insteken omslaan doorhalen en af laten glippen ...


~@~

"VAN
BETEKENIS"
is dus niets
'ingewikkelds'.

Denk maar
aan 'van karton'.
ZO was de wereld 'van chaos'.
En DAN komt daar een wezen opduiken
dat met behulp van het woord datgene wat 'van chaos' was
maakt tot iets 'van
betekenis'.

"HET"
schept zich een leefwereld,
een ontwerp van 'hoe het leven in elkaar zit',
en hoe je het 'in stand moet houden'.
Primitief?
Allicht!
Wisten ZIJ veel ...

Het ENIGE
wat hen ten dienste stond
was hun verbeelding:
wat ze meemaakten,
de wereld om hen heen,
de bedreigingen en gelukjes,
de onzekerheden en de vastigheden,
AL die ervaringen werden ondergebracht
in talloze primitieve beelden en
'mydiverhalen'.

Maar
WAT EEN LEF,
wat een [tot dan toe]
ongehoord
LEF!

ZONDER
voorbeeld, geen dominee,
geen bisschop, geen kerk of leer,
die vertelden 'wat er aan de hand was',
HOE ze moesten doen en laten,
HOE alles 'in elkaar
zat'?

ZELF,
helemaal zelf,
op eigen houtje
ZIN VERLENEN aan dingen en gebeurtenissen
die uit zichzelf geen zin meebrengen,
maar als pure chaos
jou tegemoet
treden ...

Laat ik
bij wijze van voorbeeld
een woedende storm noemen,
die de onderkomens verwoest,
de oogst vernielt, mens en dier meesleurt:
HOE kun je aan ZO'N catestrofale geweldsuitbarsting
een plaats geven?

DAT
is het nu
wat mensen in hun religieuze mythen doen!
Helemaal niet toevallig,
deze ramp,

IEMAND
moet kwaad zijn
op iets wat we hebben fout gedaan misschien,
een 'bovenmenselijk wezen', een 'god', die wellicht wel even wil afrekenen,
omdat hij nog wat te vereffenen heeft of 'zomaar'
in een kwade bui is?

Van
de wieg tot het graf
omringd door machten waar mensen niet tegenop konden,
ZO beleefde de gemeenschap
zichzelf.

DAT ALLES DUS,
heel die onbegrijpelijke
en gevaarlijke wereld waarin zij [wij] verkeerden,
DAT ALLES werd in termen van verbeelding onder woorden gebracht,
verbeelding te lezen als:
ZO stelden zij zich voor
WAT er ACHTER alles zat
dat hen [ons]
overkwam ...

"Onder
woorden brengen",
het begon dus als een poging om vat te krijgen
op wat telkens weer aan de menselijke greep ontsnapt,
er een orde in aan te brengen,
op hoop van zegen,
dat is:
in de HOOP
dat 'het' een houdbare orde
zou zijn?

Religies
zijn van huis uit
'bezweringen' van de chaos,
via verbeelding van goden en machten
die de gang van zaken 'in de hand hebben',
die 'voorstelbaar' zijn, misschien zelfs wel
AANSPREEKBAAR,
en in DAT geval wellicht gunstig
te stemmen ...

Natuurlijk,
dat bezweringsproces
is NIET overal
langs dezelfde wegen verlopen,
vandaar ook de VEELHEID aan religieuze
ontwerpen?

OOK niet overal
met hetzelfde succes trouwens!
Maar WEL volgens hetzelfde 'grondprincipe' van:
ZIN verlenen aan wat uit zichzelf geen zin meebrengt door middel van FANTASIE,
van verbeelding, die werd opgeslagen in mydivoorstellingen
en -verhalen.

Lopen
cultuur en religie
ZO niet in elkaar over?
Jawel, maar DAT is juist het PUNT.
ALLE cultuur BEGINT met dat 'bezweren',
alle cultuur begint met "RELIGIE",
met religieuze mythen,
en in de andere richting redenerend:
religies behoren tot al die
die cultu{u}r{en},
tot 'mydi'-
mensenwerk.

blozenengelknipoog
sneakycool!huilen
verliefdliefdesverdrietverliefd
~{@}~
22 mei 2006 - bewerkt op 21 mei 2008 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 81 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende