kritische myditheologie voor de toekomst .......
@
DE
leer kan niet langer meer
'de dienst' uitmaken:
we kunnen ons niet meer veroorloven
om nog langer naief
te blijven.
Ik ben
geen profeet als ik vaststel
dat 'leer' nooit meer de basis van kerkelijke eenheid
kan vormen.
We zullen er,
denk ik, dan ook nooit meer van horen
dat iemand wegens ontrouw aan de leer de kerk
wordt uitgezet.
Maar het feit blijft bestaan:
de kerken gronden zichzelf op
leerstellige waarheid.
Daar horen
niet alleen de protestantse belijdenisgeschriften bij,
ook de oecumenische,
alles moeten we als gelovigen
serieus nemen.
Niet
alleen maar
de rechtvaardigmaking door het geloof
en niet door de werken,
als typisch protestantse waarheid,
maar ook het klassieke, oudkerkelijke dogma van de "Drie-enigheid G ds",
en de leer van de twee naturen
van Yehosjoea haNatsri
HaMasjiach
...
DAT
kunnen we,
volgens mij,
niet meer.
In theologische kringen
wordt dat ook niet gedaan,
allang niet meer.
Je kunt niet
Sexing the Trinity
[ECHT, een serieus theologisch werk van G. D'Costa] tegenkomen
zonder een glimlach te onderdrukken
[het boek gaat erover OF en WAAROM G D wordt opgevat als Vader en Zoon,
als man dus].
De leer is
een spel geworden met symbolen,
de theoloog gooit ze als een goochelaar in de lucht
en kijkt of hij ze weer in de juiste volgorde kan opvangen,
dan wel of een andere volgorde
ook goed is.
Maar wat heet goed?
Als rituele taal
die mensen verbindt,
gelovigen elkaar laat herkennen,
daarvoor kunnen die eerbiedwaardige formules dienst doen
en hun waarde
bewijzen.
Ga je er echter
over nadenken dan zijn ze
te gek voor
woorden.
@
Asih, man, 81 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende