mydiauraillogica: ietsisme & nietsisme uitverkoop!



~{@}~
'Aura's
van Autoriteit'



EEN
TWEEDE ONDERSTREPING:
de relatie tussen de christelijke
[e.d.] 'schriftbeschouwing'
en de zekerheid waar het geloof naar zoekt.
Je hebt VEEL religieuze en ideologische
autoriteiten in onze wereld,
maar WAAROM zou je je oor lenen
aan de bijbel?



OMDAT ze
'van Boven' komt!
DIE stelling is vervat in een
meer of minder krasse leer van de 'geinspireerdheid'
van de bijbel door "G D" ZELF, of door 'de heilige geest'
['koningschap'/'democratie'/'allah
& zijn profeet' or whatever],
de terminologie
wisselt
...



Ik zal
DIE theorieen
hier niet allemaal
nog een keer gaan weergeven
of uitleggen,
ze zijn verkrampt en verstrakt,
en liepen in de zeventiende & achttiende eeuw
zelfs uit op de vraag of de bijbel
soms "G D" ZELF was,
of op de stelling [ECHT!] dat 'g d' Hebreeuws
[of Aramees/Arabisch/wetstaal]
heeft geschreven,
en het Hebreeuws van de bijbel
[en de koran] DUS
wel zeer MOOI Hebreeuws moest zijn, want zou 'g d'
SLECHT 'schrijven'?



Het
mogen dan
misschien wel 'uitwassen'
van het typisch protestantse
pleidooi 'voor de Schrift[en]' zijn geweest
['zij de paus, wij de bijbel!'],
die uitwassen waren WEL algemeen aanvaard!
Maar laten we DAT voor het moment
ook maar laten voor wat het is?
De krasse vormen ervan zijn,
althans in NAAM, verlaten,
maar het 'concept' is nog NET ZO LEVEND
als altijd: DAT zullen we ook verder
wel weer blijven
zien!



Het uit zich
in wat ik 'de autoriteit' noem,
het aura van autoriteit dat om de bijbel
[koran, koningschap, staat & democratie e.d.] hangt,
bij 'vriend en vijand' kan ik wel toevoegen:
je vindt haar,
dat laat zich verstaan,
allereerst in de diverse [min of meer elitaire] kringen
van behoudende christenen [e.d.] & 'liberalen' [e.d.]:
DAAR wordt ze met een argeloze vanzelfsprekendheid ingezet,
als de nood aan de man [of vrouw!] komt,
in termen van:
'maar de bijbel [de wet] zegt toch ...'
en dan volgt een bepaalde tekst of passage
waarmee de spreker probeert duidelijk te maken
dat je [helemaal!] VERKEERD
zit?



Ik heb dat vroeger,
als ik ergens 'op bezoek was', ook als standaardprocedure ondergaan:
langzamerhand kom je het MINDER tegen, maar OOK HIER durf ik weer aan toe te voegen
dat 'het concept' allerminst VERDWENEN is [waaraan je dat allemaal verder nog kan zien:
daar komen we later nog wel weer eens
op terug
...



NIET
verbazend dus,
zo'n respect voor de 'letterlijke & figuurlijke' [bijbel/wet/koran/staats]tekst,
nog minder iets om vanuit de hoogte of de diepte OP NEER of TEGENOP te kijken,
maar WEL een TEKEN ervan HOE DIEP & HARD de idee er is ingehamerd dat 'de bijbel'
"G ds Woord" is, in de zin van G ds EIGEN informatie,
en DAAROM gezaghebbend en
betrouwbaar!



Neem hem
zijn vastgestelde bijbel [veda/paus//koran/wets]beschouwing af,
en de behoudende 'protestantse gelovige' belandt in een moeras van onzekerheden:
WAT is er DAN nog WAAR als OOK de BIJBEL niet meer INFORMEERT [decreteert]
over 'g d'?



De 'bijbel'
als axioma,
van waaruit HEEL het 'geloofsgebouw' is af te leiden en op terug te voeren,
DAT 'uitgangspunt' zit er HEEL DIEP in: in de 17de eeuw formuleerden theologen van naam
[allemaal na te lezen en uit te pluizen via Google?], dat het 'christenzijn' BEGON met het AANVAARDEN
van de bijbel als "G ds Woord", en dat iemand die op DAT PUNT niet inzette,
doodeenvoudig BUITEN de gemeenschap viel!
DAT is NU & HIER ook weer
vreselijk aktueel?



OOK DAT
is mij, in geschriften en mondeling,
tot op de huidige mydidag van vandaag, menigmaal verzekerd:
er viel met MIJ niet te praten want mijn eerste geloofsartikel was NIET de 'juiste'
interpretatie van de bijbel [koran/wetten/regels/decreten/macht] als "G ds Woord",
en WAT was er DAN NOG
voor 'gespreksbasis'
over?



Van
mijn 'leermeesters'
heb ik meegekregen dat ZULKE standpunten
de bijbel [e.d.] benaderen onder AFZIEN van wat erin staat,
EERST 'de bijbel' ['het boek, dat geschrift, die wet'] als 'g ds woord' aanvaarden, en DAARNA
kwam dan 'de inhoud'
wel!



DAT
sloeg in hun ogen nergens op,
had niets meer met geloven te maken.
Ik voeg er nog aan toe dat je daaraan OPNIEUW kunt zien dat 'bijbel en leer'
uitwisselbare grootheden zijn geworden, zelfs in DIE mate dat EERST 'de leer over de bijbel'
veiliggesteld moet worden: 'wat erin staat' volgt DAN
'vanzelf'
...



Het KAN
haast niet missen
of het EFFECT is een vorm van bibliolatrie
[virtueel scholastiek cyberspeciaal elastiek 'beton'],
letterlijk vertaald:
verering van de bijbel, zoals men engelen en heiligen vereert.
Een glimp daarvan steekt OOK AL in de simpele aanduiding "Heilige Schrift"
["DE Wet"]!


Ik herinner me een vriend.
die terugkeerde van een studentencongres in Engeland, en daar zijn
kamergenoot, zoekende naar zijn bibeltje, hoorde roepen: "Has anyone seen my little
brown Word?" Argeloos woordgebruik misschien,
maar WEL tekenend!



BIBLIOLATRIE
is 'de bijbel [or whatever] op een bovenmenselijk voetstuk plaatsen',
OMDAT het 'de bijbel' [de wet] is,
HET "Boek van Boven"
...



M.A.W.
'mensen'
hoeven er maar in te lezen
en DAN zullen ze
'het' OOK
wel overduidelijk
merken!?!



ZO
werden ten tijde van
het IJzeren Gordijn ook wel bijbels,
aan ballonnen gehangen,
richting de USSR gestuurd
[de wind moest natuurlijk WEL 'gunstug' zijn],
[de Maoisten hadden HUN "Rode Boekje",
Noord Korea doet "UT" met luidsprekers,
fanatieke bleekscheten,
bruinwerkers, zwartjoekels, 'moslims' of
hindoes [e.d.]
brullen massaal
of individueel 'sieg heil',
'leve de koningin, het kapitaal, de macht of de vvd'
&
'allahuakbar'/'jaihind'
enzovoorts]:
de bijbel als toverboek
& medicijn voor alle kwalen
[harrypottersnotterij/pindalekkawiccawaco/googlespecialistknowsbest],
uitleggers zijn DAN eigenlijk helemaal niet
meer zo hoog nodig, worden zelfs
eerder volkomen
overbodig
...



Bijbelgenootschappen
adverteren somtijds OOK 'op het randje':
Zwart Afrika heeft haast Geen Bijbels:
'kom hen te hulp'!



MIJ
gaat dat alles
een tikkeltje te ver:
niet eens zozeer dat men andere mensen
een bijbel ['or what ever'] toewenst,
maar dat 'de bijbel' ['o.w.e.'] als redder wordt voorgesteld
in ALLE religieuze, ideologische of
anderssoortige NOOD:
DAT is in mijn ogen een vorm van bijgeloof
en afgoderij.

{~@~}
16 mei 2006 - bewerkt op 20 mei 2008 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 81 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende