mydi{on}mensbeelden in formatie{s} ...


~@~

'de overwinning
van
de logos
'



Het woord
LOGOS

biedt de mogelijkheid
om verbindingen te leggen met wijsheidsspeculaties

en kan tot de conclusie leiden dat "G ds wijsheid"
concreet gestalte heeft gekregen
in Yehosjoea haNatsri
haMasjiach?


De logos
is pre-existent
en wordt gevolgd door de incarnatie,
maar er is ook sprake van 'heerlijkheid'
en dat doet aan "G D"
denken.

DEZE
SPANNING
zal het christologisch denken
BLIJVEN beheersen!


Al
in een heel vroeg stadium
ontstond door die verbinding van 'pre-existentie & incarnatie'

de vraag:
"WAAROM
werd 'g d eigenlijk
mens'?"

Van Irenaeus
is de gedachte van de 'ruil'.

Als reactie op de ondergeschiktheid van
Yehosjoea {Christos} aan de 'hoogste "G D"'
benadrukten andere theologen 'de eenheid van G D':

Christus is 'een verschijning
van g d'.


De kerk [kerken!]
blijkt [blijken!] een in zichzelf verdeeld huis:
eenheid moest geschapen worden,
want 'de kerk' zou "Staatskerk"
worden ...

De klassieke
'geloofsbelijdenis' ontstond!
Opgesteld in 325 in Nicea
en opnieuw besproken in 381 in Constantinopolis [het huidige Istanbul].
Definitief opgenomen en geijkt in 451 te Chalcedon.
De leer van Arius werd verworpen.
Athanasius accentueerde nog eens de betekenis
van de 'ruil'!

In de 11de eeuw
stelde Anselmus van Canterbury OPNIEUW de vraag:
"WAAROM werd G D mens?"


Zijn antwoord
heeft de gedachtengang
van de Heidelbergse Catechismus
beinvloed!

Tot slot voor nu:
WAT moeten WIJ hiermee aan?

WAT is volgens ons de verhouding tussen Yehosjoea van N.
en 'het christendom'?


WELK
'godsbeeld'/mensbeeld zegt ons 'iets'?

Of zal het ons worst wezen, zijn en
blijven?

Ongeveer
bijna tweeduizend jaar geleden
leefde OOK bij Yehosjoea
van Nazaret [haNatsri/haMasjiach]

de verwachting van de komst van het koninkrijk der hemelen
van g d op aarde!

KUNNEN we nog wel terug naar de BRON{NEN}
ACHTER al die dogma's en belijdenisgeschriften
naar de ECHTE Yesjoea?


WIJ
moeten het doen met
de mydiverhalen die de evangelisten e.d.
over hem zouden vertellen!
En DIE vertellen ieder HUN eigen verhalen ...
DEZE verhalen leren ons:
eenvoud, gedrevenheid, bescheidenheid
en menselijkheid.

In AL die mydiverhalen plaatst Yehosjoea
zichzelf NIET
in het
Middelpunt!


Kiezen WIJ
voor 'het geloof IN Yesjoea' OF
voor 'het geloof
VAN Yesjoe'?


HIJ
bewoog zich
aanvankelijk alleen maar
BINNEN de kaders van de toenmalige
Joodse traditie.

engel

07 mei 2006 - bewerkt op 19 mei 2008 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 81 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende