jr146b wat de kerk van England waartoe JR behoorde
BETROF,
STEMDE HIJ
IN GROTE MATE
OVEREEN MET DE HOOP
EN VREES DIE ALEC VIDLER UITTE:
àlles wàt kàn hèlpen òm de kerkgrenzen te ópenen
èn ópen te blíjven hóuden naar de wereld als 'de kèrk-van-de-natie',
móet verstèrkt worden èn verbéterd: alles daarentegen dat haar introvert zou maken
als 'n religieuze organisatie of episcopaalse sekte, wàntrouwde & betreurde hij! Wànt ècht radicaal
is níet degéén die al 't onkruid tussen de tarwe uitroeien wil om zó 'n volmaakte kèrk te krijgen: zó
veràndert men de kerk maar àl te gemàkkelijk in 'n extra fanatiek ommuurde tuin
met ijzeren & bamboe gordijnen?
Ècht radicaal ìs degéén die de kerk voortdurend
aan 't oordeel v/h 'hemels G dsrijk' onderwerpt, áán dé éisen van G d
ìn de tóenémend níet-religieuze wereld, die de kerk te díenen hééft! John ROBINSON heeft in zijn HONEST TO G D níet
getracht om 'n níeuw modèl v/d kèrk, of wat dan ook, te ontwerpen; híj had 'n veel bescheidener bedóeling: hij heeft gewoon
geprobeerd om vóóràl éérlijk te zijn èn ópen te blijven staan voor 'n paar 'hardnekkige interpellaties', die hèm de noodzaak bijgebracht hebben van wat hij eerder & vaker 'n revolutie noemde waar we liever meestal nog steeds níet aan willen? Ìn & dóór deze revolutie, daar was hij van overtuigd, zùllen de fundamenten van ons geloof ònáángetast blijven, maar dàt kan alleen ook ècht gebéuren,
als wij bereid zijn om ons van elk soort fundamentalisme
weinig aan te trekken.
Hierbij dacht híj
aan de al vaker aangehaalde woorden waarmee Butterfield
zijn boek CHRISTIANITY & HISTORY besloot:
we komen erop terug, Mor is gek op
geschiedenis? Vandaar
myDi!
Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende