lolpredspreuken & de vloek van krijgen wat je wil!
~*~
TOEN IK EENMAAL
van mijn verbazing over de boodschap van PRED was bekomen,
kwam er een aantal vervelende vragen bij mij op.
De eerste vraag kwam al bij me boven toen ik de boeken van het OT
achter elkaar las.
HOE verhouden zich de boeken Prediker en Spreuken,
die naast elkaar in de bijbel staan, tot elkaar?
Je kunt je bijna geen andere combinatie van twee boeken voorstellen,
die onderling ZO verschillend zijn.
Lees ze achter elkaar en je zou haast tot de conclusie komen
dat PRED geschreven is als een soort van
spottende tegenhanger
van de Spreuken!
SPREUKEN
weet hoe het leven in elkaar zit:
leer wijsheid, verwerf inzicht, leef volgens de regels,
en je zult een lang en voorspoedig leven hebben.
DIE toon van wereldwijs optimisme doet me denken aan aforismen.
Vandaag de dag worden NOG wandversieringen gemaakt in de stijl van de vorige eeuwen, met geborduurde verzen van Spreuken?
Maar er worden welbewust GEEN wandversieringen met teksten van PRED gemaakt, want DAARIN wordt een wereld geschetst waarop de spreuken
NIET van toepassing zijn.
De zelfverzekerde, zakelijke toon van Spreuken -
Ik weet hoe het leven in elkaar zit en je hoeft alleen maar deze wijze raad op te volgen -
heeft plaatsgemaakt voor gelatenheid en cynisme!
Spaarzame, rechtschapen mensen lijden en sterven als ieder ander ...
Slechte mensen gaat het voor de wind en ze zien er welgedaan uit,
geheel in tegenspraak met de brave formuleringen
van Spreuken.
Er is een ijdel ding dat op aarde geschiedt:
er zijn rechtvaardigen, wie het gaat naar de verdienste der goddelozen
en er zijn goddelozen, wie het gaat naar de verdienste der rechtvaardigen;
ik zei dat ook DIT ijdelheid is.
{PRED 8:14}
'yesj-hevel asjer na'asah al-ha'arets asjer yeesj tsadiekiem asjer magieya aleehem kema'aseeh haresjaiem weyeesj resjaiem sjemagieya aleehem kema'aseeh hatsadiekiem amartie sjegam-zeh havel'
Maar is het hier op aarde niet een grote leegte dat rechtvaardigen
ten deel valt wat zondaars verdienen, en zondaars wat rechtvaardigen verdienen? OOK DAT - zeg ik - is leegte!
OM ENIG IDEE
te krijgen van de grote tegenstelling tussen Spreuken & PRED,
hoef je alleen maar hun gebruik van het woord wijsheid te vergelijken?
In Spreuken wordt wijsheid de hemel in geprezen.
OOK wordt wijsheid als een persoon opgevoerd,
volgens sommigen met een
"Messiaanse" ondertoon ...
EN HOE ZIET PRED {1:18}
het begrip wijsheid?
Want in veel wijsheid ligt veel verdriet,
en als iemand kennis vermeerdert,
vermeerdert hij smart!
'kie berov chachmah rav-ka'as
weyosief da'at yosief machov'
Want wie veel wijsheid heeft, heeft veel verdriet.
En wie kennis vermeerdert, vermeerdert smart!
Wijsheid heeft wel enig voordeel boven het onverstand,
moet de predikende leraar toegeven, maar WAT HAALT DAT UIT?
EEN lot treft hen allen {2:13-14} ...
'weraietie anie sjeyeesj yietron lachachamah mien-hasiechloet
kieyteron haor mien-hachosjech: hechacham einaw berosjo wehaksiel bachosjech holeech weyadatie gam-anie sjemiekreh echad yiekreh et-koelam'
ZEKER, ik zag wel in dat wijsheid nuttiger is dan dwaasheid,
zoals het licht nuttiger is dan de duisternis. Een wijze ziet tenminste
wat hij doet, terwijl een dwaas in het duister tast. Maar ik weet ook DIT: BEIDEN treft HETZELFDE lot!
"Want wie weet, wat goed voor de mens is in het leven gedurende de weinige dagen van zijn ijdel leven, die hij als een schaduw doorbrengt?
WIE toch zal de mens te kennen geven wat er NA hem onder de zon geschieden zal?" {6:12}
'kie mie-yodeea mah-tov la'adam ba chayiem miesepar yemei-chayei hevelo weya'asseem katseel asjer mie-yagied la'adam mah-yieheyeh achrav tachat hasjamesj'
WIE weet wat goed is voor de mens gedurende het luttel aantal dagen
van zijn leeg bestaan?
Ze zijn voor hem net zo vluchtig als een schaduw. WIE kan hem vertellen wat er na hem komen zal onder de zon?
ZO'N
TEGENSTELLING
TUSSEN TWEE NAAST ELKAAR AFGEDRUKTE
BOEKEN VAN HET OT
heb ik eigenlijk altijd vervelend en frustrerend gevonden!
Zou de bijbel niet MEER consistentie
moeten vertonen?
Maar na verloop van tijd
heb ik de verscheidenheid van het OT juist als
een STERK punt leren zien!
Zoals in een lange symfonie,
wisselen vrolijke en sombere stemmingen elkaar af!
ZO dragen ze bij aan het effect van het GEHEEL?
Het weerspiegelt OOK ONZE 'mydi'-ervaringen die soms lijken op de
beproevingen van JOB en soms op
de serene rust van psalm 23 ...
WIJ leven
in een 'mydi'-wereld
waarin NU EENS de principes van Spreuken hoogtij vieren
en waarin DAN WEER voorrang gegeven wordt aan
de dissonanten van PRED.

Asih, man, 81 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende