~@~
WAT
is de waarde
en waar meten we die van af?
NU, niet meer aan de godsvoorstellingen,
niet aan de rituelen en niet aan de diverse mydiverhalen
die ze allemaal opvoeren!
DIE hebben de religies allemaal,
en ook al verschillen ze allemaal van elkaar
wat hun inhoud betreft, DAARIN kan de maatstaf dus NIET liggen.
Tenzij gelovigen hun handen in het vuur steken
om het gelaat van "ALLAH"
te verheffen boven het gelaat
van de christelijke "G D",
of dat van de joden.
En OMGEKEERD
natuurlijk ...
Maar dan
zijn we weer bij af,
bij de godsdienstoorlogen van vroeger,
waar de fanatici van vandaag niet vies van zijn,
maar waar we ons uiteindelijk dan toch
van hebben afgekeerd.
WAAROM?
Omdat er meestal vooral
totaal schuldloze en onschuldige slachtoffers vallen:
godsdienstoorlog betekent dode mensen, duizenden dode mensen,
miljoenen dode mensen van ALLE leeftijden,
in de naam van welke god dan ook
afgemaakt.
Wie dat NIET wil
- dat is mijn punt -
bepaalt de waarde van een religie
niet aan religieuze voorstellingen die ze erop nahoudt,
maar aan wat ze met een mens doet, aan de plaats die concrete mensen innemen
in die religie: ik zeg niet dat de geloofsvoorstellingen van een religie er
helemaal niet toe doen, maar ze vormen niet het laatste,
niet het uiterste wat de aanhangers van een religie
behoren te beschermen.
Offert een religie
mensen op aan haar leer, haar 'waarheden'?
DAT is de vraag, en ik stel haar in de
meest bescheiden
vorm.
Laat ik
een voorbeeld
uit mijn overvolle geheugen opdiepen.
Met een oudtante wandelde ik door de straten
van ons buurtje langs de spoorlijn tussen Ermelo en Veldwijk,
toen zij mij plotsklaps toevertrouwde dat zij de kerk ging verlaten [het was in de vorige eeuw].
HOEZO? Ik was verbaasd over haar stellige voornemen. "De kerk verlaat de bijbel,
want zij staat homoseksualiteit toe, terwijl dat in de bijbel uitdrukkelijk verboden wordt."
Ik stond perplex, maar kon haar nog wel de vraag stellen:
"Wil jij dan homoseksuelen, mensen dus, opofferen aan jouw bijbelbeschouwing, aan een theorie?"
Ik heb haar er niet meer over gehoord, zij bleef in de kerk [en bekeerde zich voor haar dood nog
van haar angst voor homo's, maar dat doet nu even
hier niet meer
ter zake].
OOK DIT voorbeeld demonstreert
- meer bedoel ik er niet mee - wat ik zeg met: 'mensen opofferen aan leer, aan godsbeeld,
aan bijbel of koran'.
En ik keer daarmee terug
tot de hoofdvraag van dit 'mydiverhaaltje':
KAN een religie MEERWAARDE bezitten BOVEN een andere religie?
Ik denk het wel! Aan die religie [of dat geloof, het is maar net hoe je 'het' wilt noemen]
komt meerwaarde toe, waar mensen, concrete mensen, BOVEN het handhaven van 'de waarheden'
uitgaan, of - zoals zopas - bescheiden geformuleerd:
waar ze NIET aan worden opgeofferd ...
Meerwaarde
definieer ik dus als de erkentenis [belijdenis, moet ik zeggen] dat MENSEN boven "G D" gaan.
Opgepikt overigens uit de christelijke geloofstraditie [de JOODSE dus], waarin onder andere OOK staat
[een woord van Yehosjoea haNatsri 'haMasjiach'] dat je het altaar het altaar moet laten,
en je eerst moet verzoenen met [de Ander]:
je broeder, je naaste?
First things
FIRST!
DAT leert
'theologiebeoefening dus:
onderscheiden tussen wat ertoe doet en wat niet ~ WAT zou het ERGSTE zijn als 'het' verdween?
NIET de religieuze voorstellingswereld van de christelijke kerken, of van welke religieuze
instituten dan ook, maar de
humaniteit ...
Het 'vereren'
van welke 'godheid'
hoort bij 'wat ertoe doet',
als die g dheid de belichaming is van de claim die de ene mens op de andere betekent,
niet is maar betekent ~ als mensen zich elkaar desondanks van het lijf houden,
des te erger voor de mensen, zou ik zeggen, want ZO houden ze zich
'g d' van het lijf.









~@~