jr129b DB máákte daar onderscheid tussen euangelie
EN HET 'CHRISTENDOM'
ALS 'N 'VORM VAN RELIGIE':
dìt onderscheid konden we vaak moeilijk vatten, omdat, naar hij zegt,
euangelie & christendom in òns denken
gedurende bijna 2000 jaar
vereenzelvigd werden?
We begonnen
aldus 'n halve eeuw geleden
nog maar nèt 'nauwelijks te wènnen' aan de idee dàt het christendom
(Corpus Christianum) misschien (wèllìcht) àlléén maar een historisch bepaald verschijnsel was - dàt rònd Constantijn
op 't Europees Tonéél verscheen & i/d afgelopen 500 jaar aanvankelijk geleidelijk aan
alweer nu zo aan 't verdwijnen is! Maar kùnnen we - móeten we -
er ons wel aan blijven gewennen
òm óver het "christendom" àls zódanig te gaan denken
àls aan 'n "georganiseerde religie"
ìn ditzèlfde soort categorieën?
JR was er nog niet zó zéker vàn dat
we de hier gestelde vraag wel góed begrepen - laat staan
dàt we daarop HÈT antwoord zouden wéten!
Hij beperkt zich er nu toe om enkele consequenties
die z'n betoog had vóór ònze 'vorm van religie' ietwat nader te overwegen:
we kònden haar vaak nog niet zómaar 'àfschaffen',
al zouden we 't graag willen?
In 'n situatie echter,
waarin deze vorm door 't
merendeel van de mensen nog steeds niet geheel hèlder
vàn het euangelie kòn worden onderscheiden, zèlfs niet in theoríe, blijft 't van belang
om góed ná te gaan wèlke consequenties nu wèl & welke
níet dóórgetrokken kùnnen worden!
Ongetwijfeld had JR
bij sommigen toenmaals de schijn gewekt
stilzwijgend door te spreken zoals hij dit toen dééd 't 'normale christelijke
geloof & leven' al geheel & al
opgegeven had?
Maar natuurlijk wàs 't tégendeel wáár:
híj wàs er immers nu juist van overtuigd dàt 't christelijk geloof & leven
verder opgegeven zouden gaan worden, tenzij wíj bereid waren
om 't soort van revolutie wèrkelijk te wágen
waarover hij eerder vaker sprak!
En dat komt, omdat 't, zoals we 't toen nog meestal kenden,
gegóten werd in bepaalde dènk- & gevóelsvormen die eigenlijk allang tòt 't verleden behoorden -
de vòrmen die, mèt hun onderscheiden accenten, door o.a. Bultmann àls 'mythologisch',
door Tillich als 'supernaturalistisch' en door Bonhoeffer
als 'religieus' gekwalificeerd werden!
Òm hierachter te komen is 't makkelijker
NÌET slechts eerst naar recenter situaties te kijken,
maar veeleer naar die - ook al lopen die dan niet geheel parallel met de ònze
(omdàt 't toen om de verkondiging van 'n geheel níeuw euangelie gìng) -
tòch zoveel overeenkomsten vertonen, dàt onze vergelijkingen
leerzamer kùnnen zijn?
't Draait òm 'de Spìltijd' van ruim
25 eeuwen geleden alweer, of zèlfs om al meer dan
10 millennia: dé Verhálen blijven bóeiend,
maar je moet wèl onderscheid
kùnnen blijven máken tussen
"wáár èn ònwáár,
zìn èn
ònzin"
...
Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende