myDi Air Forces Zee Machten Land Staten FlodderTok
De Schépen v/d VOC waren de gróótste schepen die @NL gebouwd werden: ze waren wel 40 meter lang & ongeveer 8 meter breed; ze werden zó gebouwd dàt er zovéél mógelijk láding aan boord kon. De beide zijkanten bòlden brééd úit (maar ook weer niet té, anders kreeg 't schip geen snelheid), & de achterkant was àfgeplat! Die achterkant werd 'spiegel' genoemd & was altijd mooi versierd met veel houtsnijwerk & kleurige beschilderingen! De Náám v/h schip werd vaak o/d spiegel afgebeeld: 'n schip dat "ÉÉNHOORN" heette, kreeg bv. 'n geschilderde éénhoorn, 't schip "DORDRECHT" werd versierd met het wapenschild van die stad. VOC~schepen werden speciaal voor dé Compagnie gebouwd! De HEEREN ZEVENTIEN bepaalden in hun vergaderingen hoeveel schepen elke VOC-kamer moest gaan leveren èn hóe gróót die moesten zijn! De grootste schepen noemden ze 'retourschepen' omdat die heen & weer voeren tussen Neder-land & Azië. Kleinere schepen werden gebouwd om in Azië tussen alle vestigingen heen & weer te varen. Op de scheepswerven van de VOC ~ elke kamer had er één ~ werden die nieuwe schepen 'op stapel gezet'! De scheepsbouwmeester v/d compagnie was verantwoor-delijk voor de bouw v/d schepen: híj had 'n heel leger van kundige scheepstimmerlieden, henneptouwslagers & -zeilmakers! Àl 't wèrk werd met de hànd gedaan: 't kostte ongeveer een jaar om een schip helemaal àf te krijgen; 't was 'n schier onvoorstelbare superklus!!! 't Bouwen van 'n schip begon met de kiel, de lange balk die 't ònderste stùk van HÈT schìp is: vanuit die kíel werden de zijkanten of de boorden opgebouwd; eerst werden de spanten opgezet (een kiel met spanten lijkt precies op een ribbenkast) & daartegenaan werd de scheepshuid getimmerd. Er werden altijd een paar verdiepingen in opgebouwd: de dèkken! Als de scheepsromp klaar was, werd 't schip te water gelaten . 't Liep dan 'van stapel' & dàt was altijd 'n feestelijke gebeurtenis! Liggend ìn 't water werd 't schip verder afgebouwd met de hutten die er binnenin kwamen samen met andere ruimtes voor de bemanning en de lading! Pas als de boegspriet & de masten op het schip gezet werden, begon het pas op een ècht schìp te lijken. De boegspriet stak 15 meter vóór 't schip ÚIT! De fokkenmast, de grote mast & de bezaansmast waren 40, 50 & 35 meter lang!!! Zij bestonden uit 3 lànge stukken rondhout bovenòp elkaar: ze werden met een waar netwerk van touwen (het wànt) rechtovereind gehouden. De boegspriet & de masten hadden dwarsbalken (rá's) waar alle zeilen aanvastgemaakt werden! Elke mast kon 3 zeilen boven elkaar voeren. Met honderden touwtjes & lijntjes, katrollen & hijsblokken werden al die zeilen gehesen èn de ra's versteld!
Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende