:job of cut: it sucks cooks mutilates & looks good


@


De moderne staat
blijkt een zuigend concept te zijn,

zoveel is wel duidelijk, ze zuigt het bloed [lees: de universele claim] uit de religies,
eerst uit het christendom, en NU is de islam aan de beurt!

WAAR blijft wat we eerder in mydi 'het absolute' noemden?

De staat heeft er geen oor en geen plaats voor, en de kerk [even bij mijn eigen huis gehouden]
kan het niet missen, wil het niet kwijt, zonder zichzelf te [auto-]mutileren!

"HET" was altijd wezenlijk voor haar zelfinterpretatie: HOE moet dat nu verder?

Er IS een oplossing, ze is ALLANG werkzaam, ik vind haar hier niet ter plekke uit!
Ze komt neer op een HERDEFINIERING van geloven.


Geloof is van huis uit
MEER dan het alleen maar aanhangen van de EEN of Andere leer of een serie waarheden,
de gelovige investeert zichzelf als persoon in ons voorwerp van verering, ons geloof in onze passievrucht.
Is het DAT niet - zoveel wisten ook de bevindelijke 'hervormde' gereformeerden van vroeger al -
DAN ben je NIET een WARE gelovige.

Want DIE herken je aan zijn bevinding,
aan ons persoonlijk meemaken van de waarheid.
Kierkegaard, die ik voor het eerst tegenkwam op m'n zestiende {?}, de verwantschap kan niemand ontgaan, maakte van DIE opvatting zelfs zijn WAPEN tegen de leerstellige kerk, die zich van God & Zoon
een eigen firma had gemaakt.

Religie kenmerkt zich door onvoorwaardelijkheid,
maar die onvoorwaardelijkheid kan ALLEEN maar kenmerk van de EIGEN ervaring zijn,
van PERSOONLIJKE overgave.


Waar de PASSIE is, de geloofspassie, DAAR is ECHTE religie, en NIET waar LEER is!
Hartstocht voor de LEER kent slechts HETE [heet-]hoofden en [ijs-]koude harten [OOK DAT wist de bevindelijke christen al van overlang]. Overigens hoeft het VOORWERP van toewijding niet eens 'christelijk' te zijn, DAT ligt er - als moderne consequentie - in opgesloten.


DAARMEE is als het ware in een reuzenzwaai
OVER het grote struikelblok [de hete brij] heen gesprongen:
de PASSIE voor het oneindige verandert zichzelf in oneindige passie. Voor wie of wat dan ook.
Religie is spiritualiteit geworden, en spiritualiteit is
a many splendoured thing
['65 by Han Suyin] ...


Ik val DEZE ontwikkeling bij.
Religies leveren hun pretenties in, ook de christenheid, ook de islam, ze switchen naar spiritualiteit.
Ze zijn 'van beneden', EXPRESSIE van MENSELIJKE 'behoefte aan', of in moderne termen gezegd:
geloof heeft een antropologische basis.

De VOORDELEN
van deze postmoderne VERZOENING springen in het oog!
Religie wordt verlost van haar hoogdravende omschrijvingen, ze is een NORMALE menselijke MOGELIJKHEID om zich TE UITEN, eigensoortig, verbonden met de behoefte om zich onvoorwaardelijk toe te wijden.

En DAAROM - voeg ik eraan toe - ALTIJD kritisch te volgen:
mensen kunnen zich OOK onvoorwaardelijk wijden aan ONMENSELIJKE projecten,
zoals de geschiedenis laat zien!

Er blijft NU nog maar EEN vraag OVER:
WAT houdt de samenleving BIJEEN, als dat NIET [meer] EEN bepaalde religie is?
WAAR blijft 'het' cement, HET normatieve element dat mensen, op de manier van de klassieke religies,
aaneensmeedt?

@
13 jun 2006 - bewerkt op 23 mei 2008 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 81 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende