mydibijgeloof voor de massa's: ikkepikkeporretje?!



Ik ga
nog een stapje verder en voeg eraan toe
:
ZO ging dat niet alleen hier en nu, maar ZO gaat het ALTIJD in de religies en/of afgodendiensten:
het beeld van "G D" wordt bepaald door waar mydimensen
'g d' voor nodig hebben.

Allerlei religies
[vanaf 'den beginne'] ontstaan, veranderen, krimpen in of dijen uit,
doordat mensen de dingen waarmee ze worden geplaagd, verontrust, gekweld,
een plaats geven in HUN
'beeld van g d'.

Zo ontstaan
de "G dsbeelden",
ZO worden ze bijgesteld als de situaties veranderen, nieuwe werelden oude aflossen,
ZO worden die godsbeelden een stevige traditie zodra er een instituut ontstaat dat daar de hand aan houdt.

OOK
de 'christelijke g d'
is gestempeld, gepokt en gemazeld door waar christenen g d voor nodig hadden,
en dankzij de kerken die 'over de leer waakten',
is er de laatste tijd, zeg maar, eigenlijk
niets meer veranderd.

Alles
goed en wel,
maar "G D" verandert toch niet?
Nee, laten we dat voor het moment maar even aannemen [voor het gemak].
Maar waar we G d voor NODIG menen te hebben verandert WEL,
en ZO veranderen dus OOK
de 'g dsbeelden'.

-


Het MEEST
'bekende' g dsbeeld
- het is erin gestampt bij vrienden en vijanden -
is het beeld van "G d die helpt
in nood".

ZO
hebben we
'het' immers meestal geleerd
in kerk, synagoge, moskee en tempel{s}, OOK in de kerken.
Als hij niet helpt hebben we een probleem.
En in het ergste geval krijgt hij dan ook subiet
zijn conge!


"Ik geloof
niet meer in die man daarboven,
WANT HIJ sprong niet bij, toen ik hem nodig had,"
las ik in de
krant.

En
helpt "HIJ" WEL,
DAN is het als met die mevrouw, die de ramp meemaakte
maar ZELF gespaard bleef voor de grote klap:
"De Voorzienigheid greep op tijd in,"
zei ze.

Hoera,
ZO
'kennen we
"HEM"
weer'?

28 mei 2006 - bewerkt op 23 mei 2008 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 81 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende