myDi v/h G d & Gebod in de bocht [WKreliraces] ...



Als
de erfenis
niet meer past op de reeel bestaande wereld,
wat blijft er dan nog over
van de tradities?

Waar
zijn ze goed voor,
als ze ons niet meer, zoals in de tijd van de religieuze mythen,
vertellen hoe de wereld
in elkaar
zit?

Zijn
ze
nog wel
ergens goed
voor?

Zeker wel,
maar hun functie
versmalt!

Als
ze ons
niet meer kunnen inlichten
hoe de wereld in elkaar steekt, blijven er voor de religieuze erfenissen
nog over ons te verzoenen met het leven en zijn diverse tegenheden, ons te troosten,
en ons lot [doodgaan]
te bezweren.

Dat noem ik gebruiksgeloof.

Er is
niets mis mee,
integendeel, het is precies waar verbeelding ons een dienst kan bewijzen,
ons kan helpen
te leven.

In
zoverre
keren we we terug
naar de mythische verbeeldingswereld van vroeger:
ze vervulde precies dezelfde
dienst.

Behalve
dan dat wij,
vandaag de mydidag,
geacht worden voor waar te houden wat de kerk [e.d.] leert.
En - nog belangrijker - dat gebruiksgeloof op kousenvoeten
overgaat in consumentengeloof.

OOK religie als consumentenwaar!

In bijv.
de Sterreklame
samen met Unilever, IBM, CocaCola en b.v. MacDonalds & HollandSignaal:
DAAR zou je van moeten
schrikken?

Als
ik in mydi
v/h g d zeg,
dien ik een voorstel in om met consumentenreligie te stoppen,
dat is zeker waar, maar al is het een steekhoudend argument,
het is lang nog niet
alles.

De
spade moet
nog een steek of wat dieper de grond in.
Aan de wortel van de consumentereligie ligt het overgeleverde godsbeeld
van o.a. de christelijke kerk,
en we kunnen het blad pas echt omslaan
als we DAARVAN afscheid
durven te
nemen.

Mijn
argument daarvoor
gaat nog verder dan een verwijzing naar misbruik.
G d is van huis uit een soortnaam, de voorstelling stamt uit de tijd van de religieuze mythen.
Er WAREN meer goden, die elkaar soms - zoals wel vaker
in polytheistische mydiverhalen -
naar het leven
staan.

ELK
VOLK heeft,
in DIE culturen, zijn eigen god.
In het zogenaamde Oude Testament kunnen we prachtig volgen
HOE doe strijd tussen de verschillende goden
verloopt.

Israels
g d ligt [meestal nogal]
overhoop met de [af]goden van de buurvolken,
en nergens wordt dat meervoud genant gevonden:
integendeel, de strijd heeft bijna een wedstrijdkarakter:
laat elke g d maar een bewijzen [zoals Elya tegen de Ba'alspriesters compleet
met kinderoffers en permanent fanatiek bloedvergieten]
dat hij/zij MEER macht heeft dan
'de concurrent'?

Die
onderlinge strijd
neemt pas een einde als er EENTJE uit de rij overblijft.
In het OT is dat Israels g d: DAN kan G D met een hoofdletter worden geschreven
en de soortnaam is DAN PAS
een 'eigennaam' geworden:
"G D"!

ZO
'kennen' wij
"HEM/HAAR" tot op de mydidag van vandaag
in de christelijke culturen
...

Maar
ALLE trekken
van de soort hangen intussen nog om die "ENE" heen,
die is 'overgebleven'?

HIJ/ZIJ is,
zoals de goden uit het pantheon, mensvormig,
dat wil zeggen dat hij/zij als een soort van uitvergroot mens wordt voorgesteld:
hij is de g d van zijn volk [oorspronkelijk was dat Israel,
LATER heeft de christelijke kerk zich tot 'enig' volk G ds verklaard],
en de relatie tussen G d & volk is een verbondsrelatie:
hij is er voor hen, en zij zijn er
voor hem?

"Voor-wat-hoort-wat-religie-relatie",
met alle uitlopers die aan zo'n soort van wederkerigheidsrelatie vastzitten:
HEEL die thematiek van het doen van goede werken om in de hemel te komen ['de hemel mijn beloning'] is erop terug te voeren inclusief pausen
en protestanten ['geloof
alleen']!

HUIDIGE
myDi{DE}Generaties
weten daar bijna al helemaal
niets meer van omdat ze het veel te druk hebben
met 't sms'en, babbelboxen, virtueel boksen in games
en cyberspeciale mydiseksverhalen
tussen bergen saaie stront en balen banale piespalen
en wat al niet [ALLES is TE KOOP!],
terwijl het 'lang geleden' nog werd beleefd
als een topissue in de strijd tussen
'rooms & reformatorisch
of islam'?

Vandaag
de mydidag
openbaart zich een andere kant
van die wederkerigheid: "G D" [de christelijke dan]
is populair ALS "HIJ" DOET waarvoor HIJ is aangesteld:
'uit de nood helpen' of als
'doekje voor het bloeden', 'politiekreligieuze vlag die de lading dekt',
'Moedertje Rusland',
"Uncle Sam",
'de mahdi' of wat voor ander soortgelijk/daaropgelijkend
afgodsbeeld dan ook
[G D/Nederland &
Oranje]!

DAN
mag G d ineens weer,
g d zit in de lift en meer van dergelijke kreten
kun je in talloze vrome en onvrome blaadjes lezen
[tot op het wcpapier aan toe en wat er ook verder maar
bedrukbaar en verkoopbaar is
{OMKOOPBAAR}
of lijkt te
zijn]?

Maar
laat HIJ het AFWETEN
[uiterste houdbaarheidsdatum, Zwitserleven, 'even Apeldoorn bellen'],
DOET hij 'het' niet meer OP AFROEP [wat er ook maar gewenst wordt?], DAN weerklinkt weer alras de kreet: "Waar BLEEF je nou, G d?"
en DAN krijgt HIJ zijn conge,
alsnog!

Mijn
suggestie is dan ook:
stap alsjeblieft
van DAT godsbeeld
AF,
het heeft zijn dienst gedaan,
en kan NIET meer langer mee!
Het verleidt gelovigen alleen maar oog te hebben
voor wat G d aan en met hen doet,
wat er met de rest van de mensen gebeurt,
wordt gewoon
vergeten?

Zoals
de ouders van 'gegijzelden',
die als het met HUN kinderen boven verwachtig goed uitpakt.
in HUN dagboek kunnen schrijven: "Wat is God toch GOED! HIJ leidt ons bij elke stap."
En de ouders van al die andere kinderen dan, die voor het vuurpeloton [of anderszins] stierven,
en al die ontelbare dagelijkse slachtoffers
van 'het systeem'
dan?

Zou je,
naast DIE ouder staande,
OOK nog [durven] zeggen 'wat is God toch goed'?
Niet dat ik zo'n uitroep niet begrijp, maar ze moest ons op de lippen besterven,
als we ons andere mensen
indenken,
met
MINDER
'gelukte
levens'
...

En
vervolgens
de vraag laten opkomen of DAT 'godsbeeld',
dat ons ZULKE dingen laat zeggen [EN DOEN of toelaten],
niet op een radicaal misverstand berust:
een religieus misverstand
van de eerste
orde.

24 mei 2006 - bewerkt op 21 mei 2008 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 81 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende