loog deze of gene theo al of niet: wat is waarheid



Theologie
is dus net als filosofie,
psychologie, psychiatrie,
technologie, economie en 'whateverie'
een wetenschap en
geen geloof?



Al in de 18de eeuw
zetten kritische theologen vraagtekens
bij allerlei malle en hoogst merkwaardige dogma's
en sommigen reduceerden Yehosjoea
tot een joodse politieke figuur.

In 1906 volgde Albert Schweitzer
met een toentertijd opzienbarend wetenschappelijk werk
dat principiele, kritische vragen zette bij de toen heersende
theologische opvattingen.

DEZE theologen
maakten een onderscheid tussen de historische figuur Yesjoea
en de Yesjoe van de verkondiging
en DEZE theologie heeft zich tot in onze tijd
verder ontwikkeld.

Door historische,
sociologische, antropologische,
politieke en theologische wetenschap te combineren,
kunnen nog meer 'nieuwe beelden'
van Yesj ontstaan.



Yehosjoea van Natseret
werd in een turbulente tijd geboren,
DAT staat vast!



Zijn leer werd gebruikt en misbruikt ...

Veel van de eerste christelijke samenlevingen
hechtten geen belang aan Yesjoea's dood
en opstanding?



Ze zagen hem meer
als een natuurlijke leider!
Een soort van 'hervormer' &
'revolutionair' ...



Terwijl andere
streng christelijke gemeenschappen
vooral de nadruk legden op de kruisiging en de hemelvaart
en dus eigenlijk de historische Yesjoe
'vergaten'?

Q vertelt dus niets over de 'goddelijke' Yehosjoea?
Nee, waarschijnlijk NIET, op geen enkele manier, het lijkt er zelfs op
dat de schrijver(s) van 'het manuscript' niet eens bekend waren
met de omstandigheden waaronder Yesjoea stierf!



En ALS ze dat WEL waren
dan speelde de kruisiging voor hen
geen enkele rol ...



Om maar
helemaal niet te spreken
van de 'opstanding' en de 'hemelvaart'
en de daarop volgende
'mydiverhaaltjes'!

HOEWEL "Q"
dus veel van wat Mat & Luke
hebben geschreven zal bevestigen,
zal de vondst van het 'echte' "Q"-'evangeliemanuscript'
ook best wel eens het beeld van Yesjoe kunnen beinvloeden en veranderen:
de schrijver(s) van 'het manuscript' hebben Yesj dus waarschijnlijk nooit gezien
als "DE [enige] Zoon van G D",
laat staan volkomen 'gelijk aan de Vader' & de "Heilige Geest"
[DAT hebben de latere propagandisten
van de roomskatholieke en orthodoxe kerken ervan gemaakt],
maar als een rondreizende wijze man en
een 'geweldvrije
agitator'?

EEN
oproerkraaier
ten tijde van wrede onderdrukking,
een lastpak die zo snel mogelijk
uit de weg moest worden geruimd:
EEN van de vele opstandelingen tegen de 'goddelijk macht'
van het Romeinse Imperium,
die net als alle andere afwijkenden
van de 'pax romana',
het internationale USSR-sowjetrijk {Evil Empire},
nazi-Duitsland {Deutschland ueber alles in der Welt},
het Britse Empire {Brittannia rules the Waves},
het Frankrijk van de "Zonnekoning" & Napoleone Buonaparte {de zon gaat er nooit onder},
Spanje {Armada, Bananas & Civilisation}, Portugal {kolonies}, Holland {idem dito}, Italia {Mussolini} en de enig 'overgebleven'
Grootmacht: het Bushiaanse USA-wereldrijk met z'n zelfgeschapen
Arabische fanatiekelingen wereldwijde terrorisme{s} en
ga zo maar verder en door,
moest worden
vermoord!

En
net
zoals dat
vandaag de mydidag nog gebeurt
door diverse regeringen en hun bondgenoten
en hun respectieve geheime dienstkornuiten,
propaganda-organisaties, reklamebureaus of wat voor illusionisten dan ook
hebben de 'evangelisten'
later het dogma rond Yehosjoea's opstanding,
hemelvaart en mysterieuze regering
toegevoegd?

Waardoor hij
transformeerde tot een godheid.
Er zijn zelfs mensen die denken dat de discipelen
[of de Romeinen of met hen collaborerende joodse elitaire machten]
het lichaam van Yehosjoea na de kruisiging hebben gestolen en de hele opstanding
hebben verzonnen [of is er een ander
in zijn plaats gekruisigd OF
is hij ontwaakt
uit een coma
elders heen
gevlucht ...?]
...

"Zij"
voelden het
als een nederlaag
te [h]erkennen dat hun redder [respectievelijk revolutionair,
godsloochenaar o.i.d] was doodgegaan [doorgegaan, weggegaan, verdwenen]
zonder dat het koninkrijk van G D was gekomen [de opstand
was uitgebroken, uitgesteld,
doodgelopen
e.d.] ...

Zelfs
Yehosjoea heeft
[jarenlang of voor korte tijd?]
gedacht dat het 'volkomen' rijk g d's zou doorbreken,
dat hij inderdaad 'de masjiach' was, dat engelenscharen uit de hemelen zouden nederdalen
om 'zijn werk te voltooien' {denk aan het 'evangelie van Yehoedah Isjkeriot!}:
al die mogelijkheden zijn stuk voor stuk of allen tegelijkertijd
[afhankelijk van wie wat geloofde of gelooft]
'mogelijk' ...

En
een
ieder mag NU
uiteindelijk [waar ook ter wereld?] geloven wat hij of zij 'wil'
of voor is 'voorgeprogrammeerd' qua opvoeding, studie, bekering, afkeer of wat dan ook?
In sommige landen is het levensgevaarlijk om blijk te geven van enig geloof in wat dan ook!
In andere landen "MOET" je 'dit of dat' geloven,
want ANDERS ....



Kortom:
'het' is een 'grote chaos' en/of een 'vrederijk'
afhankelijk van jouw eigen lichamelijke, geestelijke, sociale 'toestand' als
zus of zo [on]gelovige, kind van deze of gene ouders/opvoeders, klein kind, leerling,
puber, adolescent, student, werknemer/gever, 'democraat'/'autocraat' of wat je ook maar
voelt, denkt, doet, praat en schrijft
[blootgeeft en/of
verstopt]
...

DE
gemiddelde
'homomachobonobo' {M/V/K}
volgt zijn/haar vleselijke, geestelijke & sociale instinct[en] en maakt er een potje van
{OF "IETS ANDERS"}: dat blijkt onder andere
uit wat je elke dag leest, schrijft, doet
en
laat
...

liefdesverdrietverliefd
16 apr 2006 - bewerkt op 15 mei 2008 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 81 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende