers,
Koopaanmoedigingen
en wat er verder nog
door de brievenbus
komt vallen.
Ik
wens
een ieder
een geslaagde dag toe
& zalige
'whatever'!






















~#~