*DE
ONDERLINGE
VERDEELDHEID
van de christenheid
wordt door sommige gelovigen betreurd;
zij streven naar een 'oecumene', een gemeenschap van
ALLE [christelijke]
gelovigen?
Op
lokaal niveau
wordt wel eens een
oecumenische dienst gehouden,
waaraan protestanten en katholieken
gezamenlijk deelnemen!
Maar
op een 'hoger',
bestuurlijk niveau ligt dat wel wat
moeilijker: ELKE kerk beschouwt zichzelf als 'de WARE kerk',
en soms zelfs ook als DE ['altijd al']
ENIGE ware
kerk ...
~*~
In de
jaren zestig
waren er voor het EERST sinds eeuwen
weer contacten tussen de paus en de patriarch van Constantinopel,
formeel HET hoofd van de
orthodoxe kerk.
Het Vaticaan
heeft overigens sinds DIE tijd
ook verzoenende openingen gemaakt naar het jodendom:
zinsneden uit de liturgie die voedsel ZOUDEN kunnen zijn voor antisjemieten werden geschrapt,
en over de houding van paus Pius XII tegenover de jodenmoord in de Tweede Wereldoorlog,
door velen als TE passief bekritiseerd,
werden uitspraken
gedaan.
~*~
IS
de rooms-katholieke kerk
ondanks interne twistpunten als het CELIBAAT,
VROUWELIJKE priesters en GEBOORTEREGELING op zich een 'eenheid',
voor de protestantse kerken is DAT NIET het geval,
alleen al door hun
grote aantal!
Behalve
de al eerder genoemde kerken
in myDiary [verspreid over 2500 'mydiverhaaltjes],
zijn er vooral in Amerika heel veel diverse grote en kleine 'kerkgenootschappen'?
Grote kerken zijn de methodisten, in Engeland in de achttiende eeuw ontstaan als afsplitsing van de anglicaanse kerk; de calvinistische puriteinen, onder wie de bekende "Pilgrim Fathers",
met het schip de Mayflower via Nederland uit Engeland vertrokken
en de 'baptisten' ...
~*~
EIND
negentiende eeuw
ontstonden in Amerika en Engeland ettelijke kleinere kerken [of 'sekten'],
zoals de 'zevendedagsadventisten', de 'mormonen' [de Kerk van Jezus Christus van de heiligen der Laatste Dagen] met hun genealogische registers van alle wereldbewoners {?} in Salt Lake City,
de diverse 'pinksterbewegingen', de jehova's getuigen [Wachttoren 'getuigen' of 'bijbelonderzoekers']
en het organisatorisch op 'militaire' leest geschoeide
Leger des Heils?
~*~
In 1948
is in Amsterdam [Groot Mokum]
door een aantal protestantse kerken de Wereldraad van Kerken opgericht.
LATER is OOK de [Russisch-] orthodoxe kerk toegetreden.
De meeste orthodox-protestantse kerken kennen een EIGEN 'wereldraad'.
DE Wereldraad, met een bureau in Geneve, is vooral in het nieuws gekomen door zijn bemoeienis met vrede en gerechtigheid
in de wereld!
OM
de zeven jaar
vindt er een assemblee plaats; op die van 1998 in Zimbabwe
waren 332 christelijke kerken en kerkgenootschappen vertegenwoordigd.
TEZAMEN telden deze vierhonderd miljoen 'gelovigen';
de rooms-katholieke kerk kent [bijna of meer dan]
EEN miljard aanhangers?
~*~
EN
WAT
moet je als
onschuldige 'wereldburger' aan
met o.a. al die symbolen en praktijken van jodendom,
christendom en
islam?
Er
zijn bijna
net zoveel verschillende 'joden'
als er religieuze en politieke bewegingen zijn op aarde?
Waarom zijn er in een moskee geen afbeeldingen van Mohammed te zien?
Wat komt er voor christenen
na de dood?
Wereldgodsdiensten,
allerhande afsplitsingen, sekten
en internationale politieke stromingen
hebben een diepgaande invloed op het persoonlijk leven van heel veel mensen EN de gang van zaken
dichtbij en verder
af!
Ongeveer
de helft van de wereldbevolking
van 'homomachobonobochimps' is, althans 'in naam',
christen of moslim ...
Het aantal
[gelovige] Joden
is weliswaar relatief zeer KLEIN, maar synagoges staan praktisch in alle werelddelen.
Bovendien heeft 'het jodendom' christendom EN islam sterk beinvloed -
het is per slot van rekening de OUDSTE
van deze drie genoemde
'godsdiensten'?
DAARNAAST
is dus ook indirect
de invloed van godsdienst [en politiek] GROOT!
Alle instituties van een land zijn in de regel bepaald
door de opvattingen, de gebruiken, de zedenleer, kortom door de cultuur [of de culturen!]
van de meest voorkomende godsdienst[en] in dat land,
NU nog steeds zowel als
in het 'verleden'?
DAARDOOR
kun je Europa een christelijk werelddeel noemen,
omdat het christendom er DE overheersende godsdienst was en nog steeds is?
Dus niet ALLEEN de 'gelovigen', maar ALLE inwoners van een land hebben te maken
met de cultuur van de godsdienst[en]!
OM DIE redenen
hoort IEDERE burger, AL OF NIET "GELOVIG",
ENIGE kennis te hebben van de godsdiensten [en politieke stromingen]
die het leven van vele medeburgers [EN wereldburgers]
diepgaand beinvloeden ...
En DAT geldt ZEKER voor Nederland,
een land waarin de godsdienst historisch gezien een grote rol heeft gespeeld,
en waarin ondanks de toegenomen 'ontkerkelijking' godsdienst NOG STEEDS voor VELEN
een zeer serieuze zaak is!
Voor de vele immigranten van de laatste decennia
kan kennisneming van deze geschiedenis van het christendom in ons land
[EN elders op de wereld!] helpen om de typische structuren van onze maatschappij
iets beter te begrijpen?
OMGEKEERD
is voor niet-moslims & niet- of anders-gelovigen enige kennis
van jodendom. christendom. islam, hindoeisme, boeddhisme & 'politiek/filosofiusche'
stromingen [ten minste]
zeer wenselijk.
Ik
schrijf nu
bijna elke dag ook
op diverse andere 'sites',
onder andere 'relatieplanet'
[openbaar, lezerslijst & prive] en ik moet zeggen:
een hele nieuwe wereld gaat voor mij open!
Het is bijna onvoorstelbaar
hoeveel mensen op zoek zijn naar 'iets'?
Sommigen weten 'wat ze willen' en anderen willen gewoon wat
vriendschap, aandacht, 'relaties'
en correspondentie
of 'wat dan
ook'.
Ik
stond
erbij en keek ernaar:
en nam
deel.


















DE
kunst is
om zo nu en dan ook
wat uit te rusten
van 'alles':
DAT ga ik NU
'even doen'!
#